Η Γερμανία είναι μία χώρα που φημίζεται για την “σπαρτιατική” δημοσιονομική πολιτική της αλλά έφτασε η ώρα για να αρχίσει να ξοδεύει καθώς ανακοίνωσε ένα πολύ φιλόδοξο και πολύ μεγάλο πακέτο για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγή μέσω της μείωσης εκπομπών CO2. Το πακέτο αυτό θα εφαρμοστεί από το 2020 έως και το 2023 και το συνολικό ύψος της επένδυσης αποτιμάται στα 54 δισεκατομμύρια ευρώ ενώ αξίζει να σημειώσουμε ότι είναι “budget neutral” που σημαίνει ότι δεν θα επιβαρύνει την χώρα με επιπλέον χρέος.
Το σχέδιο της γερμανικής κυβέρνησης περιλαμβάνει μεταξύ άλλων μεγαλύτερα κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων με αξία μικρότερη των €40.000, επιδοτήσεις για την αναβάθμιση κτιρίων, αύξηση της φορολογίας που αφορά στις πτήσεις με μείωση αυτής που αφορά στα τρένα (με παράλληλη χρηματοδότηση της Deutsche Bahn με 1 δις ετησίως για την αναβάθμιση των γραμμών και των μέσων μαζικής μεταφοράς), αύξηση της τιμής της βενζίνης και του πετρελαίου που υπολογίζεται στο €1,10 για ολόκληρο το ρεζερβουάρ και θα αυξηθεί στα 4-6 ευρώ ανά ρεζερβουάρ από το 2026 και έπειτα κ.ά.
Φυσικά, το πλάνο της Γερμανίας θα αξιολογείται διαρκώς και δεν αποκλείεται να υπάρξουν τροποποιήσεις στο μέλλον αλλά ως έχει, εκτιμάται ότι θα κοστίσει στο κράτος 9 δισεκατομμύρια για τον πρώτο χρόνο υλοποίησης του το 2020, με το κόστος να αυξάνεται έως και τα 16,5 δισεκατομμύρια ευρώ για τον τελευταίο χρόνο, το 2023. Όπως θα περίμενε κανείς, οι αντιδράσεις των ενδιαφερόμενων μερών ποικίλουν με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις να ισχυρίζονται ότι τα μέτρα που ανακοινώθηκαν δεν είναι αρκετά, τις βιομηχανίες αυτοκινήτου (βλ. Volkswagen) να καλωσορίζουν το πακέτο που θα έχει ως αποτέλεσμα την μερική επιστροφή των επενδύσεων τους σε νέες τεχνολογίες (λέγε με εξηλεκτρισμός) και τα lobby του πετρελαίου να εκφράζουν την δυσαρέσκεια τους με την αύξηση στις τιμές, λέγοντας ότι στόχος θα πρέπει να είναι να γίνουν πιο καθαρά τα καύσιμα.