Θα μπορούσε να είναι το δεύτερο μέρος του «έτσι είναι αν έτσι νομίζετε» αλλά είναι σοβαρότερο και μεγαλύτερο αυτό που συμβαίνει παράλληλα στην αγορά του αυτοκινήτου, διότι αφορά πια τους ανθρώπους που εργάζονται στην βιομηχανία αυτοκινήτου. Τι προκαλεί ή θα προκαλέσει τις απώλειες; Αρχικά να διευκρινίσουμε ότι πρόκειται για το ιερότερο δικαίωμα της εργασίας (διότι περί αυτού πρόκειται) και αυτό που θα προκαλέσει τις απώλειες, όσο και αν σας φαίνεται περίεργο, είμαστε όλοι εμείς ως αγοραστές!
Μην βιάζεστε να πάρετε θέση. Στην αρχή είπαμε «μόδα είναι θα περάσει» αλλά το πράγμα προχώρησε διαφορετικά και πολύ γρήγορα η μόδα έγινε κανόνας. Για τα SUV ο λόγος και την (με συγχωρείτε) φρενίτιδα που επικρατεί στις παγκόσμιες αγορές, θεωρώντας ως αγοραστές ότι είναι τα μόνα που πρέπει να αγοράσουμε ή (αν θέλετε να το δούμε και λίγο ψυχολογικά και υπερβατικά) μπορούμε να αγοράσουμε ένα από αυτά που μέχρι πρότινος λίγοι μπορούσαν!! Όπως είναι φυσικό, παρατηρώντας και τα εργοστάσια αυτό που ζητάει η αγορά έσπευσαν να βάλουν στις βιτρίνες όσα περισσότερα γίνεται σε όλους τους συνδυασμούς διαστάσεων, κινητήρων, εξοπλισμών και γενικά από όλα έχει ο μπαξές.
Μα έτσι είναι η αγορά και έτσι γίνεται πάντοτε. Μπορώ να συμφωνήσω διαφωνώντας; Άλλωστε την άποψή μου για το θέμα την έχω εκθέσει σε άλλο μου κείμενο και το οποίο μπορείτε να διαβάσετε στην ίδια σελίδα, θυμίζοντας απλώς ότι είμαι από τις εξαιρέσεις του κανόνα υπέρ των SUV. Το αποτέλεσμα αυτής της στροφής προς την συγκεκριμένη κατηγορία είναι η παράσυρση προς τα κάτω άλλων κατηγοριών, όπως τα μικρομεσαία και μεσαία αλλά και τα βάγκον τα οποία παραδοσιακά ήταν πρώτα στις προτιμήσεις ανέκαθεν ειδικά στην Ευρώπη. Οι εκδόσεις λοιπόν σεντάν-χάτσμπακ και βάγκον «υποχωρούν ατάκτως» δημιουργώντας μία αλυσίδα προβλημάτων που αρχίζουν από την παραγωγή και φθάνουν στις θέσεις εργασίας.
Στην Γερμανία, αυτοκίνητα όπως Audi A4, BMW σειρά 5 αλλά και το VW Passat δεν είναι πια τόσο δημοφιλή, λόγω της στροφής προς τα SUV και αξίζει να αναφέρουμε ότι οι παραδόσεις SUV της BMW αντιπροσωπεύουν στην Αμερική το 44% από το 24% πριν 10 χρόνια, με παράλληλη μείωση πωλήσεων της σειράς 5 που ήταν πρωταγωνίστρια επί σειρά ετών. Ίδια κατάσταση και για την Audi όπως και για την Mercedes που αναζητά τρόπους αύξησης της παραγωγής στο εργοστάσιο της Αλαμπάμα όπου παράγει το κορυφαίο της GLE για να προλαβαίνει την αυξημένη ζήτηση.
