9.3 C
Athens

Ταξιδεύοντας στο χρόνο με την Yamaha Tenere

Published:

“Σιγουριά και δύναμη σε όλους τους δρόμους. Σε χώμα και άσφαλτο”. Αυτή η φράση ήταν η πρώτη διαφήμιση της YAMAHA για την παρουσίαση της πρώτης TENERE 600 το 1983 που ήρθε στην Ελλάδα….

Με αφορμή την ανακατασκευή μιας YAMAHA TENERE XT 600 Z του 1989, θα σας ταξιδέψουμε στο χρόνο με όχημα μια μοτοσικλέτα που γεννήθηκε στην έρημο Σαχάρα, ταυτίστηκε με την περιπέτεια στον αγώνα του Rally Paris – Dakar και συνεχίζει μέχρι σήμερα να συγκινεί τους λάτρεις της on -off οδήγησης.

Το όνομα TENERE στις μοτοσυκλέτες της εταιρείας των τριών διαπασών, προέκυψε από την ομώνυμη τοποθεσία της ερήμου στη περιοχή της νότιο – δυτικής Σαχάρας. Προσωπικά, έχοντας διασχίσει δυο φορές το συγκεκριμένο σημείο σαν αγωνιζόμενος στο Rally Dakar το 2004 και το 2005, οδηγώντας στη μεσαία κατηγορία μοτοσικλετών, μπορώ να σας μεταφέρω από πρώτο χέρι τη μαγεία που σου μεταδίδει αυτή η απέραντη και δύσκολη πεδιάδα από αμμόλοφους με το ιδιαίτερο χρυσαφί της χρώμα.

Μια ιστορία 42 χρόνων

Yamaha Tenere Project 410

Η Yamaha εφέτος συμπληρώνει 42 χρόνια συνεχούς παραγωγής Tenere, έχοντας γράψει μια μεγάλη ιστορία. Ξεκίνησε με το πρώτο TENERE XT 600 το 1983 με το μεγάλο ρεζερβουάρ των 30 λίτρων, έχοντας το πρώτο τοποθετημένο δισκόφρενο σε μπροστινό σύστημα, με αλουμινένιο πίσω ψαλίδι και μοχλικό στη πίσω μονή ανάρτηση. Πρωτοποριακά μηχανολογικά συστήματα για εκείνη την εποχή. Λογικό, αφού οι συγκεκριμένες  μοτοσικλέτες ήταν η βάση των αγωνιστικών που συμμετείχαν στον δημοφιλή Αφρικανικό αγώνα περιπέτειας.

Yamaha Tenere Project 411

Στη συνέχεια, χρόνο με το χρόνο τα TENERE περνούσαν από διάφορα στάδια μηχανολογικής εξέλιξης, βελτιώνοντας κρίσιμα σημεία. Φτάνοντας στο 1988, η Yamaha εξόπλισε τη μοτοσυκλέτα με ακόμη περισσότερες τεχνολογικές καινοτομίες, με στόχο τι άλλο; Την πολυπόθητη νίκη στο θρυλικό αγώνα της Ερήμου.

Η εμβληματική Tenere του ‘89

Εκείνη τη χρονιά, έγινε μία ολοκληρωτική αναβάθμιση της μοτοσικλέτας που σας παρουσιάζουμε, έχοντας εξοπλιστεί με δύο προβολείς εμπρός τοποθετημένους επάνω σε σταθερή βάση και ενσωματωμένους μέσα σε ένα μεγάλο ανεμοθραύστη. Παράλληλα, τοποθετήθηκαν δύο δισκόφρενα μπροστά-πίσω, ενώ το σύνολο ολοκληρώθηκε με ένα ρεζερβουάρ 23 λίτρων.

Έχοντας στα χέρια μας τη Yamaha Tenere XT 600 Ζ ενός πολύ καλού φίλου, του κ. Βλαδίμηρου Πέτσα, αναλάβαμε να την επαναφέρουμε σε άριστη λειτουργική και εμφανισιακή κατάσταση. Το εγχείρημα δεν ήταν εύκολο γατί η συγκεκριμένη Tenere είχε παροπλισθεί για μία εικοσαετία στην αυλή του σπιτιού του. Για όσους γνωρίζουν, η μη χρήση μιας μοτοσικλέτας για μεγάλο χρονικό διάστημα προκαλεί μεγαλύτερες φθορές από ότι όταν κινείται.

Για την ιστορία, ο Βλαδίμηρος είχε και έχει μια λατρεία με τα XT και τον αγώνα του Dakar. Γι’ αυτό και το 1981 είχε αγοράσει μία XT 500 (που ήταν η πρώτη μοτοσικλέτα νικήτρια του αγώνα το 1979 με αναβάτη το Cyril Neveu), έχοντας πάντα σε μια άκρη του μυαλού του τον πόθο να αγωνιστεί σε ένα Paris – Dakar.

