CARSNEWS
NEW MODELS

Η ιστορία του Mazda RX-7 και το άδοξο τέλος του Wankel

Με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων της Ιαπωνικής εταιρίας, είναι λογικό να υπάρξουν μία σειρά από άρθρα, έτσι ώστε να θυμούνται οι παλαιοί και να μαθαίνουν οι νεότεροι. Στην προκειμένη περίπτωση θα κάνουμε μία αναδρομή στο παρελθόν του θρυλικού RX-7, το οποίο είναι συνυφασμένο με τον κινητήρα Wankel. Το ένα, ανέδειξε το άλλο…

Ιστορικά μιλώντας, ο Wankel προϋπήρχε του RX-7. Η πατέντα για τον περιστροφικό κινητήρα κατοχυρώθηκε το 1929. Μάλιστα η NSU είχε ασχοληθεί με το αντικείμενο πολύ πριν εμφανιστεί η Mazda στο προσκήνιο. Κατά κοινή ομολογία, όμως, την μεγαλύτερη προβολή του ο Wankel την εισέπραξε όταν βρέθηκε κάτω από το καπό ενός μικρού Ιαπωνικού μοντέλου που, σε κάποιο βαθμό, προέκυψε από σπόντα.

Με την πετρελαϊκή κρίση του 1973-74 η Mazda κινδύνευσε να καταστραφεί, αφού τα περισσότερα μοντέλα της χρησιμοποιούσαν περιστροφικούς κινητήρες, κλασικά αδηφάγους σε καύσιμο. Η εταιρία στράφηκε κατ’ ανάγκη στα εμβολοφόρα σύνολα, θέλοντας να κόψει κάθε επαφή με τους Wankel. Υπήρξε, ωστόσο, ο επί κεφαλής του τμήματος R&D, Kenichi Yamamoto, ο οποίος πρόβαλε σθεναρή αντίσταση σε αυτό. Με μία ομάδα μηχανικών δούλεψαν επάνω στα όποια μειονεκτήματα είχε μέχρι στιγμής ο Wankel της εταιρίας και κατόρθωσε να φτιάξει ένα σχετικά αξιόπιστο, με βελτιωμένη λίπανση και καλά χαρακτηριστικά λειτουργίας σύνολο. Ένα μοτέρ που θα μπορούσε ιδανικά να αναδειχτεί με κάποιο μικρό σπορ μοντέλο…

Η πρώτη λοιπόν γενιά του RX-7, βασισμένη στην πλατφόρμα FB, κυκλοφόρησε στην Ιαπωνία το 1978, ενώ ένα χρόνο μετά ήρθε και στην Ευρώπη. Οπτικά, οι σχεδιαστές του φρόντισαν να του προσδώσουν μία ιδιαίτερα σπορτίφ αύρα, την οποία και υποστήριξαν οι μηχανικοί. Με σχετικά χαμηλό συνολικό βάρος στα 1.000 κιλά και με ένα Wankel σύνολο, τοποθετημένο στο κέντρο, πίσω από τον μπροστινό άξονα, κατάφεραν να επιτύχουν πολύ καλή ισορροπία και εξαιρετικό έλεγχο στα χέρια του οδηγού.

Η αρχική έκδοση περιλάμβανε μία ατμοσφαιρική εκδοχή του 12A, ενός κινητήρα Wankel, διπλού ρότορα, με χωρητικότητα 1.146 κ.εκ. και ισχύ 100-135 ίππους (ανάλογα με την αγορά). Αργότερα όμως ακολούθησε και η υπερτροφοδοτούμενη 12Β, με ψεκασμό καυσίμου και ισχύ στους 160 ίππους. Η κίνηση, προφανώς, μεταδιδόταν στους πίσω τροχούς, κάνοντας το RX-7 ένα εξαιρετικό «παιχνίδι» στα χέρια ενός έμπειρου οδηγού.

Η δεύτερη γενιά RX-7 εισήλθε σε παραγωγή το 1985, πάνω στη νεότερη πλατφόρμα FC. Η αισθητική του έμεινε σε μεγάλο βαθμό απαράλλακτη, θυμίζοντας περισσότερο facelift παρά καινούριο μοντέλο… Η δουλειά, ωστόσο, είχε γίνει στο εσωτερικό. Κατ’ αρχήν, συναντάμε νέες τεχνολογίες, όπως το DTSS (Dynamic Tracking Suspension System). Όσο για το Wankel, πλέον ξεκινούσε από τους 150 ίππους, στην ατμοσφαιρική εκδοχή του και ανέβαινε στους 180 (και αργότερα 200) ίππους στην twin-scroll turbo.