Υποχώρηση προόδου
Είναι όμως πρόοδος όλα αυτά; Οι εκτιμήσεις διαφωνούν καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας απασχολεί σήμερα 830.000 εργαζομένους ενώ συγχρόνως σημειώνει την μεγαλύτερη μείωση παραγωγής τα τελευταία δέκα χρόνια! Δεν θέλω ακόμη να μιλήσω για ύφεση αλλά ο συνδυασμός της επιβράδυνσης στην παγκόσμια οικονομία με την είσοδο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων όπου δεν χρειάζονται πολλά χέρια για την παραγωγή, δεν φέρνει κάτι αισιόδοξο. Ένα παράδειγμα. Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης έχει περισσότερα από 1.000 εξαρτήματα σε αντίθεση με τις κάποιες δεκάδες ενός ηλεκτρικού κινητήρα και χωρίς εξάτμιση, δεξαμενή καυσίμων και πολλά ακόμη.
Τα ηλεκτρικά βέβαια είναι ένα μέρος του προβλήματος. Τα άλλα μέρη είναι η μεταφορά παραγωγής στην Αμερική λόγω των εμπορικών πολέμων περί δασμών και άλλων, διότι αυτήν την ιστορία δεν την ξεκίνησε ο Τράμπ αλλά πολύ παλαιότερα εκεί κάπου στα 1994 και τότε η Mercedes για να παρακάμψει το εμπόδιο άνοιξε το εργοστάσιο στην Αλαμπάμα το 1995 και προσθέστε ότι το μεγαλύτερο παγκοσμίως εργοστάσιο της BMW βρίσκεται επίσης στην Αμερική, στην Νότια Καρολίνα, και παράγει εκεί τα Χ3 έως Χ7. Κυριαρχία λοιπόν των SUV όταν πριν 20 περίπου χρόνια την θέση αυτήν κατείχαν τα σεντάν αλλά και τα βάγκον για τα οποία θα αναφερθώ παρακάτω.
Αλλαγή δεδομένων
Τώρα τα δεδομένα αλλάζουν και η πυξίδα της αγοράς δείχνει SUV, δημιουργώντας πρόβλημα σε κάποια εργοστάσια όπως αυτό της Audi στο Νέκαρσουλμ στο οποίο παράγονται τα Α6,Α7 και Α8, με προσωπικό 17.000 εργαζομένων που λειτουργεί όμως με το 60% της δυναμικής του και έχει θέμα διότι δεν προβλέπεται εκεί παραγωγή ούτε SUV ούτε ηλεκτρικών, οπότε κινδυνεύουν θέσεις εργασίας. Η παραγωγική δύναμη της Audi παραμένει βεβαίως στην Γερμανία αλλά αλλάζοντας πια το «μίγμα» της παραγωγής θα πρέπει να γίνουν σοβαρές αλλαγές και ανακατατάξεις στα εργοστάσια. Στον ίδιο όμιλο το νέο Passat είναι εδώ, αξιόπιστο και σταθερή αξία αλλά είναι εδώ και το T-Roc, όπως και το Scala με το Kamiq. Δύσκολοι γρίφοι για έναν κατασκευαστή. Αξίζει να αναφέρουμε ότι εάν σε ένα εργοστάσιο που παράγει σεντάν θέλουμε να το κάνουμε να παράγει παράλληλα και SUV οι αλλαγές απαιτούν έναν χρόνο, κατά δήλωση των εταιριών.
