Οι αλλαγές που έχουμε δει στα αυτοκίνητα μέσα σε 2 δεκαετίες ξεπερνούν τις αλλαγές που συντελέστηκαν σε έναν ολόκληρο αιώνα ιστορίας. Η εξέλιξη και η άνοδο της ηλεκτροκίνησης έφερε στο προσκήνιο ένα νέο είδος αυτοκινήτου: το μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης.
Από την έναρξη κυκλοφορίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέχρι σήμερα, η τεχνολογία τους έχει εξελιχθεί σημαντικά με βασική συνέπεια την αύξηση της αυτονομίας μπαταρίας τους. Τα σύγχρονα ηλεκτροκίνητα μπορούν καλύπτουν ικανοποιητικές αποστάσεις και μπορούν να ανταπεξέλθουν στις καθημερινές ανάγκες μετακίνησης στην πόλη.
Ωστόσο, υπάρχουν ακόμα τα ερωτήματα σχετικά με τη συχνότητα φόρτισης και την οικονομία που προσφέρουν σε σχέση με τα παραδοσιακά αυτοκίνητα βενζίνης. Σε αυτά τα ερωτήματα θα απαντήσουμε σήμερα με τη βοήθεια του instacar, της πρωτοπόρας εταιρείας με λύσεις leasing και αγοράς μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.
Καθημερινές μετακινήσεις στην πόλη
Σύμφωνα με έρευνες, ένας κάτοικος μιας αστικής περιοχής οδηγεί περίπου 10.000-15.000 χιλιόμετρα ετησίως. Συνεπώς, παρόλο που οι ανάγκες καθημερινής μετακίνησης στις αστικές περιοχές παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία, μπορούμε να υποθέσουμε ότι ένας κάτοικος της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης δεν διανύει περισσότερα από 30-40 χιλιόμετρα την ημέρα.
Ένα σύγχρονο ηλεκτρικό από τον στόλο leasing του instacar, όπως το Fiat 500e, το BYD Dolphin ή το εξηλεκτρισμένο Mini Cooper, έχουν αυτονομία που κυμαίνεται από τα 300-4000 χιλιόμετρα ανά φόρτιση. Επομένως, μπορούν να καλύψουν ημέρες αστικών μετακινήσεων χωρίς την ανάγκη καθημερινής φόρτισης.
Φυσικά, η αυτονομία της μπαταρίας εξαρτάται άμεσα από τη χρήση του κλιματισμού, τις καιρικές συνθήκες και την οδηγική συμπεριφορά, με τον ίδιο τρόπο που επηρεάζεται και η κατανάλωση καυσίμου στα συμβατικά αυτοκίνητα. Ωστόσο, τα ηλεκτρικά “κερδίζουν πόντους” γιατί εκμεταλλεύονται το σταμάτα- ξεκίνα της κίνησης προς όφελός του με την ιδιότητα της αναγεννητικής πέδησης. Έτσι κάθε φορά που ο οδηγός φρενάρει, το αυτοκίνητο αποθηκεύει μέρος της ενέργειας και την αξιοποιεί για να φορτίσει την μπαταρία του- μια τεχνολογία που χρησιμοποιείται και στα υβριδικά αυτοκίνητα.
Συχνότητα φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Συνήθως οι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων διαθέτουν ιδιωτικό χώρο στάθμευσης όπου γίνεται η εγκατάσταση φορτιστή (wallbox). Με αυτό τον τρόπο, μπορούν να φορτίσουν το αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια της νύχτας ώστε να συμπληρωθούν οι 6-8 ώρες που απαιτούν οι μπαταρίες των ηλεκτρικών σε συμβατικές πρίζες.