ORFANOS Yamaha Tenere Project (2)

Ο χρόνος πέρασε και επτά χρόνια αργότερα αγόρασε ολοκαίνουρια την TENERE XT 600 Z, στη τιμή των 1.055.000 δραχμών. Όταν ρώτησα τον Βλαδίμηρο γιατί αγόρασε τότε τη συγκεκριμένη μοτοσικλέτα μου απάντησε αφοπλιστικά: «Γιατί έτρεχε στο Dakar…»!

Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφέρουμε ότι σχεδόν όλοι οι σοβαροί κατασκευαστές μοτοσικλετών εκμεταλλευόντουσαν την αίγλη της νίκης που τους έδινε η πρώτη θέση στο Rally Paris – Dakar και έβγαζαν στην παραγωγή μοτοσικλέτες ρέπλικες με τις αγωνιστικές που συμμετείχαν. Εναλλακτικά, κατασκεύαζαν με σκοπό τη νίκη πρωτοποριακές μοτοσικλέτες με αγωνιστικές βάσεις που μπορούσαν να κερδίσουν και στη συνέχεια τις διοχέτευαν στην αγορά προς πώληση σαν πολιτικά μοντέλα.

Yamaha Tenere Project 407

Με αυτό το τρόπο η Ιαπωνική Yamaha, έχοντας στις τάξεις της έναν φανατικό αρχικά πωλητή – αναβάτη, τον Jean Claude Olivier που εργαζόταν στην αντιπροσωπεία της Yamaha Sonauto στη Γαλλία (μερικά χρόνια αργότερα έφτασε να διατελέσει μέχρι και πρόεδρος της Yamaha Motor France), έπεισε το εργοστάσιο να βγάλει στην παραγωγή το συγκεκριμένο βελτιωμένο μοντέλο, έχοντας μια εξαιρετική βάση με σκοπό τη νίκη στο Paris – Dakar.

Η συγκεκριμένη TENERE XT 600 Z που σας παρουσιάσουμε ήταν ότι πιο κορυφαίο σε σύνολο εκείνη την περίοδο που μπορούσε να αγοράσει ένας ιδιώτης, συνδυάζοντας επιδόσεις, αξιοπιστία, χρηστικότητα, ταξίδι και περιπέτεια. Με αυτή τη πολυχρηστική μοτοσικλέτα μπορούσες να καλύψεις ένα μεγάλο εύρος χρήσεων με μεγάλη ευκολία. Γι’ αυτό και στη χώρα μας η Yamaha Tenere αγαπήθηκε όσο λίγες μοτοσικλέτες, σημειώνοντας μεγάλα νούμερα πωλήσεων.

Yamaha Tenere Project 400

Η Yamaha, διανύοντας μια μεγάλη ιστορία με τα Tenere, ξεκίνησε το 1983 με μονοκύλινδρο μοτέρ 600 κ.εκ.. Το 1998, χάρη στη νέα σχεδίαση της κυλινδροκεφαλής και του θαλάμου καύσης της, απέδιδε 46 ίππους στις 6.500 σ.α.λ. με ροπή στα 5,2 kgm στις 5.500 σ.α.λ. Συνεχίζοντας ακούραστα έως σήμερα, τα σύγχρονα τρίτης γενιάς Tenere Rally 700 και Tenere World Raid 700 που εφοδιάζονται με δικύλινδρους κινητήρες. Η απόδοση του εν σειρά κινητήρα CP2 των 689 κ. εκ. είναι στους 72,4 ίππους στις 9.000 σ.α.λ. με ροπή στα 6,9 kgm στις 6.500 σ.α.λ..

Η ανακατασκευή της XT 600 Z TENERE του ‘89

Η απόφαση για την ανακατασκευή της συγκεκριμένης Tenere προέκυψε μετά από μια προσωπική συνάντηση με τον Βλαδίμηρο Πέτσα στο γραφείο της VOM. Βλέποντας εκεί τις προσωπικές μου αγωνιστικές μοτοσικλέτες του Dakar, μοιράστηκε μαζί μου κάποιες αρχικές σκέψεις του για το Yamaha του, που πιστέψτε με, δεν ήταν και τόσο ευχάριστες – ήθελε να το ξεφορτωθεί…

ORFANOS Yamaha Tenere Project (1)

Στη συνέχεια όμως, συζητώντας μεταξύ μας και αναλογιζόμενος πόσα είχε ζήσει παρέα με την Tenere του, τα χιλιάδες χιλιόμετρα που είχαν διανύσει μαζί κάτω από διάφορες οδηγικές συνθήκες, συμβιώνοντας από καθημερινή χρήση μέχρι να λάβουν μέρος 14 φορές στον ποδηλατικό γύρο Ελλάδος, κάνοντας παράλληλα διάφορα ταξίδια και άλλα όμορφα πράγματα, αποφάσισε τελικά να την εμπιστευθεί στα χέρια της VOM για την ολική ανακατασκευή της και την επαναφορά της σε πλήρη λειτουργική κατάσταση.

