CARSNEWS
NEW MODELS

Λίθιο. Αυτός ο άγνωστος

Σαν ονομασία, ειδικά ως ιόντα λιθίου, μας είναι γνωστή από τις μπαταρίες που χρησιμοποιούμε σε διάφορες ηλεκτρονικές συσκευές, εδώ και πολλά χρόνια. Αυτή όμως είναι μία από τις κύριες εφαρμογές, τουλάχιστον μέχρι τώρα, διότι με την “επέλαση” του ηλεκτρικού αυτοκινήτου (ειδικά μετά το 2020) η συνολική εικόνα θα αλλάξει εντελώς.

Λίγη ιστορία
Πάντα χρειάζεται η ιστορία για να γνωρίζουμε ακριβώς τα πράγματα και την αξία τους διαχρονικά. Η ιστορία του λιθίου λοιπόν αρχίζει το 1790 όταν το ανακαλύπτει ένας Βραζιλιάνος φυσιοδίφης και το ονομάζει πεταλίτη ή Petalite αν προτιμάτε, εργαζόμενος τότε για μία μεταλλευτική εταιρία στην Σουηδία. Λίγα χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα το 1817 ένας χημικός Σουηδός εντοπίζει και αναλύει διεξοδικά το ορυκτό αναδεικνύοντας πολλά στοιχεία του και το ονομάζει λίθιο απο το ελληνικό λίθος! Αυτή ήταν η αρχή και η συνέχεια ήρθε γρήγορα καθώς ήταν ένα ορυκτό με πολλά “πρόσωπα” και μεγάλο επιστημονικό ενδιαφέρον για την χρήση του που ξεκίνησε συστηματικά και σε κλίμακα το 1923.


Οι εφαρμογές του
Η πρώτη εφαρμογή σε βιομηχανικό επίπεδο ήταν η προσθήκη του σε λιπαντικά κινητήρων και όχι μόνο καθώς έδινε αντοχή σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες ενώ συγχρόνως εξασφάλιζε την συνοχή των μορίων των λιπαντικών. Όσο προχωρούσε η έρευνα τόσο περισσότερο αναδεικνύονταν οι θαυμαστές ιδιότητες του ορυκτού και αξίζει να αναφέρουμε ορισμένες από τις εφαρμογές του που φθάνουν μέχρι την φαρμακοβιομηχανία! Τα οξείδια του λιθίου χρησιμοποιούνται στην κατασκευή κεραμικών γυαλιών αλλά και σε γυάλινες επιφάνειες υψηλών απαιτήσεων. Ως ξηραντικό και αφυγραντικό στα συστήματα κλιματιστικών εγκαταστάσεων αλλά και στα οικιακά κλιματιστικά. — το υβρίδιο λιθίου μπορεί να παραχθεί υδρογόνο, το οποίο στην πρωτογενή του μορφή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο το οποίο (για να μην ξεχνιόμαστε ) είναι στην “αίθουσα αναμονής”  ως το επόμενο καύσιμο. Στην φαρμακολογία ως αγωγή σε περιστατικά μανιοκατάθλιψης. Σε μίξη με αλουμίνιο προκύπτει ένα υλικό ελαφρύ και εξαιρετικά ανθεκτικό και έτσι χρησιμοποιείται σε μεγάλες επιφάνειες στα τραίνα υψηλών ταχυτήτων, στα αεροπλάνα αλλά και στους σκελετούς αγωνιστικών και όχι μόνο ποδηλάτων. Σε μπαταρίες εκατοντάδων ηλεκτρονικών συσκευών αλλά και σε ρολόγια είτε ως επαναφορτιζόμενες είτε όχι.

Που το βρίσκουμε και πόσο στοιχίζει
Η πλουσιότερη χώρα παγκοσμίως σε κοιτάσματα είναι η Χιλή, με δεύτερη την Αυστραλία ενώ στην Ευρώπη κυρίαρχη θέση κατέχει η Πορτογαλία, με την Ελλάδα να έχει σοβαρές προοπτικές ανεύρεσης. Καλά τα γεωγραφικά αλλά στο δια ταύτα, δηλαδή στην τιμή του τα πράγματα περιπλέκονται και αλλάζουν σχεδόν καθημερινά ενώ προβλέπω ότι δεν θα αργήσει να μπεί στα διεθνή χρηματιστήρια αν δεν έχει γίνει ήδη και μάλιστα ως πολύτιμο ορυκτό. Ο λόγος είναι απλός και λέγεται ηλεκτροκίνηση μεταφορών, δηλαδή ηλεκτρικό αυτοκίνητο αφού εκεί οι ανάγκες θα είναι τεράστιες. Για του λόγου το αληθές σημειώστε ότι το 2012 η αξία του λιθίου που κινήθηκε στην αγορά ήταν 11.7 δις δολάρια και το 2017 πέρασε τα 23 δις δολάρια. Ειδικότερα στο αυτοκίνητο, η αύξηση της ζήτησης είναι τρομακτική και σκεφθείτε ότι ακόμη δεν ξεκίνησαν ουσιαστικά οι μαζικές παραγωγές.

Τι σημαίνουν όλα αυτά και τι προβλέπουν για το μέλλον;

Πρώτον ότι η τιμή του λιθίου ανα μετρικό τόνο το 2002 ήταν 1.500 δολάρια και σήμερα βρίσκεται στα 16.500 δολάρια με τις προβλέψεις να μιλάνε για συνέχεια της ανόδου στην τιμή ενώ ξεκίνησαν εδώ και πολύ καιρό επενδυτικές κινήσεις με τεράστιες αγορές ποσοτήτων τόσο από Ευρωπαίους όσο και κυρίως από Κινέζους επενδυτές δια…πάσαν χρήσιν. Θέλετε και το δεύτερο; Σύμφωνα με έρευνα της Αμερικανικής γεωγολικής υπηρεσίας με παραγωγή περίπου 40.000 τόνων λιθίου ετησίως, όπως ισχύει μέχρι τώρα, τα αποθέματα θα υπήρχαν για 400 περίπου χρόνια. Να μην ανησυχούμε λοιπόν; Το αντίθετο θα έλεγα αφού οι επιστήμονες της υπηρεσίας αυτής προβλέπουν ότι από το 2040 θα απαιτούνται 800.000 τόνοι μόνο για παραγωγή μπαταριών.
Έχει και συνέχεια…

Του Τριαντάφυλλου Τσουλφά

 

Related Articles

Η standard Mercedes-AMG GT 4-door Coupe δεν είναι αρκετή; Ορίστε ένα αεροδυναμικό πακέτο!

cars

Ολοκληρώθηκε η πώληση της Magneti Marelli έναντι €5,8 δισεκατομμυρίων.

cars

Λαμπεροί!

cars

H Skoda σχεδιάζει τα τρόπαια του Tour de France

cars

Alpina B7. Ένα θωρηκτό πολυτελείας, 608 ίππων και 2,2 τόνων!

cars

Αυτά είναι τα σχέδια του πρώτου Ford Bronco

cars

Επίσημο: H Porsche Taycan Cross Turismo θα κάνει ντεμπούτο μέσα στο 2020!

cars

Νέο Ford Explorer. Ισχυρότερο, ελαφρύτερο και με νέα, πισωκίνητη αρχιτεκτονική!

cars

Αυτό θα μπορούσε (και το θέλουμε) να είναι το νέο Dacia Sandero

cars