CARSNEWS
F1 & RACES

Αφιέρωμα: Οι αφανείς ήρωες της αυτοκρατορίας της Mercedes F1

Έξι σερί νταμπλ, καθολική υπεροχή, επαναλαμβανόμενοι θρίαμβοι με κύριο εκφραστή αυτής της επιτυχίας τον πεντάκις πλέον παγκόσμιο πρωταθλητή Lewis Hamilton.


Αυτή είναι λίγο-πολύ η περίληψη της τελευταίας εξαετίας για την Mercedes στην F1. Ένα success story που δεν πατάει φρένο, με τα ρεκόρ να σπάνε το ένα μετά το άλλο και το 2019 να αποτελεί μία ακόμα θριαμβευτική σεζόν.

Ενίοτε ο Nico Rosberg και τώρα πια ο Valtteri Bottas έκλεβαν λίγη από τη δόξα του Lewis, τα εύσημα έχουν αποδοθεί πολλάκις στον επικεφαλής αυτής της ομάδας, Toto Wolff, ενώ και ο αείμνηστος Niki Lauda είχε το δικό του μερίδιο επιτυχίας αφού όχι μόνο αποτελούσε πηγή έμπνευσης αλλά ήταν αυτός που είχε πείσει τον Hamilton να ακολουθήσει το ένστικτό του και να υπογράψει στα ασημί βέλη όταν οι πτήσεις τους ήταν ακόμα χαμηλές.

Όμως πίσω από τους προαναφερθέντες, υπάρχει ένας οργανισμός 600 και βάλε ανθρώπων, που λειτουργούν σαν ένα καλοκουρδισμένο ρολόι. Μιλήσαμε με πέντε «γρανάζια» του, σε ποικίλους ρόλους, που αποτελούν αφανείς ήρωες αυτής της πορείας προς τα αστέρια.

Marga Torres Diez – Υπεύθυνη υβριδικής μηχανής στην πίστα




Γεννήθηκε στη Μαδρίτη και σύντομα αποφάσισε πως το μέλλον της ήταν σε έναν μέχρι πρότινος ανδροκρατούμενο κόσμο. Σπούδασε μηχανολογία και έπειτα δοκίμασε την τύχη της στη Γαλλία, εργαζόμενη αρχικά για τη Renault Sport Technology και μετέπειτα τη Renault F1 ενώ από το 2018 αποτελεί κομβικό μέλος στη λειτουργία της Mercedes στην πίστα. «Η δική μου δουλειά είναι να εξασφαλίζω πως όλα λειτουργούν σωστά. Εντός ορίων, παίρνοντας όμως ταυτόχρονα τα μέγιστα από την υβριδική μας μηχανή. Να τη φροντίζω. Κοιτάζω τις θερμοκρασίες, τα επίπεδα πίεσης, τις μπαταρίες, την ισχύ τους, τους υπέρ-τροφοδότες, πως λειτουργούν όλα τα μέρη της υβριδικής μηχανής», μας λέει.

Πόσο εύκολο είναι όμως να βρεις λύση αν τα πράγματα πάνε στραβά; Γελάει, κάτι έχει κατά νου και λέει: «Εξαρτάται από το τι πάει στραβά! Αυτές οι μονάδες ισχύος είναι ιδιαιτέρως περίπλοκες άρα ακόμα και μία μικρή αστοχία σε ένα τμήμα, μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερο πρόβλημα σε άλλο τμήμα της υβριδικής μηχανής. Όλα είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους, οι μονάδες ισχύος έχουν γίνει πολύ περίπλοκες». Περίπλοκο ήταν μέχρι πρότινος και το να είσαι εκπρόσωπος του όμορφου φύλλου και να διεκδικείς θέσεις σαν τη δική της. Όχι πια.