Χρειάστηκαν 6 μήνες επίπονης και σκληρής δουλειάς. Αρχικά, αφού πλύθηκε πολύ σχολαστικά, λύθηκε εξ ολοκλήρου, ενώ παράλληλα άρχισαν κατά τμήματα να γίνονται διάφορες εργασίες αποκατάστασης.

Ο γυμνός σκελετός της, οδηγήθηκε προς αμμοβολή και στη συνέχεια προς ηλεκτροστατική βαφή. Οι τροχοί μαζί με τα κέντρα τους λύθηκαν, τα στεφάνια έγιναν χρυσά με ειδική ανοδίωση αλουμινίου, οι ακτίνες αλλάχθηκαν με καινούργιες γνήσιες της Yamaha. Ανακατασκευάστηκαν επίσης οι εμπρός αναρτήσεις με καινούργιες τσιμούχες, ξύστρες, αντιτριβικά, λάδια στα καλάμια, ενώ ίδιες εργασίες έγιναν στο πίσω μονό αμορτισέρ.

Μεγάλο πρόβλημα διαγνώσθηκε στις τρόμπες και στις δαγκάνες των φρένων, καθώς και στα καρμπυρατέρ, που ήταν όλα άσχημα κολλημένα. Εκεί ακολουθήθηκε μια ειδική σύγχρονη εργασία καθαρισμού με υπέρηχους αλλά και αντικατάσταση της τρόμπας υποπίεσης του καυσίμου. Ταυτόχρονα, αγοράστηκαν καινούργιες γνήσιες βάσεις εισαγωγής καυσίμου μεταξύ του κυλίνδρου και των καρμπυρατέρ, γιατί οι παλιές κυριολεκτικά είχαν διαλυθεί.

Στο ηλεκτρικό κύκλωμα ελέγχθηκαν και επισκευάσθηκαν η πλεξούδα, τα πηνία παραγωγής ρεύματος, η μίζα και οι διακόπτες. Αντίστοιχα στον κινητήρα αλλάχθηκαν τα μπουζί, η καδένα, οι γλίστρες καδένας, ενώ έγινε ρύθμιση βαλβίδων αφού το μοτέρ ήταν στον πάγκο εργασίας. Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφέρουμε ότι τα περισσότερα ανταλλακτικά αγοράστηκαν από το επίσημο δίκτυο της Yamaha στην Ελλάδα και τα παιδιά στα ανταλλακτικά, ειδικά στο κατάστημα της Αγίας Παρασκευής, μας βοήθησαν πολύ. Κάποια – λίγα ευτυχώς – βρέθηκαν από το εξωτερικό.

Όλες οι βίδες, οι άξονες, τα μεταλλικά εξαρτήματα, τα παξιμάδια, οι ροδέλες, αφού καθαρίστηκαν αρχικά σε βούρτσα, στη συνέχεια πέρασαν από χημική αποκατάσταση τους με κάδμιο.

Μεγάλο θέμα υπήρχε στο ρεζερβουάρ των 23 λίτρων. Με ιδιαίτερη και επίμονη προσπάθεια που χρονικά διήρκησε πάνω από δύο μήνες. Αφού αφαιρέθηκε μετά από μεγάλη δυσκολία η γνήσια τάπα του χωρίς να γίνει καμία ζημιά, αποκαλύφθηκαν πολλές σκουριές στο εσωτερικό του. Αν η τάπα τελικά δεν έβγαινε και έπρεπε να παραβιαστεί, θα είχαμε πολύ μεγάλο πρόβλημα γιατί ανταλλακτικό δεν υπήρχε και μετά δεν θα κλείδωνε. Ευτυχώς, όλα πήγαν στο τέλος καλά, και το χειρότερο σενάριο δεν επαληθεύθηκε.

Στην προσπάθεια να καθαριστεί το ντεπόζιτο με συμβατικό τρόπο, τα εμφανή και ουσιαστικά αποτελέσματα δεν ήταν αυτά που θέλαμε. Τελικά αποφασίσαμε να προτιμήσουμε ένα πιο σύνθετο και πιο δύσκολο τρόπο. Τοποθετήθηκε ολόκληρο το ρεζερβουάρ μέσα σε ειδικό καυστικό υγρό, όπου καθαρίστηκε όλο μέσα έξω, με συνέπεια όμως να καταστραφούν όλα τα εξωτερικά αυτοκόλλητα του.

