CARSNEWS
F1 & RACES

F1: Ποιο είναι το μέλλον των σιρκουί πόλης; (+video)

Στη σύγχρονη Formula 1 οι πίστες σε πόλεις αυξάνονται συνεχώς. Δεν συμπαθούν όλοι, όμως, αυτήν τη νέα τάση.

Οι παλιότεροι φίλοι του σπορ θα θυμούνται τις εποχές στις οποίες το Grand Prix του Μονακό ήταν ο μοναδικός αγώνας του προγράμματος που διεξαγόταν εξ ολοκλήρου στους δρόμους μίας πόλης.

Σίγουρα υπήρχαν και τότε πίστες όπως της Μελβούρνης, του Μόντρεαλ και του Spa-Francorchamps οι οποίες περιείχαν επίσης τμήματα δημόσιων δρόμων ή βρίσκονταν εντός αστικού περιβάλλοντος. Ωστόσο, σε καμία περίπτωση δεν είχαμε πολυάριθμους αγώνες στο καλεντάρι στα πρότυπα του Μονακό. Αυτός ήταν, άλλωστε, ένας από τους λόγους της μεγάλης αξίας που είχε πάντα ο αγώνας στο πριγκιπάτο.

Με την αυγή της νέας χιλιετίας η Formula 1 άρχισε να επεκτείνεται σε νέες αγορές. Χώρες οι οποίες δεν είχαν -ως επί το πλείστο- μεγάλη παράδοση στον μηχανοκίνητο αθλητισμό απέκτησαν τους δικούς τους αγώνες. Αρχικά, τα νέα σιρκουί θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν «κλασσικού» τύπου. Ήταν, δηλαδή, διαδρομές και εγκαταστάσεις κατασκευασμένες με αποκλειστικό τους σκοπό την διεξαγωγή σε αυτές αγώνων ταχύτητας.

Από το 2008, όμως, οι νέοι αγώνες άρχισαν να προσεγγίζουν όλο και περισσότερο τον αστικό ιστό. Η αρχή είχε γίνει τότε με τις πίστες σε Σιγκαπούρη -στην οποίαν είχε διεξαχθεί και ο πρώτος νυχτερινός αγώνας στην ιστορία του σπορ- και Βαλένθια.

Έκτοτε ο αριθμός των σιρκουί πόλης του πρωταθλήματος αυξάνεται συνεχώς. Πέρσι, είχαμε έξι Grand Prix που διεξήχθησαν σε αστικούς δρόμους. Φέτος, με την προσθήκη του αγώνα στο Las Vegas, οι αγώνες πόλης του πρωταθλήματος θα γίνουν επτά. Σχεδόν το ένα τρίτο, δηλαδή, των συνολικών Grand Prix.

Ασύγκριτα πλεονεκτήματα

Η διεξαγωγή αγώνων σε δρόμους πόλης έχει πολλά θετικά. Καταρχάς πρόκειται για ένα μοναδικό θέαμα. Το να βλέπεις μονοθέσια των 1000 ίππων να ελίσσονται μέσα σε στενές διαδρομές με τοίχους εκατέρωθεν είναι εντυπωσιακό.

Οι αγώνες είναι συνήθως πιο αμφίρροποι λόγω της φύσης της διαδρομής. Μία μικρή επαφή ενός οδηγού με τις μπαριέρες μπορεί να ενεργοποιήσει το Safety Car. Βλέπετε, απαιτείται μεγάλη οδηγική δεξιοτεχνία, γεγονός που αυξάνει το πρεστίζ στον εκάστοτε νικητή.

Επιπλέον, σε πολλές περιπτώσεις η αίσθηση της ταχύτητας των αγωνιστικών είναι πιο άμεση. Θυμηθείτε τα περάσματα από την στροφή του Casino ή της Tabac στο Μονακό, τον τρίτο τομέα της Jeddah ή την διαδρομή μέσα από την παλιά πόλη του Baku. Είναι μερικά μόνο από τα «σήματα κατατεθέντα» όχι μόνο των συγκεκριμένων αγώνων, αλλά ολόκληρου του πρωταθλήματος.