«Έχουμε αρχίσει και βλέπουμε ολοένα και περισσότερες γυναίκες. Η συνεργασία μου με τους άνδρες συναδέλφους είναι μια χαρά, ποτέ μου δεν είχα προβλήματα. Πιστεύω πως όλοι έχουμε τις ίδιες ευκαιρίες. Ειδικά σε αυτή την ομάδα. Εδώ όλοι συνεργάζονται αρμονικά κυνηγώντας τον ίδιο στόχο. Κανείς δεν δείχνει με το δάκτυλο αυτόν που ευθύνεται για τυχόν λάθη. Όταν κάτι πάει στραβά, αναγνωρίζουμε πως έχει γίνει λάθος και δουλεύουμε όλοι μαζί, σαν ομάδα, για να βελτιώσουμε την κατάσταση. Πιστεύω ακράδαντα πως μπορεί κάποιο άλλο μέλος της ομάδας, από κάποιο άλλο τμήμα, να προσφέρει μία βοήθεια που μπορεί είτε να λύσει ένα πρόβλημα είτε να το αποτρέψει. Δουλεύουμε συλλογικά για το καλύτερο, αντί να ρίχνουμε ευθύνες ο ένας στον άλλο. Κι αυτό εξασφαλίζει πως στην ομάδα υπάρχει καλή ατμόσφαιρα. Πράγμα που σε βοηθά, σε κάνει να θες να δουλέψεις πιο σκληρά, να βελτιωθείς».

Karl Fanson – Υπεύθυνος Logistics




Ένα συνηθισμένο φαινόμενο στην F1 είναι κάποια μέλη των ομάδων να έχουν πολύπλευρους ρόλους. Για παράδειγμα αυτός ο αγαθός γίγαντας. Το πρώτο του μέλημα αφορά τις μεταφορές και τους εξοπλισμούς. «Έχω την ευθύνη για όλες τις μετακινήσεις των φορτηγών μας, όλα τα φορτία που φεύγουν από το εργοστάσιο και ταξιδεύουν από αγώνα σε αγώνα. Επιβλέπω το στήσιμο του γκαράζ αλλά και το «λύσιμο» μετά το GP. Όμως εκτός από τη δουλειά στην πίστα, απαιτείται και ακριβής προγραμματισμός. Αρκεί να σας πω ότι η προετοιμασία για την πρεμιέρα της Αυστραλίας, τον Μάρτιο, ξεκινά από τον προηγούμενο Σεπτέμβριο! Για να είμαστε σίγουροι πως όλα θα πάνε καλά, ο εξοπλισμός που μεταφέρεται από θαλάσσης φεύγει από το εργοστάσιο την εβδομάδα μετά τα Χριστούγεννα».

Να κάτι που δεν θα περίμενε κανείς. Ο… άλλος του εαυτός, συμμετέχει στην αγωνιώδη δοκιμασία των pit stops: «Είμαι υπεύθυνος για τον πίσω γρύλλο σε κάθε pit stop. Κι εκεί η προετοιμασία αρχίζει νωρίς, από το χειμώνα. Συνήθως η προπόνηση στο εργοστάσιο είναι Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή, όπου κάνουμε 40-50 pit stop την ημέρα. Λειτουργούμε με διαφορετικά σενάρα, ώστε να είμαστε έτοιμοι για οτιδήποτε ενδεχομένως συναντήσουμε στον αγώνα. Η προπόνηση συνεχίζεται στις πίστες, νωρίς το πρωί κάθε μέρας ώστε να είμαστε έτοιμοι για τον αγώνα της Κυριακής».


Του ζητώ να μου περιγράψει αυτά τα δύο δευτερόλεπτα που μοιάζουν με αιωνιότητα: «Δύο δευτερόλεπτα δεν είναι πολύς χρόνος αλλά για μας, σας υπογράφω πως είναι τα δύο πιο… βασανιστικά δευτερόλεπτα της Κυριακής μας. Το μονοθέσιο έρχεται στο pit box, το σηκώνουμε, ώσπου να κοιτάξεις δεξιά και αριστερά έχουν αλλάξει τους τροχούς και το μονοθέσιο είναι έτοιμο να φύγει. Όλα γίνονται αστραπιαία». Το ίδιο αστραπιαία έγιναν όλα και στην Ισπανία το 2017, όταν εντελώς ξαφνικά, του ανακοίνωσαν πως θα ανέβει στο βάθρο να παραλάβει το τρόπαιο του κατασκευαστή!