Yamaha Tenere Project 384

Στη πορεία ακολούθησε εσωτερική πλαστικοποίηση και ευτυχώς ο Βλαδίμηρος βρήκε στην Γαλλία ένα πλήρες σετ με γνήσια αυτοκόλλητα για όλη τη μοτοσικλέτα. Έτσι, βάφτηκε από την αρχή το ρεζερβουάρ. Στη συνέχεια τοποθετήσαμε επάνω του τα καινούργια αυτοκόλλητα, έπεσε δεύτερο χέρι με ειδικό βερνίκι και το αποτέλεσμα έγινε καλύτερο κι από καινούργιο. Για την ολοκλήρωση τοποθετήθηκαν καινούργιοι διακόπτες και σωληνάκια καυσίμου.

Ιδιαίτερη περιποίηση δέχτηκε και η σέλα, με ένα κατακόκκινο καινούργιο κάλυμμα και αφρολέξ. Στην Ιταλία βρέθηκε καινούργιο φίλτρο αέρα, γιατί το παλιό είχε κυριολεκτικά εξαϋλωθεί στο πέρασμα του χρόνου. Στη συνέχεια, μόλις ολοκληρώθηκε το πλέξιμο των τροχών, τοποθετήθηκαν ολοκαίνουργια ρουλεμάν κλειστού τύπου μαζί με καινούργια σινεμπλόκ για το πίσω γρανάζι. Ταυτόχρονα αγοράστηκαν ένα ζευγάρι ελαστικά, αλυσίδα ενισχυμένη τύπου O’Ring και μπαταρία λιθίου.

Yamaha Tenere Project 385

Στο μοχλικό σύστημα και στο ηλεκτροστατικά βαμμένο ψαλίδι τοποθετήσαμε καινούργια ρουλεμάν μαζί με τους γνήσιους πείρους τους. Αλλάχθηκαν ακόμη το πίσω δισκόφρενο – το μπροστά παρέμεινε το ίδιο αφού ήταν σε άριστη κατάσταση – και αγοράστηκαν καινούργια τακάκια φρένων για μπροστά και πίσω. Με εξίσου μεγάλη επιμέλεια επεξεργαστήκαμε ολόκληρη τη γνήσια εξάτμιση, από τους λαιμούς της μέχρι το τελικό της τμήμα.

Όταν αισίως ετοιμάστηκαν τα πάντα και ήταν όλα ομαδοποιημένα για την τελική μας συναρμολόγηση, είχαμε τη χαρά μαζί με την ουσιαστική συμβολή και βοήθεια του Προέδρου των Yamaha XT 600 Z Tenere, και πολύ καλού μας φίλου, του Αντώνη Διαμαντόπουλου.

ORFANOS Yamaha Tenere Project (12)

Με βάση τον άψογο σκελετό, συναρμολογήθηκε από την αρχή όλη η μοτοσικλέτα. Ξεκινήσαμε από την τοποθέτηση των καινούργιων ρουλεμάν στο λαιμό του σκελετού μαζί με τις πλάκες τιμονιού και το γνήσιο ταμπελάκι που αναγράφει το πλαίσιο και το μοντέλο, ενώ μετά ακολούθησε η πλεξούδα της καλωδίωσης.

Στη συνέχεια κούμπωσε στη θέση του ο κινητήρας κάτω και μέσα στο πλαίσιο.

ORFANOS Yamaha Tenere Project (13)

Όλα τα εξαρτήματα με τις γνήσιες βίδες τους ήταν έτοιμα για την τελική τους συναρμολόγηση, ενώ ακολούθησαν το ψαλίδι κομπλέ μαζί με την πίσω ανάρτηση και το σύστημα του μοχλικού. Μόλις βάλαμε και το πλαϊνό της σταντ, ακολούθησε η τοποθέτηση των δύο τροχών της και η αναγεννημένη Tenere XT 600 Z πάτησε στα πόδια της.

Το σύνολο των τροχών με τα χρυσά τους στεφάνια έδειξε πάρα πολύ ωραία και μας θύμισε τις εργοστασιακές μοτοσικλέτες που έτρεχαν στο Dakar. Έτσι ακριβώς άλλωστε βγαίνει σήμερα και το σύγχρονο Tenere 700 Rally, σε άσπρο – κόκκινο με χρυσά στεφάνια. Οι ολοκαίνουργιες κόκκινες φυσούνες στα πιρούνια, μαζί με το νέο γνήσιο μπροστινό χαμηλό φτερό, ολοκλήρωσαν μπροστά το εντυπωσιακό μηχανολογικό σύνολο.