Πλέον τα πρώτα 100 χλμ./ώρα από στάση ολοκληρώνονταν σε 6,0 δλ. ενώ η τελική ταχύτητα άγγιζε τα 240 χλμ./ώρα! Για μία εταιρία όπως η Mazda, αυτά δεν ήταν συνηθισμένα νούμερα. Μάλιστα, λόγω της εμφανούς ομοιότητας του RX-7 με την Porsche 944, δεν έλειψαν και οι συγκρίσεις από την ιαπωνική εταιρία, όπου σε διαφημιστικά έβγαζε τα δύο αυτοκίνητα σχεδόν ισάξια, αλλά με τη διπλάσια διαφορά σε τιμή…

Η τρίτη -και τελευταία- γενιά του RX-7 (FD) παρουσιάστηκε το 1992, κάνοντας ίσως τη μεγαλύτερη αίσθηση. Εμφανισιακά έδειχνε σαφώς μπροστά από την εποχή του και ιδιαίτερα επιθετικό, ακόμα και όταν το συνέκρινε κανείς με Ιταλικά σπορ αυτοκίνητα. Ο 13Β κινητήρας του, με όλες τις εξελίξεις και με ένα νέο διπλό turbo, έφτανε εύκολα τους 239 ίππους στην ευρωπαϊκή έκδοση και τους 280 στην Ιαπωνική!

Πλέον το 0-100 απαιτούσε μόνο 5,3 δλ. ενώ η τελική ταχύτητα άγγιζε τα 250 χλμ./ώρα. Όσοι το είχαν οδηγήσει έλεγαν ότι είναι το καλύτερο RX-7, από άποψης handling. Και, σαν κερασάκι, συνοδευόταν από την αύρα του αγωνιστικού Mazda 787B, όπου το 1991 κέρδισε το Le Mans με κινητήρα Wankel! Η πορεία του θα μπορούσε να είναι ακόμα πιο λαμπρή, εάν δεν απαγορευόταν η κυκλοφορία του στις περισσότερες Ευρωπαϊκές αγορές το 1986, λόγω ρύπων. Συνολικά, 811.634 RX-7 εξήλθαν από τη γραμμή παραγωγής, στα χρόνια που κυκλοφόρησε, από το 1978 έως και το 2002. Όσο για τον Wankel, συνέχισε την πορεία του και στο μετέπειτα RX-8, μέχρι που και αυτό έπαψε να παράγεται, το 2012.

Ο συνδυασμός των δυναμικών χαρακτηριστικών, των επιδόσεων, του κόστους αλλά και των νικών και ρεκόρ που κατείχε, δημιούργησε με τα χρόνια το μύθο γύρω από το όχημα και τον κινητήρα του. Κάτι για το οποίο έχει κάθε δικαίωμα να αισθάνεται περήφανη η Mazda. Αυτό, όμως, δεν πρόκειται να επαναληφθεί. Η ίδια η αρχή λειτουργίας ενός Wankel απαιτεί τεράστιες ποσότητες καυσίμου, κάτι που στις μέρες μας ξεφεύγει πολύ από κάθε έλεγχο εκπομπών ρύπων. Πιο απλά, ο θάνατος του Wankel δεν είναι θέμα κόστους εξέλιξης. Είναι θέμα κανονισμών.

Υπάρχει, βέβαια, ένα μικρό παραθυράκι, αλλά πρακτικά μιλάμε για άλλο πράγμα. Τιμής ένεκεν της ιστορίας της φίρμας, η Mazda αναπτύσσει τα τελευταία χρόνια ένα μικρό περιστροφικό κινητήρα με μέγεθος περίπου όσο ένα κουτί παπουτσιών. Αυτός όμως δεν θα κινεί άμεσα κάποιο όχημα αλλά θα λειτουργεί ως range extender. Θα παράγει δηλαδή ενέργεια για να φορτίζει το συσσωρευτή κάποιου ηλεκτρικού μοντέλου. Για όσους είχαν την εμπειρία από τη χρήση ενός Wankel -και, πόσο μάλλον, ενός RX-7- αυτό θα μείνει πιά μόνο ως ανάμνηση.

Follow @CarsnewsGr

Related Articles

Η Aston Martin DBX γίνεται ακόμα πιο ξεχωριστή

cars

Γερμανική… παρέμβαση στην υβριδική εποχή των αγώνων ράλι!

cars

Η Brabus βελτιώνει τώρα και την ηλεκτρική Mercedes EQC

cars

Πως η επόμενη BMW M5 θα αποδίδει 1.000 άλογα;

cars

H Novitec «πείραξε» μία ακόμη McLaren

cars

Το Land Rover Defender σε χαμηλές πτήσεις στα χέρια του James Bond (Video)

cars

Γι’ αυτό το μοναδικό Mini Classic που κοστίζει 100.000 δολάρια χρειάστηκαν 1.000 ώρες εξέλιξης!

cars

Πώς μπορείς να αγοράσεις Tesla στην Ελλάδα!

cars

Νέες μπαταρίες της Samsung υπόσχονται αυτονομία 800 χιλιομέτρων

cars