«Είχα μόλις βγάλει το κράνος μου και πήγαινα να αλλάξω όταν μου το ανακοίνωσαν. Αρχικά αρνήθηκα, θεωρούσα πως δεν άξιζα μία τέτοια ευκαιρία. Πως κάποιος άλλος την άξιζε περισσότερο από μένα. Και τότε ήρθε ο Toto και μου είπε πως δεν δεχόταν όχι, πως ήταν η σειρά μου. Ήταν ένα μεγάλο μπόνους, αν και… τρομακτικό. Όταν ανεβαίνεις εκεί πάνω και βλέπεις χιλιάδες ανθρώπους να τρέχουν και να γεμίζουν την ευθεία εκκίνησης-τερματισμού, είναι σπουδαίο θέαμα. Ήταν μία στιγμή που θα μείνει χαραγμένη στο μυαλό μου για πάντα. Νομίζω πως κανένα μέλος άλλης ομάδας, με τις δικές μου ικανότητες και θέση, δεν είχε ποτέ την τύχη να ανέβει στο βάθρο».

Ron Meadows – Αγωνιστικός διευθυντής




«Όταν ξεκίνησα να εργάζομαι σε αυτή την ομάδα, το 1997, δεν είχαμε τίποτα, δεν είχαμε ούτε καν εργοστάσιο! Η πρώτη μου δουλειά αφορούσε στην κατασκευή των εγκαταστάσεων», μου λέει και με αφοπλίζει με το καλημέρα. Από τότε άλλαξαν αφεντικά, λογότυπα, οι τύχες της ομάδας που πλέον είναι στην κορυφή. «Η ατμόσφαιρα που επικρατεί αυτή την περίοδο, είναι η καλύτερη που είχε ποτέ αυτή η ομάδα. Είμαστε πολύ ταπεινή ομάδα. Είχαμε την ευτυχία να γνωρίσουμε ιδιαίτερες επιτυχίες όμως όλοι διατήρησαν τα πόδια τους στη Γη και το ήθος τους. Θεωρούμε πως όλοι μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Για παράδειγμα οι υπεύθυνοι καθαρισμού του μονοθεσίου, αν δεν καθαρίσουν σωστά τα υδραυλικά και μείνει σκόνη μέσα, μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα. Όλοι κάνουν λοιπόν τη διαφορά, από τον πρώτο έως τον τελευταίο. Και πιστεύω πως όλοι σε αυτή την ομάδα νιώθουν πως όντως, μπορούν να κάνουν τη διαφορά.  Έχουμε πολλές συσκέψεις, μετά τους αγώνες αλλά συχνά και στα κενά διαστήματα, μοιράζονται e mail με πληροφορίες ώστε όλοι στην ομάδα να ξέρουν τι κάνουμε. Αυτή είναι ασυνήθιστη τακτική, συνήθως οι διοικήσεις των εταιρειών κρατούν τις λεπτομέρειες για τα υψηλά ιστάμενα πρόσωπα. Και δεν μιλάω μόνο για τα καλά νέα και τις επιτυχίες, το ίδιο ισχύει και στα άσχημα νέα, όλοι ενημερώνονται. Λέγονται πολλά σε αυτές τις συσκέψεις, που αναρωτιέσαι τι θα γίνει αν δημοσιοποιηθούν. Όμως ο Toto έχει επιλέξει να είναι απολύτως ειλικρινής με όλους», λέει ο Βρετανός. Δεν έχει άδικο.