ORFANOS Yamaha Tenere Project (14)

Εμπρός μάσκα, πλαϊνά πλαστικά number plates και πίσω ουρά, αφήσαμε τα γνήσια αφού καθαρίστηκαν και γυαλίστηκαν πολύ καλά. Μόλις μπήκαν τελευταία το ρεζερβουάρ, η μπαταρία και η σέλα, το ανανεωμένο Tenere 600 του 1989 ήταν πλέον έτοιμο. Μπήκαν λιπαντικά στον κινητήρα, υγρά φρένων στις τρόμπες μαζί με 10 λίτρα καινούργια βενζίνη 100 οκτανίων και κάλεσα τον Βλαδίμηρο για να πατήσει εκείνος πρώτος, μετά από 21 χρόνια, το μπουτόν της μίζας. Μαζί μας ήταν και ο Αντώνης.

Η συγκίνηση όλων μας ήταν μεγάλη, μόλις το Yamaha Tenere XT 600 Z πήρε αμέσως μπροστά. Δούλεψε άψογα κρατώντας ρελαντί χωρίς κανένα περίεργο θόρυβο από τον κινητήρα του. Είχαμε κανονίσει να είναι προσκεκλημένοι μαζί μας και κάποιοι καλοί μας φίλοι για μια μικρή γιορτή, για τα καλορίζικα και τα εγκαίνια με αφορμή την ανακατασκευή του TENERE, με ένα καλό κατευόδιο στη νέα του δεύτερη ζωή.

Αγαπητοί φίλοι και φίλες πιστέψτε μας, οι μοτοσικλέτες έχουν ζωή, γι’ αυτό και ευχηθήκαμε στον Βλαδίμηρο να βιώσει και να νιώσει για δεύτερη φορά πολύ ωραίες και όμορφες στιγμές με ακόμη μεγαλύτερες συγκινήσεις – μαζί φυσικά με την αγαπημένη του μοτοσικλέτα. Όλοι μας είμασταν πολύ χαρούμενοι, μαζί και ο Πρόεδρος του club. Ο Αντώνης έχει όλα αυτά τα YAMAHA XT TENERE 600 Z σαν παιδιά του. Η αγάπη που τους δίνει είναι αξιομνημόνευτη. Χωρίς τη βοήθεια του, τα περισσότερα δεν θα κυκλοφορούσαν σήμερα ανάμεσα μας.

Όταν μάλιστα των ρώτησα πως του γεννήθηκε αυτός ο έρωτας με τα συγκεκριμένα Tenere, ήταν αφοπλιστικός στην απάντηση του και αξίζει να την μοιραστούμε: «Το 1983 σε ηλικία 10 ετών, καλοκαίρι στην Ναύπακτο, είδα να τα οδηγούν Ιταλοί μοτοσικλετιστές. Αμέσως η σπίθα είχε ανάψει και μιλώντας στον εαυτό μου είπα πως όταν μεγαλώσω θέλω να έχω ένα ίδιο Yamaha Tenere». Τώρα που μεγάλωσε έχει τέσσερα, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία. Από το 2017 που ιδρύθηκε η ομάδα των κατόχων XT 600 Z TENERE, είναι ενεργά διαδικτυακά 2.400 μέλη. Σε αυτά προστέθηκε ακόμη ένα, αυτό της παρουσίασης μας, που ξανά γεννήθηκε και είναι έτοιμο για νέες περιπέτειες.

Περνώντας στο σήμερα

Yamaha Tenere Project 343

Ταυτόχρονα με την ολοκλήρωση αυτής  της ανακατασκευής μας γεννήθηκε η ιδέα μιας μοναδικής συνάντησης με τα σύγχρονα TENERE 700 RALLY και TENERE 700 WORLD RAID της επίσημης αντιπροσωπείας. Επιστρατεύσαμε τις άριστες σχέσεις μας με το τμήμα marketing της YAMAHA – ΜΟΤΟΔΥΝΑΜΙΚΗ που πραγματικά αγκάλιασε αυτή τη ξεχωριστή παρουσίαση – δοκιμή μας για το -- και μας παραχώρησε αυτά τα δύο μπλε -μαύρα Tenere.

Yamaha Tenere Project 329

Στη συνάντηση μας παραβρέθηκαν συνολικά 5 μοτοσικλέτες YAMAHA TENERE, όλες τους μοναδικές για να τις οδηγήσουμε.

Αυτές κατά χρονολογική σειρά ήταν :

  • XT 600 Z TENERE 1987 Μπλε – Μαύρο σε εργοστασιακή αγωνιστική μορφή DAKAR REPLICA.
  • XT 600 Z TENERE 1989 Άσπρο – Κόκκινο DAKAR REPLICA.
  • XTZ 700 TENERE RALLY 2023 Άσπρο – Κόκκινο.
  • XTZ 700 TENERE WORLD RAID 2023 Μπλε – Μαύρο.
  • XTZ 700 TENERE 2024 Μπλε – Μαύρο.

