CARSNEWS
AUTONEWS

Μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Ευρώπη που αντιστέκεται…

Καθυστερημένα για ακόμη μία φορά. Περίεργο πράγμα (που δεν είναι όπως αποδεικνύεται) σχεδόν πάντα η Ευρώπη να ξυπνάει αργά και να αποφασίζει αργότερα! Δεν είναι ότι δεν θέλει αλλά την «τρώνε» οι διαδικασίες. Συμβούλια, θεσμικά όργανα, σύνοδοι κορυφής, συζητήσεις επι θεμάτων αλλά και ενστάσεις από 27 αρχηγούς που ο καθένας θέλει το καλύτερο (δηλαδή το πιο συμφέρον) για την χώρα του. Μα είναι κακό αυτό; Καθόλου αν πρόκειται να υπάρξει σύνθεση απόψεων και οι αποφάσεις να παρθούν γρήγορα και ακόμη πιο γρήγορα να υλοποιηθούν. Το μεγάλο κακό (γνώμη μου) είναι ότι μέχρι τώρα δεν το βλέπω στον βαθμό τουλάχιστον που θα περίμενα και το ακόμη μεγαλύτερο είναι ότι όσο εμείς στην Ευρώπη προσπαθούμε να συνεννοηθούμε, οι υπόλοιποι και κυρίως οι Ασιάτες οδηγούν τις εξελίξεις, ανοίγουν αγορές και «απειλούν» εμπορικά, κυρίως στους τομείς της τεχνολογίας αιχμής, με πιο πρόσφατο παράδειγμα την παραγωγή μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Προς τι ο πρόλογος;

Αρχικά ως μία πρώτη αποτύπωση της γενικής κατάστασης, όπως την αντιλαμβάνομαι, μέρος της οποίας είναι και το θέμα του κειμένου, που αφορά τις εξελίξεις  στον πολύ σημαντικό τομέα της κατασκευής μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, διότι παραφρασμένα «άνευ τούτων ουδέν έστι γενέσθαι των δεόντων» όπου δέοντα είναι τα αυτοκίνητα που σύμφωνα με τους ειδικούς θα επικρατήσουν στο μέλλον όποτε έλθει βέβαια διότι προς το παρόν αυτό το μέλλον αργεί ακόμη. Τι συμβαίνει λοιπόν; Ως περίγραμμα, ενώ οι Ευρωπαίοι περιμένουν το «πράσινο ταμείο» για να…πάρουν μπρός, δηλαδή τις επιδοτήσεις,  οι Ασιάτες πηγαίνουν τρέχοντας με τεράστιες ιδιωτικές επενδύσεις ‘όχι μόνο στις χώρες τους αλλά και στην Ευρώπη με δικές τους μονάδες παραγωγής. Μοναδικές εξαιρέσεις μέχρι στιγμής η Σουηδική Northvolt και η Γαλλική Verkor που όμως είναι αδύνατο να ανταγωνιστούν τα Ασιατικά μεγαθήρια. Απαραίτητη διευκρίνιση πως όλα τα παραπάνω αφορούν μπαταρίες αυτοκινήτων και όχι για άλλα ηλεκτρικά οχήματα όπως τα περονοφόρα ή συστήματα μπαταριών για αποθήκευση ενέργειας (άλλη μία πολύ σημαντική παράμετρος του όλου θέματος) όπου υπάρχουν μεγάλα ευρωπαϊκά εργοστάσια με παγκόσμια δραστηριότητα και μεταξύ αυτών η δική μας Sunlight με έδρα στην Θράκη (κορυφαία επιλογή) η οποία είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής στον κόσμο(!!) μπαταριών μολύβδου-οξέος  για αυτοματοποιημένα οχήματα, περονοφόρα ανυψωτικά οχήματα και συστήματα αποθήκευσης ενέργειας και τώρα περνάει σταδιακά και στο λίθιο.

Όπως δήλωσε πρόσφατα και ο πρόεδρος της εταιρίας Λάμπρος Μπίτσαλας «υπάρχουν γίγαντες μπαταριών στην Ευρώπη αλλά αν θέλουμε να είμαστε μέσα στην αγορά και τον ανταγωνισμό πρέπει να τρέξουμε και να καινοτομήσουμε πιο γρήγορα από τους άλλους». Να διευκρινίσουμε βέβαια ότι η Sunlight δεν έχει προχωρήσει (ακόμη) στον τομέα παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, εκεί όπου κυριαρχούν η CATL της Κίνας, η LG Chem από Ιαπωνία και Νότια Κορέα, την Samsung SDI και την SK Innovation στην παγκόσμια αγορά που αποτιμάται σε δισεκατομμύρια.