Το τελευταίο, αυτό, χαρακτηριστικό μας φέρνει και στο δεύτερο μεγάλο πλεονέκτημα της διεξαγωγής αγώνων σε σιρκουί πόλης. Πρόκειται, φυσικά, για την καλύτερη προβολή της χώρας η οποία φιλοξενεί ένα τέτοιο Grand Prix. Εκατομμύρια τηλεθεατών «τροφοδοτούνται» με εικόνες, οι οποίες είναι συνδυασμένες, μάλιστα, με υπερσύγχρονα αγωνιστικά αυτοκίνητα. Πρόκειται για μία σπάνια ευκαιρία προβολής, ιδιαίτερα, στο νεανικό κοινό.

Δεν είναι τυχαία, άλλωστε, η επιλογή του Μαϊάμι να επενδύσει εκ νέου χρήματα στις εγκαταστάσεις του εν όψει του δεύτερου αγώνα που θα διεξαχθεί εκεί τον Μάιο. Οι υπεύθυνοι της πίστας κατασκευάζουν εδώ και λίγο καιρό ένα νέο μόνιμο κτήριο στο οποίο θα στεγάζεται το Paddock Club. Επιπλέον, η πίστα θα ασφαλτοστρωθεί ξανά ώστε να αυξηθούν τα επίπεδα πρόσφυσης.

Το Μαϊάμι δεν διστάζει να επενδύσει γιατί γνωρίζει ότι μόνο να κερδίσει έχει από την φιλοξενία ενός GP. Το ίδιο ισχύει και για το νυχτερινό GP στο Las Vegas που είναι προγραμματισμένο για τον φετινό Νοέμβριο. Όλοι οι οικονομικοί παράγοντες της πόλης συνεργάζονται ώστε να πετύχουν ένα ζηλευτό σε όλους αποτέλεσμα.

Ο αντίλογος

Φυσικά, δεν είναι όλα ρόδινα με την τελευταία μόδα στην Formula 1. Υπάρχει και ο αντίλογος για τον αυξανόμενο αριθμό των σιρκουί πόλης. Πολλοί ισχυρίζονται ότι αυτοί οι αγώνες εξυπηρετούν περισσότερο τις χώρες που τους φιλοξενούν παρά το ίδιο το σπορ. Οι πολέμιοί τους διατείνονται ότι άλλες παραδοσιακές πίστες του πρωταθλήματος χάνουν την θέση τους στο πρόγραμμα για χάρη της διεξαγωγής αγώνων σε χώρες με μηδενική παράδοση στην F1.

Ένα άλλο θέμα που απασχολεί πολλούς είναι εκείνο της ασφάλειας. Ο Sid Watkins έλεγε ότι για να γίνει το GP του Μονακό παραβιάζονται ένα σωρό προδιαγραφές ασφαλείας. «Αξίζει, ωστόσο, γιατί είναι το Μονακό» είχε συμπληρώσει ο θρυλικός επικεφαλής ασφάλειας της FIA για την F1. Φανταστείτε πόσο πιο επικίνδυνος είναι ένας αγώνας στο Baku. Αρκεί να θυμηθούμε το φετινό ατύχημα του Mick Schumacher στην Jeddah ή το κλατάρισμα του Verstappen με 300 χιλιόμετρα/ώρα το 2021 στο Αζερμπαϊτζάν.

Ο Ολλανδός υπογραμμίζει και μία ακόμη παράμετρο που κάνει του αγώνες σε σιρκουί πόλης λιγότερο γοητευτικούς από ότι θα πίστευαν οι περισσότεροι.  «Με τα νέα αυτοκίνητα η οδήγηση σε πίστες πόλης είναι χειρότερη από ποτέ. Τα μονοθέσια δεν διαθέτουν την ευελιξία που είχαν το 2015 ή το 2016. Για παράδειγμα, στην Σιγκαπούρη -η οποία είναι μια φανταστική πίστα- η εμπειρία που είχα ήταν απογοητευτική. Με τις τόσο σκληρές αναρτήσεις που χρησιμοποιούμε δεν μπορείς καν να ανέβεις στα κερμπ».