Η αρχική συνάντηση μας πραγματοποιήθηκε στο Ο.Α.Κ.Α. δίπλα από Ολυμπιακό Ποδηλατόδρομο. Όταν ρώτησα τον Βλαδίμηρο πριν τη δοκιμή μας, τι ήταν αυτό που τον οδήγησε να αγοράσει το Tenere του πριν από 36 χρόνια, εκείνος αφοπλιστικά μου απάντησε: «Γιατί ήθελα να αγωνιστώ στο ParisDakar».

Yamaha Tenere Project 328

Έχοντας αγωνιστεί σε έξι RALLY -DAKAR και οδηγήσει τόσο μονοκύλινδρη όσο και δικύλινδρη αγωνιστική μοτοσικλέτα στο συγκεκριμένο αγώνα, έχω μια τεράστια εμπειρία και μπορώ να καταλάβω απόλυτα τον πόθο του Βλαδίμηρου.

Όταν κάθισα στη φαρδιά σέλα της XT 600 Z TENERE του 1989 με το Άσπρο – Κόκκινο χρώμα της και κύλησα μαζί της, από τα πρώτα κιόλας μέτρα ένιωσα πολύ οικεία, σαν να την οδηγούσα πολλά χρόνια πριν.

Yamaha Tenere Project 378

Αμέσως κούμπωσαν με ξεχωριστή ευκολία τόσο τα πόδια όσο και τα χέρια μου – είναι πάρα πολύ καλή και εργονομική η θέση της. Είναι πολύ άνετη και πολύ φιλική, κάθεσαι επάνω στην σέλα της έχοντας πολύ καλό έλεγχο με μια ελαφριά αίσθηση. Με την τεχνολογία του τότε ήταν δυνατή για μονοκύλινδρη, είχε άνετες αναρτήσεις, καλά φρένα και δυνατά φώτα.  Ήταν μια πολύ καλή βάση τόσο για καθημερινή χρήση όσο και για να αγωνιστείς σαν ιδιώτης στο DAKAR.

Αντίστοιχα ρωτήσαμε τον καλό μας φίλο Θάνο Μακκά, ιδιοκτήτη της TENERE 700 RALLY μοντέλο του 2023, γιατί αγόρασε τη συγκεκριμένη μοτοσικλέτα. Και εκείνος στην απάντηση του ήταν λακωνικός και ακριβής: «Βασίλη μου έκανε κλικ η εμφάνιση της. Μου άρεσε, την καβάλησα, την οδήγησα και στη συνέχεια την αγόρασα».

Μετά το Ο.Α.Κ.Α. και την αρχική μας συνάντηση με τα δύο μπλε – μαύρα Tenere 700, συνεχίσαμε στην Πεντέλη για οδήγηση στο χώμα. Οδηγώντας και τις δύο εναλλάξ σε δύσκολες ανηφόρες, κατηφόρες και δασικούς δρόμους, η αίσθηση ήταν για μια ακόμη φορά οικεία και φιλική. Έχοντας οδηγήσει ξανά το απλό TENERE 700 πριν τρία χρόνια σε μεγάλο ταξιδιωτικό από χώμα, φτάνοντας στα οχυρά Ρούπελ στα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα, έχουμε μια ολοκληρωμένη εικόνα.

Νέα εποχή Tenere

Yamaha Tenere Project 221

Η Yamaha, έχοντας συλλέξει μια μεγάλη εμπειρία 42 πλέον ετών στην πορεία των TENERE , πέρασε σε μια νέα εποχή με βάση τους δικύλινδρους κινητήρες που εφοδιάζουν τα TENERE 700. Αισίως, κατασκευάζει τις τρίτης γενιάς μοτοσικλέτες της για διπλή χρήση, χωρίς όμως να έχει αλλοιωθεί ο σπορ χαρακτήρας της περιπέτειας. Οι σύγχρονες TENERE κατασκευάζονται στην Ευρώπη και συγκεκριμένα στη Γαλλία, από το 2019.

Και οι δύο μοτοσικλέτες που είχαμε στη κατοχή μας, το TENERE 700 και το TENERE 700 World Raid, διαθέτουν κινητήρα 689 κ.εκ. με δύο κυλίνδρους σε παράλληλη διάταξη, δανεισμένο από το ΜΤ 07. Έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί για μικτή χρήση, με ποσοστό πενήντα-πενήντα για χώμα και για άσφαλτο.

