Θεωρητικά, ένας κινητήρας σε άριστη κατάσταση δεν πρέπει να καταναλώνει καθόλου λάδι, στην πράξη όμως, είναι απολύτως φυσιολογικό να χρειάζεται συμπλήρωμα ανάμεσα στα service. Πόσο λάδι όμως θεωρείται φυσιολογική κατανάλωση και πότε πρέπει να ανησυχούμε;
Η σωστή συντήρηση του αυτοκινήτου απαιτεί τακτικά service, όπου μεταξύ άλλων γίνεται και η αλλαγή λιπαντικών του κινητήρα. Ιδανικά, η ποσότητα λαδιού που αφαιρείται από το μοτέρ θα έπρεπε να είναι ίση με αυτή που μπήκε στο προηγούμενο service. Συχνά όμως, ο κινητήρας καταναλώνει ένα μέρος του λαδιού, προκαλώντας σύγχυση για το αν αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα ή όχι.
Σημαντικό ρόλο στο “φάγωμα” του λαδιού παίζει η φθορά. Όσο πιο παλιός είναι ένας κινητήρας, τόσο πιθανότερο είναι να καταναλώνει λάδι. Οι ειδικοί εξηγούν ότι τα ελατήρια και τα έμβολα φθείρονται, με αποτέλεσμα το λιπαντικό να διαρρέει στον θάλαμο καύσης και να καίγεται. Αυτό γίνεται αντιληπτό από τον λευκογάλανο καπνό στην εξάτμιση ή τη μυρωδιά καμένου λαδιού.
Ωστόσο, η κατανάλωση λιπαντικού μπορεί να οφείλεται και σε άλλους παράγοντες, όπως η χρήση λαδιού με λάθος προδιαγραφές, συνήθως πιο λεπτόρευστο. Επιπλέον, κάποιοι κινητήρες, λόγω σχεδιασμού ή τεχνολογιών που διαθέτουν, είναι πιο επιρρεπείς στο κάψιμο του λαδιού, όπως μοτέρ με μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων.
Σε γενικές γραμμές, η κατανάλωση λιπαντικού δεν θα πρέπει να ξεπερνά το 1 λίτρο ανά μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα. Οι ειδικοί συμβουλεύουν να ελέγχεται η στάθμη του λιπαντικού κάθε 1.000-2.000 χιλιόμετρα, όπου μια συμπλήρωση 100-200 ml είναι εντός των ορίων. Αν ο κινητήρας χρειάζεται 1 λίτρο λάδι κάθε 2.000-3.000 χιλιόμετρα, τότε πιθανότητα υπάρχει κάποιο πρόβλημα, ενώ το ίδιο ισχύει και αν παρατηρήσετε καπνό ή μυρωδιά καμένου λαδιού.
Εάν τώρα το “κάψιμο” είναι μικρότερο από 1 λίτρο / 10.000 χλμ. και δεν υπάρχει καπνός στην εξάτμιση, πιθανότατα δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Βέβαια, αυτό εξαρτάται και από τον τύπο του κινητήρα. Σε σπάνιες περιπτώσεις, κάποιοι κατασκευαστές αναφέρουν στο εγχειρίδιο του οχήματος ότι η κατανάλωση 2 λίτρων λαδιού ανά 1.000 χιλιόμετρα είναι αποδεκτή.
Πάντως, αν διαπιστώσετε ότι ο κινητήρας “καίει” 400 με 600 ml λάδι ανά 1.000-2.000 χλμ., θα πρέπει να συμβουλευτείτε έναν μηχανικό για να σας λύσει την απορία αν η συγκεκριμένη κατανάλωση είναι φυσιολογική για τον τύπο του κινητήρα σας ή υπάρχει κάποιο πρόβλημα που χρειάζεται άμεση αντιμετώπιση, πριν προκληθούν πιο σοβαρές βλάβες.