Φυσικά, δεν έχουν όλοι οι οδηγοί τη δυνατότητα ιδιωτικής στάθμευσης, για αυτό και αυξάνονται ολοένα και περισσότερο οι δημόσιοι φορτιστές, οι οποίοι αποτελούν μια καλή εναλλακτική λύση. Οι φορτιστές αυτοί βρίσκονται συνήθως σε σημεία με εύκολη πρόσβαση, όπως παρκινγκ εμπορικών κέντρων, σούπερ μάρκετ ακόμα και βενζινάδικα. Σε αυτή την περίπτωση, ιδανικά είναι τα σημεία φόρτισης που διαθέτουν ταχυφορτιστές, αφού μια φόρτιση με φορτιστή συνεχούς ρεύματος (DC) μειώνει στο ελάχιστο τον χρόνο φόρτισης, απαιτώντας μόνο 20-40 λεπτά για να φτάσει το αυτοκίνητο στο 80%.
Σύμφωνα και με τα παραπάνω, ένας οδηγός που χρησιμοποιεί ένα μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης, θα χρειαστεί να φορτίσει μια ή δύο φορές την εβδομάδα. Φυσικά, όσοι κάνουν και περιαστικές διαδρομές θα χρειαστούν συχνότερες φορτίσεις.
Σύγκριση κόστους: Βενζίνη vs Ηλεκτρική Ενέργεια
Ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα της μετακίνησης με ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι το χαμηλότερο κόστος χρήσης σε σχέση με ένα αντίστοιχο συμβατικής τεχνολογίας.
Η μέση τιμή κατανάλωσης καυσίμου για ένα βενζινοκίνητο είναι περίπου 7 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα σε αστικό κύκλο. Με την τρέχουσα τιμή καυσίμου περίπου στα 2€ ανά λίτρο, έχουμε ένα κόστος 14€ για 100 χιλιόμετρα. Αντίστοιχα, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο καταναλώνει περίπου 15-20 kWh στα 100 χλμ. Με μια μέση τιμή γύρω στα 0,15-0,20kWh (συμπεριλαμβάνοντας τους φόρους), το κόστος θα είναι 2,25- 4€ για την ίδια απόσταση.
Με άλλα λόγια, η χρήση ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην πόλη θα είναι από 3 μέχρι και 6 φορές πιο οικονομική από τη χρήση ενός αυτοκινήτου βενζίνης όσον αφορά τα καύσιμα. Παράλληλα, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει μειωμένο κόστος συντήρησης, εφόσον δε χρειάζεται αλλαγές λαδιών, φίλτρων και εξαρτημάτων κινητήρα.
Επιλογή με σεβασμό στο περιβάλλον
Φυσικά, το σημαντικότερο πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ότι επιβαρύνουν το περιβάλλον σε μικρότερη κλίμακα από ό,τι τα αυτοκίνητα συμβατικών κινητήρων. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν εκπέμπουν ρύπους κατά την οδήγηση, γεγονός που συμβάλλει στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης ειδικά στα αστικά κέντρα. Παράλληλα, συμβάλλουν και στη γενικότερη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων των μεγαλουπόλεων αφού μειώνουν την ηχορύπανση που παράγεται από τα αυτοκίνητα.
Η αυτονομία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου πόλης προσφέρει τη δυνατότητα κάλυψης των καθημερινών μετακινήσεων. Με την ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και την αυξημένη ευαισθητοποίηση για τα θέματα του περιβάλλοντος, η επιλογή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου γίνεται όλο και πιο ελκυστική.
Και ποιος είναι ο ιδανικός τρόπος για να αποκτήσει κανείς ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης; Το ευέλικτο leasing του instacar, που δεν απαιτεί προκαταβολή ενώ επιτρέπει στον ενδιαφερόμενο να μισθώσει ένα αυτοκίνητο για όσο καιρό θέλει χωρίς δεσμεύσεις και χωρίς περιορισμούς. Με αυτό τον τρόπο, μπορεί κάποιος να δοκιμάσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο χωρίς την επένδυση μεγάλου κεφαλαίου και χωρίς τον φόβο απαξίωσης.