Τι είναι αυτό; Πρόκειται για ένα θεσμικό όργανο που όπως λέει και ο τίτλος του είναι μία ευρωπαϊκή συνεργασία στην οποία μετέχουν πολλοί θεσμικοί φορείς όπως η Ε.Ε., η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και άλλοι αλλά και μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι όπως η Northvolt, που ιδρύθηκε  το 2017 (πολλοί υποστηρίζουν ότι και αυτό άργησε να γίνει) και ο σκοπός του είναι η προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη και ιδιαίτερα ο τομέας των μπαταριών που είναι και το μεγαλύτερο πρόβλημα σε όλη την παραγωγική διαδικασία από την εύρεση των πρώτων υλών και την φθηνή μεταφορά τους (διότι η Ευρώπη είναι «φτωχή» στα κοιτάσματα των ορυκτών που απαιτούνται) έως και την ίδρυση πολύ μεγάλων εργοστασίων παραγωγής καθώς όπως προβλέπεται η ζήτηση το 2025 θα είναι π3εντάπλάσια από την σημερινή!. Το ζητούμενο λοιπόν είναι μία Ευρώπη με ελάχιστο η καθόλου άνθρακα αλλά συγχρόνως να μην εξαρτάται από εισαγόμενα προϊόντα η τεχνολογία.

Μέχρις εδώ όλα καλά αλλά η πραγματικότητα είναι πως σήμερα η Κίνα παράγει το 80% της παγκόσμιας παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και συγχρόνως το μεγαλύτερο μέρος των μπαταριών που θα τοποθετηθούν σε αυτοκίνητα που παράγονται στην Ευρώπη προέρχονται από Ασιάτες κατασκευαστές. Στον αντίποδα η Ευρώπη έχει δεσμεύσει 550 δις ευρώ  για την προστασία του κλίματος και τις καθαρές τεχνολογίες τα επόμενα επτά χρόνια, και σε αυτά τα σχέδια περιλαμβάνονται και συστοιχίες μπαταριών  για την αποθήκευση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας – και για την τροφοδοσία ηλεκτρικών συσκευών. Οι ερευνητές έχουν ήδη εντοπίσει 13 σημεία στην Ευρώπη που θα μπορούσαν να είναι επιλέξιμα για υποστήριξη από την ΕΕ, σε χώρες όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Σλοβακία και η Πολωνία – αν και ορισμένα από αυτά «κυριαρχούνται» απο ασιατικούς κατασκευαστές, που ήδη προχωρούν σε επεκτάσεις των εγκαταστάσεων τους όπως τα σχέδια της LG Chem για επέκταση του εργοστασίου της στην Κρακοβία.

Πρόσω ολοταχώς

Η ευρωπαϊκή παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναμένεται να αυξηθεί έξι φορές τα επόμενα πέντε χρόνια και οι ηγέτες της ΕΕ προβλέπουν ότι η αλυσίδα αξίας της μπαταρίας – από την εξόρυξη έως την παραγωγή έως την ανακύκλωση – θα ανέρχεται σε 250 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2025. Η εντολή λοιπόν είναι πρόσω ολοταχώς αλλά ωστόσο, ορισμένοι ευρωπαίοι νεοσύστατοι κατασκευαστές δηλώνουν ευθαρσώς ότι δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν με τους μεγάλους, ασιατικούς κατεστημένους φορείς.

Το InoBat Auto, για παράδειγμα, μια σλοβακική νέα εταιρία που υποστηρίζεται από την αμερικανική εταιρεία ενεργειακής τεχνολογίας Wildcat Discovery Technologies και τσεχικό βοηθητικό πρόγραμμα, συναντά δυσκολίες με τον ανταγωνισμό και ο διευθύνων σύμβουλος Marian Bocek δήλωσε ότι η εξάρτηση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας από εισαγόμενες μπαταρίες μαζικής παραγωγής έχει δημιουργήσει μια «τεχνολογική κρίση κυριαρχίας», αναγκάζοντας τους κατασκευαστές να σχεδιάζουν αυτοκίνητα γύρω από τις μπαταρίες!!. Έτσι σχεδιάζει να στραφεί σε παραγωγή μπαταριών για οχήματα υψηλής απόδοσης που μπορεί να χρειάζονται κάτι ξεχωριστό. Σκοπεύει να δημιουργήσει μία γραμμή παραγωγής 100 μεγαβάτ την ώρα το επόμενο έτος Kia και την Jaguar Land Rover, η οποία είπε ότι θα μπορούσε τελικά να γίνει εγκατάσταση 10 GWh (gigawatt / ώρα).Εκεί, η InoBat θα δοκιμάσει χημεία μπαταριών και θα κάνει τα πρωτότυπα προσαρμοσμένα στις ανάγκες κάθε κατασκευαστή.