Κι αν έχει βρεθεί η σωστή ισορροπία ανάμεσα στις διάφορες εργασιακές βαθμίδες, στις θέσεις αποφάσεων, το μυστικό είναι οι εξαιρετικές σχέσεις: «Έχω το προνόμιο να μοιράζομαι το pit wall με ανθρώπους με τους οποίους συνεργάζομαι τουλάχιστον 15 χρόνια. Όλοι γύρω μου ξέρουν που αρχίζει και που τελειώνει η δική μου ευθύνη. Δεν θα επέμβουν σε έναν τομέα που πρέπει να αποφασίσω εγώ. Αυτό μηδενίζει τις τριβές και φέρνει μία αρμονία. Περνάμε περισσότερο χρόνο μαζί, παρότι με τις οικογένειές μας και είναι σημαντικό που συμπαθούμε ο ένας τον άλλο. Δεν έχουμε τσακωθεί ποτέ! Έχω διαφωνήσει, συχνά… συμφωνούμε πως διαφωνούμε, όμως ποτέ δεν έχουμε διαπληκτιστεί. Ποτέ. Μετά από μία διαφωνία κοιτάς στον καθρέφτη, καταλαβαίνεις πως μπορεί να έχεις κάνει λάθος, γυρνάς πίσω και βρίσκεις κοινή γραμμή. Έτσι λειτουργούμε. Δεν έχουμε λίστα… ατοπημάτων και όλοι γνωρίζουν πως το να αναλάβουν την ευθύνη για ένα λάθος δεν πρόκειται να αλλάξει τίποτα αρνητικά για εκείνους εντός της ομάδας. Για μένα, όλοι όσοι εργάζονται πλάι μου είναι δεδομένο πως είναι πολύ καλοί στη δουλειά τους. Αυτό που μας κάνει μεγάλη ομάδα, είναι η ταπεινοφροσύνη και η συνεργασία. Κι όσο καλύπτουμε ο ένας τα νώτα του άλλου, όλα θα συνεχίσουν να πηγαίνουν καλά».

Andrew Shovlin – Διευθυντής μηχανολογίας στην πίστα




Άλλο ένα πρόσωπο που έχει συνεισφέρει τα μέγιστα στο χτίσιμο αυτής της αυτοκρατορίας, όντας μέλος της από την πρώτη ημέρα! Απ’ όταν ακόμα ήταν BAR! Τι έκανε λοιπόν τη διαφορά;


«Η επιτυχία στα χρόνια της Mercedes πιστεύω πως ήρθε γιατί καταφέραμε να επεκτείνουμε την ομάδα με έξυπνο τρόπο. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία ενός αποτελεσματικού οργανισμού, που ξοδεύει τους πόρους με σωστό τρόπο. Είναι δύσκολο να δημιουργήσεις μία μεγάλη ομάδα που όμως να λειτουργεί σωστά, αποδοτικά. Όμως στη δική μας περίπτωση η επέκταση έγινε με προσεκτικό τρόπο και επενδύσαμε πολύ στους ανθρώπους. Τους κατάλληλους ανθρώπους, όχι μόνο βάσει ικανοτήτων αλλά και βάσει χαρακτήρων και αξιών. Υπήρχαν σεζόν όπως το 2014 ή το 2015, που ήμασταν πολύ μπροστά από τον ανταγωνισμό και σε τέτοιες περιπτώσεις, δεν μπορείς να έχεις ως τάξη μεγέθους τον ανταγωνισμό σου ώστε να γίνεις καλύτερος. Πρέπει να κοιτάς τη δική σου ομάδα, να σκέφτεσαι πως μπορούμε εμείς να κάνουμε καλύτερα τη δουλειά μας, πως να κάνουμε καλύτερο το μονοθέσιό μας, σε ποιους τομείς θα καινοτομήσουμε. Και είναι δύσκολο να αντισταθείς στην παρόρμηση να κινηθείς συντηρητικά εκμεταλλευόμενος το γεγονός πως έχεις πλεονέκτημα απόδοσης», σημειώνει ο Βρετανός. Τι είναι όμως πιο δύσκολο; Να φτάσεις στην κορυφή ή να διατηρηθείς εκεί;

