CARSNEWS
NEW MODELS

Γιατί εξαφανίζονται τα φτηνά αυτοκίνητα;

Το συγκεκριμένο ερώτημα δεν είναι εύκολο να απαντηθεί μονολεκτικά. Η εξέλιξη της αγοράς αυτοκινήτων αποτελεί μία σύνθετη εξίσωση, στην οποία εισέρχονται αρκετοί παράγοντες. Στα σίγουρα όμως, παίρνουμε ως δεδομένο ότι τα φτηνά και μικρά αυτοκίνητα αρχίζουν να εκλείπουν από τις αντιπροσωπείες.

Επιχειρώντας να δώσουμε μία απάντηση, θα ορίσουμε τρεις βασικές παραμέτρους. Η πρώτη έχει κάνει με το ίδιο το κόστος κατασκευής. Η δεύτερη με το ποσοστό του κέρδους και η τρίτη με τη ζήτηση.

Αναφορικά με το κόστος παραγωγής, τα έχουμε γράψει όλα αναλυτικά εδώ. Χοντρικά όμως θα πούμε ότι η κατασκευή ενός σύγχρονου αυτοκινήτου είναι πολύ πιο κοστοβόρα, σε σχέση με ένα μοντέλο 20ετίας. Από τη χρήση ισχυρότερων κραμάτων χάλυβα για το πλαίσιο, τους σύγχρονους κινητήρες, μέχρι -κυρίως- την εκθετική αύξηση των ηλεκτρονικών συστημάτων άνεσης και ασφάλειας, υπάρχουν αρκετοί λόγοι που οδηγείται συνεχώς προς τα πάνω η τιμή. Ενδεικτικά, το έτος 2000 τα ηλεκτρονικά αντιπροσώπευαν περίπου το 18% του συνολικού κόστους ενός οχήματος, ενώ το 2020 το ποσοστό αυτό έχει εκτοξευτεί στο 40% και ανεβαίνει.

Η δεύτερη παράμετρος είναι αυτή του κέρδους για τον κατασκευαστή, ανά μονάδα. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί ενίοτε να δείχνουν ένα πιο ανθρώπινο πρόσωπο, δεν παύει όμως να είναι εταιρίες, που λογαριάζουν το κέρδος τους και βρίσκονται μόνιμα αντιμέτωπες με άλλες, σε ένα περιβάλλον ισχυρού ανταγωνισμού. Εδώ λοιπόν ισχύει το εξής. Όσο πιο ακριβό ένα όχημα, τόσο μεγαλύτερο και το κέδρος του κατασκευαστή. Μία Ferrari μπορεί να παράγει λίγα αυτοκίνητα, για κάθε ένα όμως από αυτά η Ford θα πρέπει να πουλάει 908 δικά της, ώστε να βγάλει ακριβώς τα ίδια χρήματα!

Ένα φτηνό, μικρό αυτοκίνητο, στην πράξη, αφήνει ασήμαντο κέρδος για αυτόν που το παράγει. Πόσο μάλλον αν υπολογίσει κανείς ότι αν δεν πάει καλά εμπορικά, η ζημιά θα είναι πολλαπλάσια του όποιου οφέλους.

Και, τέλος, έρχεται και η ζήτηση. Τα τελευταία χρόνια οι καταναλωτές στην Ευρώπη δείχνουν μία σαφή προτίμηση για τα SUV. Αυτά ξεκίνησαν από εκτός δρόμου οχήματα, στις μέρες μας όμως έχουν μετασχηματιστεί σε αυτοκίνητα δρόμου, με υπερυψωμένες καμπίνες και με την άνεση που προσφέρει ο επιπλέον όγκος. Μάλιστα, εκτείνονται γρήγορα σε όλες τις κατηγορίες, ξεκινώντας από τα supermini και φτάνοντας σε κάτι πεντάμετρα θηρία.

Το ίδιο το κοινό αρχίζει να αφήνει πίσω του πολύ μικρές και πολύ οικονομικές προτάσεις. Τα μικρά της κατηγορίας Α πλέον μετρούνται στα δάχτυλα. Αλλά και όσοι εισέρχονται σε μία αντιπροσωπία για να τα αγοράσουν, σπάνια στρέφονται στις βασικές εκδόσεις. Κοιτάνε προς τις πιο πλούσια εξοπλισμένες. Αυτό οι κατασκευαστές το γνωρίζουν και ανάλογα προσαρμόζονται.

Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, οι βασικές εκδόσεις όλων των μοντέλων είναι αρκετά πλούσιες, ανώτερες του μέσου όρου των βασικών εκδόσεων άλλων χωρών. Καλώς ή κακώς, εμείς οι Έλληνες τον θέλουμε τον εξοπλισμό μας, αναγκάζοντας τους εισαγωγείς να φορτώνουν τα αυτοκίνητα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το τελικό κόστος.

Για την αγορά των ΗΠΑ, όπου έχει δώσει στοιχεία η J.D. Power, το 2003, μόλις 7 χρόνια πριν, τα οχήματα κάτω των 20.000 δολαρίων αντιπροσώπευαν το 20,1% των συνολικών πωλήσεων. Αυτά, εν έτει 2020, έχουν περιορίσει το ποσοστό τους σε μονοψήφιο νούμερο, μόλις 9,4%.

Για το τέλος αφήσαμε μία άλλη παράμετρο, που ίσως εμμέσως βοηθά στο να συνεχίσουν να υπάρχουν οικονομικά μοντέλα (και μην σκέφτεστε εδώ απαραιτήτως τη δική μας αγορά…). Αρκετοί θεωρούν πως τα οικονομικά μοντέλα είναι προσιτά από μία μεγάλη μερίδα νέων οδηγών, που δεν μπορούν να διαθέσουν πολλά χρήματα για ένα καινούριο όχημα αλλά δεν θέλουν να στραφούν και στα μεταχειρισμένα. Αυτοί δεν θα ενισχύσουν μεν άμεσα τα ταμεία μιας εταιρίας, θα χτίσουν όμως ένα δεσμό με αυτή, από τον οποίο θα έχει να εισπράττει στο μέλλον, με επόμενες επιλογές τους.

Follow @CarsnewsGr

Related Articles

H Jaguar θα παρουσιάσει ένα νέο, πιο μικρό και προσιτό ηλεκτρικό μοντέλο

cars

Rimac C_Two: O ήχος των 2.000 ηλεκτρικών ίππων (Video)

cars

Ξανά σε μονοθέσιο της Formula 1 ο Alonso! (vid)

cars

Χρήση μάσκας στο αυτοκίνητο: Πότε είναι υποχρεωτική, πώς θα αποφύγετε πρόστιμο €150

cars

VIDEO: Τι μπορεί να συμβεί σε μετωπική σύγκρουση ενός καινούργιου και ενός παλιού Nissan Navara

cars

Υπάρχει ένα super car 750 PS που μπορείς να το συναρμολογήσεις μόνος σου

cars

Στις 9 Σεπτεμβρίου η παρουσίαση της Maserati MC20

cars

Felino CB7R: O σκοτεινός ιππότης

cars

O Glickenhaus προκαλεί τον Elon Musk για το Cybertruck!

cars