Station Wagon, το αγαπημένο μας
Μία ακόμη κυριαρχία ειδικά στους ευρωπαϊκούς δρόμους, που όμως υποχώρησε και αυτή με την εξάπλωση των SUV, ειδικά από τότε που έχασαν το μεγάλο τους συγκριτικό πλεονέκτημα που ήταν αυτό του χώρου αποσκευών, στο οποίο υστερούσαν τα SUV στην πρώτη τους είσοδο και λίγο αργότερα. Το αποτέλεσμα είναι ότι πέρυσι τα SUV και τα κροσόβερ κατείχαν το 34% της ευρωπαϊκής αγοράς στην Ευρώπη έναντι 11% των βάγκον ή αν το θέλετε σε αριθμούς από τα δύο εκατομμύρια πωλήσεων το 2016, μειώθηκαν κατά 500.000 πέρυσι και ήδη φέτος η μείωση συνεχίζεται σε ποσοστό 10% μέχρι τώρα. Ετσι, ακόμη και εταιρίες που παραδοσιακά είχαν τέτοιες εκδόσεις με υψηλές πωλήσεις όπως Ford, Nissan, Renault, Peugeot αναθεωρούν τα προγράμματα, συζητώντας ακόμη και για κατάργηση εκδόσεων ή έστω μειωμένη παραγωγή. Είναι χαρακτηριστική η δήλωση του Ολιβιέ Μπρός, διευθυντή προγράμματος της Renault για μικρά αυτοκίνητα ότι «είναι αλήθεια πως σκεφθήκαμε να σταματήσουμε την έκδοση βάγκον του Clio αλλά δεν το κάναμε τελικά. Πιστεύουμε όμως ότι πολλοί πελάτες θα αγοράσουν το νέο Capture που έχει κατά 81 λίτρα μεγαλύτερο χώρο αποσκευών από το προηγούμενο». Στον πίνακα που ακολουθεί δείτε τις πωλήσεις του πρώτου εξαμήνου στην Ευρώπη σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα πέρυσι.
Skoda Fabia 31.841 -15%
Renault Clio 22.852 -19%
Skoda Octavia 92.879 -2%
Ford Focus 53.068 2%
VW Passat 54.354 -27%
Audi A4 43.682 -26%
Audi A6 32.084 5%
BMW 5 21.413 -21%
Να σκεφθεί κανείς ότι μόλις το 2017, το 72% των παγκόσμιων πωλήσεων βάγκον κυκλοφορούσαν στην Ευρώπη και όμως κάποιες μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές τους γυρίζουν την πλάτη. Ποιες είναι οι μεγάλες αγορές; Δείτε τον πίνακα για το πρώτο εξάμηνο φέτος.
Σουηδία 31%
Τσεχία 21%
Γερμανία 17%
Πολωνία 15%
Ολλανδία 14%
Για να μην αναφέρουμε Ιταλία, Γαλλία και Αγγλία που είναι περίπου στο 5%, εκεί που κάποτε ήταν κανόνας. Παρόλα αυτά, υπάρχουν ακόμη εραστές αυτής της κατηγορίας και δεν αλλάζουν με τίποτα τα βάγκον, βρίσκοντας σε αυτά όσα ζητούν από ένα αυτοκίνητο και με το παραπάνω αν αυτό είναι η τετρακίνηση. Αρχηγός εδώ είναι η Skoda με το Octavia Combi και αρκεί να αναφέρουμε ότι πέρυσι η παραγωγή της έκδοσης ήταν διπλάσια από την χατσμπακ! Αντίστοιχα πιστούς αγοραστές έχουν και οι premium μάρκες με πρώτη την Audi η οποία με τα Α4και Α6 Avant προηγείται των δύο άλλων Γερμανών ενώ και η εκ Σουηδίας ορμώμενη με το V60 Cross Country που οσονούπω έρχεται και υβριδικό όπως και άλλα θα ενισχύσει την θέση του στην αγορά. Το βάγκον λοιπόν είναι εδώ και θα συνεχίσει να είναι ειδικά από την στιγμή που τα SUV στην ηλεκτρική τους έκδοση θα αναγκαστούν να χαμηλώσουν το ύψος τους λόγω αεροδυναμικής, οπότε έχουμε να συζητάμε και να οδηγάμε.
Σαν επίλογος
Αυτά τα πολλά προς το παρόν αλλά φυσικά δεν τελειώσαμε διότι το αυτοκίνητο δεν τελειώνει ποτέ. Προσπαθήσαμε μέσα από ευρωπαϊκές έρευνες αγοράς να σας ενημερώσουμε για το τι πραγματικά συμβαίνει και ότι σε μία ενιαία αγορά αλλά και εργασίας μας αφορά άμεσα και εδώ στην Ελλάδα.
Του Τριαντάφυλλου Τσουλφά