Για τον Verstappen, ένα μονοθέσιο F1 βρίσκεται στο στοιχείο του σε πίστες όπως το Spa ή το Silverstone. Εκεί, σύμφωνα με τον Max, ο οδηγός μπορεί να κάνει πράγματι την διαφορά. «Ένας γύρος κατατακτήριων σε μία old school πίστα όπως η Suzuka είναι πολύ πιο απολαυστικός από ότι σε μία πίστα πόλης. Καταλαβαίνω ότι πρέπει να έχουμε και μερικές στο πρόγραμμα. Αλλά καλύτερα να μην είναι πάρα πολλές» συμπληρώνει ο πρωταθλητής του 2022.

Μία μέση λύση;

Υπάρχουν, βέβαια, και εκείνοι που πιστεύουν ότι η F1 βαδίζει προς την σωστή κατεύθυνση. Ένας από αυτούς είναι ο Mika Hakkinen. Ο δις παγκόσμιος πρωταθλητής θεωρεί ότι αγώνες όπως εκείνοι του Baku και του Μαϊάμι είναι καταπληκτικοί.

«Γνωρίζουμε ότι οι πόλεις προσφέρουν πάρα πολλές ατραξιόν για τους φιλάθλους. Υπάρχουν εστιατόρια, εμπορικά κέντρα και όμορφα ξενοδοχεία. Η εμπειρία του αγώνα γίνεται πολύ πιο ευχάριστη. Νομίζω ότι είναι υπέροχο να έχουμε αγώνες σε πόλεις» υπογραμμίζει ο Φιλανδός.

Ο Hakkinen πιστεύει ότι πρέπει να υπάρχει μία ισορροπία στο πρόγραμμα.  «Δεν μπορεί κάθε αγώνας να γίνεται σε πόλη και κάθε πόλη δεν μπορεί να φιλοξενεί αγώνα. Πρέπει να υπάρχει ένας συμβιβασμός όπως και στη ζωή. Το παν είναι η σωστή ισορροπία» συμπληρώνει ο Mika.

sainz-monaco21-a1000x600

Και αυτή ακριβώς, πιστεύουμε ότι είναι και η σωστή προσέγγιση στο θέμα. Η F1 πρέπει να αποφύγει τις υπερβολές στην προσπάθειά της να προσελκύσει νέους ελκυστικούς προορισμούς. Τα Grand Prix πόλης πρέπει να παραμείνουν ιδιαίτερα events τα οποία θα αποτελούν τις εξαιρέσεις στο πρόγραμμα και όχι τον κανόνα.

Άλλωστε, υπάρχει και το παράδειγμα την Formula e, της οποίας οι αγώνες διεξάγονται σχεδόν αποκλειστικά σε σιρκουί πόλης. Κανένας τους, όμως, δεν μπορεί να συγκριθεί με τις κατατακτήριες δοκιμές στο Grand Prix του Μονακό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Verstappen: Δεν καταλαβαίνω γιατί συγκρουόμαστε με τον Lewis

F1: Η πιο ακριβή σεζόν όλων των εποχών!

FIA: Αναβάθμιση Τομπάζη στην ανανεωμένη διοίκηση για την F1

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο carsnews  

Follow @CarsnewsGr

Related Articles

FIA quadruples max fine for F1 drivers to €1m

cars

Πόσο πίσω ήταν φέτος οι υβριδικές μηχανές της Renault;

cars

F1 GP ΗΠΑ: Ταχύτερος ο Verstappen στο FP3 -Ποινές θέσεων σε Perez και Leclerc

cars

Ferrari: Γιατί έχασε -ξανά- την μάχη της εξέλιξης;

cars

Το αιχμηρό σχόλιο του Button για το διαζύγιο Vettel-Ferrari

cars

Ferrari: Ο Vasseur στην θέση του Binotto!

cars

Νέες ποινές σε Σάινθ, Χάμιλτον και άλλους έξι οδηγούς, πώς διαμορφώνεται η νέα κατάταξη

cars

Patrick Mahomes invests in Formula One team, ‘always looking around’ at ownership opportunities

cars

Φόρμουλα 1: Ο Τζεφ Ντοντς στοιχηματίζει 250.000 δολάρια ότι ο Φερστάπεν θα πάρει ξανά τον τίτλο

cars