Yamaha Tenere Project 228

Παραλαμβάνοντας τις μοτοσυκλέτες από το πολύ φιλόξενο επίσημο dealer της Yamaha κ. Χρήστο Γκουζιβελάκη, από το κατάστημα Paddock στη Λ. Αθηνών 181 στο Χαϊδάρι, ξεκίνησε ουσιαστικά η δοκιμή μας. Παρατηρώντας τόσο το World Raid μοντέλο όσο και το απλό TENERE , με τη πρώτη ματιά συνειδητοποιείς ότι το DNA τους το οφείλουν στην μεγάλη περιπέτεια του θρυλικού αγώνα της Αφρικής.

Yamaha XTZ 700 Tenere World Raid

Yamaha Tenere Project 208

To World Raid πρόκειται για μια επετειακή μοτοσικλέτα της οικογένειας των TENERE που βγήκε στην παραγωγή το 2023 θέλοντας η YAMAHA να γιορτάσει τα 40 χρόνια από το πρώτο της ομώνυμο μοντέλο που παρουσιάστηκε το 1983.

Με το που την κοιτάς, αμέσως επάνω της ξεχωρίζει το ρεζερβουάρ των 23 λίτρων με τις δύο εισαγωγές πλήρωσης καυσίμου (τάπες ) για μεγαλύτερη αυτονομία. Ταυτόχρονα είναι εφοδιασμένη με τις κορυφαίες αναρτήσεις της Kayaba, με διαδρομές μεγαλύτερες από το απλό κατά 20 χιλ. εμπρός (230 χιλ.) και κατά 10 χιλ. πίσω (210  χιλ.) από το απλό TENERE 700 αδερφάκι της. Αυτές οι ουσιαστικές διαφορές έχουν συνέχεια, αφού η World Raid με το μπροστινό σταμπιλιζατέρ τιμονιού των 18 ρυθμίσεων της OHLINS, τη νέα TFT κάθετη έγχρωμη οθόνη, το βελτιωμένο και ψηλότερο μπροστινό της φέρινγκ, μαζί με τη μεγαλύτερη, πιο πολύ πιο άνετη και ψηλότερη σέλα της και σε συνδυασμό με τα πιο φαρδιά αλουμινένια μαρσπιέ για τα πόδια του αναβάτη, κάνουν αισθητή διαφορά στην οδήγηση της.

Ειδικά σε αυτό το σημείο ελαττώνεται αρκετά το πρόβλημα με την δεξιά κνήμη που βρίσκει στο καπάκι του συμπλέκτη. Το νέο μπροστινό της φέρινγκ φωλιάζει μέσα του των αγωνιστικών διαστάσεων φανάρι με τα τέσσερα φωτιστικά σώματα τύπου Led, τα οποία είναι ενσωματωμένα πάνω στο πύργο της και θυμίζουν έντονα αγωνιστική μοτοσυκλέτα από το Ντακάρ. Σε αυτή τη μορφή βοηθάει και η τοποθέτηση της εξάτμισης που έρχεται από δεξιά, με το τελικό της στο πλάι σε μεσαίο ύψος.

Yamaha Tenere Project 290

Όλες αυτές οι κατασκευές σε ταξιδεύουν νοερά στην έρημο με ακόμη μεγαλύτερη αυτονομία χιλιομέτρων που μπορεί να φτάσει έως τα 500 χλμ. εφοδιασμένη από το διπλό ρεζερβουάρ των 23 λίτρων.

Yamaha XTZ 700 TENERE

Η μορφή της απλής TENERE είναι σαφώς πιο λεπτή. Το ρεζερβουάρ χωρητικότητας 16 λίτρων ανεβαίνει ψηλά προς το τιμόνι, με τη στενή σέλα να κουμπώνει πίσω του και να συνεχίζει ενιαία σε ύψος μέχρι το πίσω της τμήμα, προσφέροντας άνεση στη μετακίνηση του κορμιού του αναβάτη, είτε αυτός είναι καθιστός είτε όρθιος.

Yamaha Tenere Project 245

Με το που κινείσαι, από τα πρώτα μόλις μέτρα νιώθεις την ευελιξία της, ενώ η μονοκόμματη σέλα της σε φέρνει σε τέτοια θέση που κάθεσαι μέσα στη μοτοσυκλέτα. Το μόνο σημείο στην αρχή που σε ξενίζει είναι στη δεξιά πλευρά, στο ύψος του κινητήρα, το καβούκι της καμπάνας του συμπλέκτη, που εξέχει αισθητά από το σκελετό της κατά 4 πόντους βρίσκοντας στο ύψος της δεξιάς κνήμης, με αποτέλεσμα να περιορίζει το πόδι επάνω στο δεξί μαρσπιέ κατά το ήμισυ.

Μόλις συνηθίσεις αυτή την ιδιαιτερότητα, κινείσαι με σχετική άνεση. Μέσα στην πόλη είναι αρκετά ευέλικτη με το ύψος και τη θέση του τιμονιού να σε βοηθούν στην κίνηση παρέχοντας άνεση και σβελτάδα.