“Η εστίασή μας είναι περισσότερο σε ένα είδος εξειδικευμένου τμήματος μπαταρίας κατά παραγγελία για οχήματα υψηλής απόδοσης που δεν μπορούν ικανοποιήσουν η LG Chems ή SK Innovations του κόσμου”, δήλωσε ο Bocek.

Η ευκαιρία της Ευρώπης

Οι αναλυτές λένε ότι η επόμενη γενιά μπαταριών πρέπει να διαρκεί περισσότερο, να φορτίζεται γρηγορότερα και να είναι ασφαλέστερη και πιο πράσινη από εκείνες που κυκλοφορούν τώρα στην αγορά, και αυτό δίνει στις ευρωπαϊκές εταιρείες την ευκαιρία. “Με αυτόν τον τρόπο η Ευρώπη μπορεί να αποκτήσει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι της Κίνας”, δήλωσε ο αναλυτής ενεργειακής αποθήκευσης Wood Mackenzie, και αυτό προχωράει ώστεε να γίνει ανταγωνιστικό αρκετά γρήγορα. Υπάρχει ήδη το παράδειγμα δύο ευρωπαϊκών σχετικά νέων εταιριών που επενδύουν στην καινοτομία. Η μία είναι η ελβετική εταιρεία τεχνολογίας μπαταριών Innolith, η οποία αγόρασε την πνευματική ιδιοκτησία του παραγωγού μπαταριών των ΗΠΑ, Alevo μετά την πτώχευσή της το 2017, και προσδοκά ότι τα εργαστήριά της στη Γερμανία θα έχουν πρωτότυπα φέτος για μία μπαταρία με κωδικό όνομα NMC 811 που θα παρέχει έως και 315 Wh / kg (ώρα watt ανά kg).!!

Οι μπαταρίες NMC 811 περιέχουν λιγότερο κοβάλτιο από τις περισσότερες βασικές μπαταρίες EV, πράγμα που σημαίνει ότι έχουν τη δυνατότητα να αποδίδουν περισσότερη ισχύ και με φθηνότερα εξαρτήματα. Σημντική αλλά και ενδεικτική αυτού που θέλει να κάνει ως προς την καινοτομία είναι η δήλωση “Δεν θέλουμε απλώς να πάρουμε την ίδια τεχνολογία που χρησιμοποιείται, για παράδειγμα, στην Κίνα ή τη Νότια Κορέα και να την αντιγράψουμε”, που έκανε  ο Διευθύνων Σύμβουλος Κωνσταντίνος Σολόντοβνικοφ. Η άλλη εταιρία βρίσκεται στην Αυστρία, και ονομάζεται Kreisel Electric η οποία εκτός τοθ ότι ακολουθεί και αυτή την τεχνολογία της NMC 811, ασχολείται συγχρόνως με μία σημαντική παράμετρο, που είναι η ψύξη των μπαταριών προωθώντας ένα σύστημα ψύξης υγρού εμβάπτισης για την επίλυση των κινδύνων πυρκαγιάς που σχετίζονται με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου σε μεγάλες βιομηχανικές εφαρμογές, δίνοντάς του ένα πλεονέκτημα έναντι των αντιπάλων.

Οι ασιατικοί αντίπαλοι επεκτείνονται

Το αντίπαλο δέος όμως είναι πάντα εδώ και μάλιστα συνεχώς πιο «απειλητικό» αφού όσο οι ευρωπαϊκές εταιρείες αναζητούν τρόπους στην αγορά, οι ασιατικοί αντίπαλοι χτίζουν μεγαλύτερα εργοστάσια στην ήπειρο. Τα πρώτα ευρωπαϊκά εργοστάσια για την SK Innovation και CATL βρίσκονται υπό κατασκευή, ενώ η LG Chem κατασκευάζει ήδη μπαταρίες στην Πολωνία και η Samsung διαθέτει εργοστάσιο στην Ουγγαρία. “Μπορούμε να προσφέρουμε στην Ευρώπη τα πλεονεκτήματά μας όσον αφορά το κόστος και την ποιότητα των προϊόντων και τις υπηρεσίες”, δήλωσε η Susan Zeng, συμπρόεδρος του ευρωπαϊκού τμήματος της CATL, η οποία σχεδιάζει να ξεκινήσει την παραγωγή στη Γερμανία το επόμενο έτος.

