Χρειάστηκαν περίπου 10 χρόνια για να πειστούν οι κατασκευαστές ότι ο εξηλεκτρισμός δεν είναι κάποιου είδους μόδα και για να δούμε τα αποτελέσματα αυτής της μεταστροφής. Τώρα, η μία εταιρία μετά την άλλη λανσάρουν υβριδικά και ηλεκτρικά μοντέλα. Ακούμε στρατηγικές που περιλαμβάνουν δεκάδες νέα εξηλεκτρισμένα μοντέλα και αυτό σημαίνει ότι οι εταιρίες πέρασαν πάρα πολύ γρήγορα από το στάδιο της απαξίωσης και της αδιαφορίας σε αυτό της ολομέτωπης επίθεσης. Η αλλαγή στην στρατηγική τους έγινε τόσο γρήγορα που κάποιες μάρκες με μακροχρόνια ιστορία στην συγκεκριμένη τεχνολογία, μοιάζουν σαν να μένουν πίσω…
Αυτή η αλλαγή όμως ήταν έως έναν βαθμό αναμενόμενη και επιβεβλημένη λόγω των ολοένα αυστηρότερων κανονισμών για τις εκπομπές ρύπων. Αντικειμενικά, ο βέλτιστος και ταχύτερος τρόπος για τους κατασκευαστές να μειώσουν δραστικά τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων τους με την υπάρχουσα τεχνολογία ώστε να ικανοποιήσουν την Ε.Ε., τις Η.Π.Α., την Κίνα κ.ά. είναι ο εξηλεκτρισμός σε διάφορους βαθμούς. Οπότε, οι εταιρίες έπρεπε “απλά” να ανακατέψουν την τράπουλα των διαθέσιμων πόρων (τόσο χρηματικών όσο και ανθρώπινων) και να επιταχύνουν το λανσάρισμα της τεχνολογίας, μαζικά τουλάχιστον καθώς η τεχνολογία δεν είναι εξ ολοκλήρου νέα, στην αγορά.
Τώρα, οι ίδιες εταιρίες που έχουν ανακοινώσει 20, 30 ή και περισσότερα νέα ηλεκτρικά και υβριδικά μοντέλα έρχονται αντιμέτωπες με την πραγματικότητα που επικρατεί στην αγορά. Με πιο απλά λόγια, αυτό που διάβασες στον τίτλο: Καλά τα φτιάχνετε, αλλά ποιος αγοράζει; Απλουστεύοντας λίγο την κατάσταση χάριν συντομίας, τα πράγματα έχουν ως εξής: Στην φάση που βρίσκεται η τεχνολογία και μέχρι να προοδεύσει, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών κυρίως, αυτοκινήτων εξαρτώνται άμεσα από τα προγράμματα των επιδοτήσεων που “τρέχουν” στην εκάστοτε χώρα. Ο κόσμος είναι ούτως ή άλλως επιφυλακτικός λόγο της περιορισμένης αυτονομίας των ηλεκτρικών οχημάτων, του αυξημένου χρόνου που απαιτείται για τον “ανεφοδιασμό” τους και τις ελλιπούς υποδομής που σχετίζεται με αυτόν. Με ελάχιστες εξαιρέσεις λοιπόν, τους λεγόμενους “early adopters” της τεχνολογίας, οι πελάτες δεν είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν το αυξημένο κόστος ενός EV (Electric Vehicle) και αυτό γίνεται αδιαμφισβήτητα εμφανές όταν οι επιδοτήσεις και τα προνόμια που αφορούν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μειώνονται ή αποσύρονται – σχεδόν άμεσα, παρατηρείται μείωση στις πωλήσεις αυτών των οχημάτων.
Είναι απολύτως λογικό το γεγονός ότι η ζήτηση στην αγορά είναι ανεξάρτητη από τους κανονισμούς εκπομπών ρύπων – ακόμα και όταν ο πελάτης επιβαρύνεται με ένα μικρό ποσοστό του κόστους των αυξημένων εκπομπών (βλ. σύνδεση τελών κυκλοφορίας ή φορολογίας με τους ρύπους). Οι κατασκευαστές θέλουν την βοήθεια των κυβερνήσεων αυτή την χρονική περίοδο. Την χρειάζονται και γι’ αυτό την ζητούν. “Τρέχουν” στρατηγικές δισεκατομμυρίων για να εξελίξουν μοντέλα που απευθύνονται σε μία μικρή μερίδα του αγοραστικού κοινού. Οχήματα όπως το ID.3 της Volkswagen,το Nissan Leaf ή ακόμα και το Tesla Model 3 αποτελούν ένα σημάδι προόδου αλλά και πάλι, το μερίδιο που διεκδικούν σε μία αγορά με… ήπια κίνητρα-επιδοτήσεις είναι μικροσκοπικό. Στο άλλο άκρο, η Porsche Taycan αναπαριστά ένα βήμα προς τα εμπρός, όπως πρέπει για ένα premium όχημα, ενώ μοντέλα όπως η Jaguar I-Pace και το Audi e-tron αποτελούν την “μεσαία τάξη” σε αυτή την ιεραρχία. Όλα καλά και ωραία αλλά δεν πρόκειται να προσφέρουν μεγάλο όγκο πωλήσεων ώστε να δικαιολογήσουν τα κεφάλαια που επενδύθηκαν για την εξέλιξη τους.
Οι κατασκευαστές έχουν μπροστά τους αρκετά χρόνια λιτότητας να αντιμετωπίσουν. Οι εκτιμήσεις όσον αφορά στην τεχνολογία των μπαταριών προβλέπουν οι τιμές δεν αναμένεται να πέσουν πριν το 2025. Και αυτή είναι η αισιόδοξη πρόβλεψη. Δεν αρκεί η προσφορά μεγάλης ποικιλίας ηλεκτρικών ή υβριδικών μοντέλων για να αυξηθούν οι πωλήσεις αυτών των αυτοκινήτων. Δεν στηρίζω συχνά τις εταιρίες, γιατί πρόκειται για απρόσωπες και σχεδόν απάνθρωπες πολυεθνικές με μοναδικό στόχο το κέρδος, αλλά στην προκειμένη περίπτωση έχουν κάνει το καθήκον τους. Τώρα είναι η σειρά των νομοθετών τόσο σε ομοσπονδιακό επίπεδο, όσο και σε εθνικό. Αν δεν ενισχύσουν τα κίνητρα για την αγορά EVs, τότε η βιομηχανία πρέπει να προετοιμαστεί για αναταράξεις.