«Το μεγαλύτερο πρόβλημα όταν προσπαθείς να δημιουργήσεις μία νέα ομάδα είναι πως δεν υπάρχουν άμεσα θετικά αποτελέσματα. Τα πρώτα λοιπόν στάδια αυτής της οικοδόμησης μίας μεγάλης ομάδας, μπορεί στην πραγματικότητα να είναι επιτυχημένα σε ότι αφορά στην εξέλιξή της, αλλά να μη συνοδεύονται από αποτελέσματα. Αυτό πάντα απαιτεί χρόνο. Σε αυτή λοιπόν την φάση, μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις είναι το να βρεις μέσα σου πίστη, πως τα κάνεις όλα σωστά αλλά και να έχεις την ομάδα έτσι δομημένη από πλευράς διοίκησης, ώστε να υπάρχει γενικότερα η πίστη στο τι κάνει το μηχανολογικό τμήμα, τι σκέφτεται το τμήμα σχεδιασμού. Να τους δοθεί ο απαιτούμενος χρόνος. Είναι μία εποχή όπου είναι εξαιρετικά δύσκολο να αλλάξεις τις τύχες μίας ομάδας μέσα σε δύο ή τρία χρόνια. Κι όταν τελικά πετύχεις το στόχο σου και φτάσεις στην επιτυχία, αντιλαμβάνεσαι πως το να τη διατηρήσεις είναι εξίσου δύσκολο. Διότι είσαι διαρκώς υπό πίεση, πρέπει να παίρνεις συνέχεια σωστές αποφάσεις και οι κανονισμοί διαφοροποιούνται με πρωταρχικό στόχο να αλλάξουν τις ισορροπίες εις βάρος σου. Αν κερδίσουμε αυτό το πρωτάθλημα, αν κάνουμε το νταμπλ, θα πετύχουμε κάτι που δεν έχει κάνει ποτέ καμία ομάδα στο παρελθόν. Φτάνοντας σε αυτό το σημείο, καταλαβαίνεις γιατί είναι εξαιρετικά δύσκολο να πάρεις πέντε συνεχόμενους τίτλους. Ίσως το να παραμείνεις επιτυχημένος είναι μεγαλύτερη πρόκληση τελικά. Αυτό που είναι εξουθενωτικό, είναι να προσπαθείς διαρκώς να γίνεις καλύτερος. Ο κόσμος κοιτάζει τη Mercedes και νομίζει πως είναι η ίδια ομάδα. Όμως ο μόνος λόγος που είμαστε τόσο επιτυχημένοι, είναι επειδή αλλάζουμε διαρκώς. Προσπαθούμε να γίνουμε καλύτεροι, πιο αποδοτικοί, πιο αποτελεσματικοί».

Άλλωστε στις βάσεις αυτές δεν πίστεψε και ο Lewis Hamilton αποφασίζοντας να ενταχθεί στην ομάδα όταν αυτή δεν έπαιρνε αποτελέσματα;


«Νομίζω πως ειδικά στην περίπτωση του Lewis, έπαιξε ρόλο η εμπιστοσύνη που είχε σε κάποιους ανθρώπους. Τώρα πια, ξέρω πως οι προσωπικές σχέσεις επηρεάζουν τις αποφάσεις του. Θέλει να μοιράζεται με άλλους την ίδια πίστη στο project. Νομίζω πως είχαμε αρχίσει να δείχνουμε θετικά δείγματα το 2012, όταν ήμασταν σε συζητήσεις μαζί του. Νομίζω πως είδε κάποια πρώτα σημάδια της αγωνιστικής φιλοσοφίας που έχουμε σήμερα».

Nathan Divey – Νο1 μηχανικός στο μονοθέσιο #44




Ωραία δουλειά, να είσαι υπεύθυνος για τη ρουκέτα του παγκοσμίου πρωταθλητή. Θα χρησιμοποιούσα αυτή την περιγραφή σε όποιον συναντούσα στο δρόμο. Όχι ο Nathan, είναι πιο συγκρατημένος αν και δεν του λείπει περηφάνια: «Συνήθως όταν τέτοια ταξίδια φτάνουν στο τέλος τους είναι που καταλαβαίνεις πόση αξία είχαν. Τότε ναι, θα λέω πως δούλευα με τον Lewis που θεωρώ πως θα θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους οδηγούς όλων των εποχών. Είμαστε τυχεροί που θα μπορούμε να πούμε πως ήμασταν εκεί και τον ζήσαμε στα καλύτερά του».