Προς το παρόν, η Northvolt είναι η μόνη ευρωπαϊκή εταιρία που φαίνεται ότι θα έχει την κλίμακα να αντιμετωπίσει τους Ασιάτες «στην αυλή της» αν και το πρώτο της εργοστάσιο δεν έχει ακόμη ξεκινήσει ττην παραγωγή. Η Northvolt «ζητάει» το 25 % της αγοράς μπαταριών στην Ευρώπη μέσα σε μια δεκαετία, ενώ ο πιο φιλόδοξος στόχος της είναι μία παραγωγή της τάξης των 150 GWh, περισσότερο από τρεις φορές την τρέχουσα παραγωγή μπαταριών ιόντων λιθίου της ηπείρου. Ηδη έχει στα ταμεία της 2,5 δις ευρώ από χρηματοδότηση και χορηγίες από   υποστηρικτές, συμπεριλαμβανομένων των Volkswagen, BMW και Goldman Sachs. Το πρώτο εργοστάσιο της Northvolt  παραγωγής 40 GWh πρόκειται να ξεκινήσει στη βόρεια Σουηδία το επόμενο έτος και θα ακολουθήσει κοινοπραξία με τη Volkswagen στη Γερμανία το 2024 με δυναμικότητα 24 GWh ενώ έχει ήδη συνάψει συμφωνίες πώλησης παραγωγής αξίας 13 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Γαλλική εκκίνηση

Η Verkor, μια γαλλική νεοσύστατη εταιρεία που υποστηρίζει την εταιρεία ηλεκτρικού εξοπλισμού Schneider Electric, δήλωσε ότι η Northvolt είχε δείξει ότι οι ευρωπαϊκές εταιρείες θα μπορούσαν να κλιμακωθούν γρήγορα για να ανταγωνιστούν τους κύριους αντιπάλους τους. Η Verkor σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο μπαταριών ιόντων λιθίου 16 GWh στην Νότια Ευρώπη   έως το 2023 και ο Διευθύνων Σύμβουλος Benoit Lemaignan δήλωσε ότι θα ζητήσει 1,6 δισεκατομμύρια ευρώ το επόμενο έτος από ιδιωτικές εταιρείες μετοχών και τράπεζες δημοσίων επενδύσεων. Ενώ το έργο σχεδιάστηκε πριν από την επιδημία της πανδημίας, ο Lemaignan είπε ότι το «πράσινο» πακέτο μετά την πανδημία τόνωσης της ΕΕ επιταχύνει τα σχέδιά της. “Απλώς μας πιέζει ακόμα πιο σκληρά και γρηγορότερα, γιατί είναι ακριβώς αυτό που χρειάζεται τώρα για να αναπτυχθεί στην Ευρώπη”.

Αντιστέκεται τελικά;

Για να επανέλθω στον τίτλο που διάλεξα, η απάντηση είναι ότι η Ευρώπη αντιστέκεται αλλά επιτρέψτε μου να προσθέσω δυστυχώς διότι δεν είναι αυτός ο ρόλος της, τουλάχιστον στο αυτοκίνητο και τις εξελίξεις, κάτι που γέννησε ή ίδια και το μεγάλωσε και το έδειξε στον υπόλοιπο κόσμο για να φθάσει σήμερα τουλάχιστον στον τομέα που αναφέρομαι στο κείμενο να τρέχει πίσω από τις εξελίξεις. Θα περιμένουμε την συνέχεια και θα επανέλθουμε…

The post Μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Ευρώπη που αντιστέκεται… first appeared on Εν Κινήσει.

Follow @CarsnewsGr

Related Articles

KIA. Δημιούργησε ένα νέο έξυπνο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων

cars

Οι κάτοικοι του Παρισιού ψήφισαν να τριπλασιαστούν τα τέλη στάθμευσης για τα SUV

cars

Ράλι Φθιώτιδας: Διπλός αγώνας σε άσφαλτο και χώμα με ρεκόρ συμμετοχών

cars

Το Lynk & Co 03 Cyan Concept κατέρριψε 2 ρεκόρ με μία προσπάθεια!

cars

Alpha Motor Ace. Φανταστικά ρετρο-χαριτωμένο.

cars

Alfa Romeo Giulia &Stelvio MY2020. Aναβαθμισμένες

cars

Για νέα επίθεση στον πυρηνικό σταθμό της Ζαπορίζια κατηγορεί η Μόσχα την Ουκρανία

cars

Volkswagen ID.4 GTX. Το πρώτα από πολλά καυτά ηλεκτρικά!

cars

Δεν προβληματίζει η νέα Mercedes C-Class στον τάρανδο

cars