Yamaha Tenere Project 231

Αν θελήσεις για κάποιο λόγο να σηκωθείς όρθιος, η θέση της σέλας είναι σε τέτοια γωνία σε σχέση με τα γόνατα σου, που απαιτεί μια μεγαλύτερη προσπάθεια για να σηκωθείς. Αυτά το φαινόμενο στην World Raid δεν υπάρχει αφού με τη νέα πιο ψηλή της σέλα κάθεσαι επάνω και όχι μέσα στη μοτοσικλέτα.

Στη Πεντέλη οδηγήσαμε και τις δύο μοτοσικλέτες εξίσου στα ίδια σημεία, αλλά στα πιο κλειστά, στα πιο τεχνικά κομμάτια η απλή TENERE σου προάγει ένα αίσθημα πιο ελαφρύ και πιο φιλικό.

Συνεχίζοντας με πορεία προς το Μαραθώνα και τη παραλία του Σχοινιά, οδηγήσαμε στην άμμο. Το World Raid, παρόλο τον μεγαλύτερο όγκο του, ταιριάζει απόλυτα σε αμμώδη επιφάνεια. Εκεί η στιβαρότητα των νέων αναρτήσεων του, η θέση οδήγησης και το ύψος του μας ταξίδεψε νοερά στην Αφρική. Και το απλό έδειξε τα δόντια του και την ένδοξη καταγωγή του, αλλά το ευχαριστηθήκαμε περισσότερο στα κλειστά κομμάτια της παλιάς αμμώδης πίστας πριν την παραλία.

Την επόμενη ημέρα αλλάξαμε έδαφος και κινηθήκαμε από χώμα σε Πεντέλη, Διόνυσο, Πάρνηθα, Καπανδρίτι, Βαρνάβα, Λίμνη Μαραθώνα, Νέα Μάκρη και Πεντέλη, καλύπτοντας 180 χωμάτινα χιλιόμετρα. Η γενική μας αίσθηση, ίδια. Στους ανοικτούς δασικούς και αγροτικούς δρόμους η World Raid είναι πιο καλά στημένη, λογικό και αναμενόμενο εξαιτίας των νέων αναρτήσεων της Kayaba που δένει το όλο σύνολο.

Απεναντίας, η απλή TENERE 700 περνάει από παντού με χαρακτηριστική ευκολία και άνεση. Έχει πιο ελαφριά αίσθηση, είναι πιο φιλική εξαιτίας της πιο λεπτής σιλουέτας και της γραμμής της. Ειδικά αν μπεις σε πιο κλειστά κομμάτια, τότε δαπανάς λιγότερη ενέργεια.

Και οι δυό τους είναι αξιόπιστες. Η κάθε μία έχει τη δική της προσωπικότητα, ενώ αμφότερες κουβαλούν το θρυλικό όνομα τους στο σήμερα, προσφέροντας σιγουριά και δύναμη σε όλους τους δρόμους, σε χώμα και άσφαλτο. Άλλωστε, με αυτή φράση ξεκίνησαν την πορεία τους πριν 42 χρόνια τα πρώτα TENERE .

Yamaha Tenere Project 224

Για όποιον αναβάτη ή αμαζόνα ενδιαφέρεται να αποκτήσει την απλή XTZ 700 TENERE, αυτή τη περίοδο τρέχει μια ειδική προσφορά από τη YAMAHA με τιμή 10.900 ευρώ, παρέχοντας μια ολοκληρωμένη πρόταση για διπλή (50-50 ) χρήση για εντός και εκτός δρόμου. Το συγκεκριμένο μοντέλο αποτελεί μια τίμια και αξιόπιστη επιλογή με γονίδια που της δίνουν την δυνατότητα να προσφέρει απλόχερα όλα αυτά για τα οποία έχει κατασκευαστεί, γεννώντας όμορφες στιγμές και νέες εμπειρίες.

ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΓΙΑΝΝΙΔΗΣ – ΦΩΤΟ ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ: VOM

Yamaha Tenere Project 327

 

READ MORE

Το instacar αναγνωρίζεται ως Great Place to Work

Το instacar, η εταιρεία που εδραίωσε το ευέλικτο leasing στην ελληνική αγορά, απέσπασε την πιστοποίηση Great Place to Work, επιβεβαιώνοντας τη δέσμευσή του να...

Ποιές κατηγορίες αυτοκινήτων προτιμούν οι Ευρωπαίοι;

11 Φεβρουαρίου, 202511:15newsautoteam Tα στοιχεία των πωλήσεων για το 2024 δείχνουν τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες στη Γηραιά Ήπειρο. Η εταιρεία Dataforce ανακοίνωσε τα στοιχεία για τις...

Find us on X

Related articles

Latest articles