Ποιος είναι όμως ο δικός του ρόλος; «Έχω την ευθύνη για τους 10 τεχνικούς που δουλεύουν πάνω στο μονοθέσιο του Lewis. Όλη η πληροφορία σχετικά με τα πράγματα που πρέπει να γίνουν στο μονοθέσιο έρχεται σε εμένα κι έπειτα εγώ κατανείμω ρόλους και εργασίες. Κατά τη διάρκεια του τριημέρου πρέπει να εξασφαλίζω πως το μονοθέσιο θα είναι έτοιμο να βγει από το γκαράζ τη στιγμή που πρέπει. Ποιος πρέπει να κάνει τι, ειδικά αν τα πράγματα δεν πάνε βάσει σχεδίου. Κι ότι ανωμαλία εντοπίζουμε, πρέπει να την αναφέρω στον κατάλληλο άνθρωπο ώστε να βεβαιωθούμε πως το μονοθέσιο θα είναι αξιόπιστο και πως θα γίνει οποιαδήποτε αλλαγή θεωρούμε πως θα το κάνει ταχύτερο. Πάντα υπάρχουν μικροπροβλήματα που δεν εντοπίζεις εύκολα. Σημασία έχει να εντοπίζεις ένα εν δυνάμει πρόβλημα, προτού αυτό εξελιχθεί σε πρόβλημα. Μεγάλο κομμάτι της δικής μου δουλειάς είναι να προβλέπω καταστάσεις. Πράγματα που με την πρώτη ματιά είναι σωστά αλλά που μπορεί μετά από 20 ή 30 γύρους στην πίστα, να εξελιχθούν σε σημαντικό πρόβλημα. Τα μονοθέσια ήταν πολύ πιο απλά πριν την υβριδική εποχή. Τώρα περιλαμβάνουν πολύ περίπλοκα συστήματα και απαιτείται πολλή αφανής δουλειά, ακόμα και πριν συναρμολογήσεις το μονοθέσιο», τονίζει.

Κλείνοντας, του ζητώ να περιγράψει μία καλή και μία κακή μέρα στην ομάδα: «Σε μία καλή ημέρα υπάρχει ευφορία. Όλοι είναι χαρούμενοι, ενθουσιασμένοι. Σε μία κακή ημέρα, γινόμαστε μία γροθιά γιατί μόνο έτσι μπορείς να αντιμετωπίσεις τις αναποδιές. Το τι κάνεις στις δύσκολες μέρες, καθορίζει το πόσο γρήγορα θα έχεις πάλι καλές ημέρες. Το να στηρίζουμε λοιπόν ο ένας τον άλλο όταν όλα πάνε στραβά και το πως να ανακάμψουμε, είναι που κάνουν τη διαφορά. Αυτή είναι η μεγαλύτερή μας δύναμη».

Follow @CarsnewsGr

Related Articles

F1 Virtual GP: Ο Albon νίκησε τον Leclerc (vids)

cars

H Ferrari μάς δείχνει την «τέχνη των αυτοκόλλητων» στα μονοθέσια της F1 (vid)

cars

Σαν Σήμερα: Όταν η BAR «τρομοκράτησε» στις ομάδες της F1 (vid)

cars

H F1 ζητά άμεση επίλυση της «υπόθεσης Χόρνερ»

cars

Formula 1 – Η πίστα της Monza εκσυγχρονίζεται

cars

H Red Bull έκανε λάθος που δεν πήρε τον Hamilton

cars

H πρώτη μέρα του Vettel στην Aston Martin (video)

cars

F1 GP Ιαπωνίας: Χάος στην εκκίνηση και επικίνδυνες αποφάσεις

cars

Το Red Bull Showrun by Alumil έκανε τη Θεσσαλονίκη πίστα της Formula 1- και το ζήσαμε από κοντά

cars