CARSNEWS
NEW MODELS

Πώς θα ρυμουλκήσετε με ασφάλεια το σκάφος σας με τρέηλερ

Για να αντιληφθεί κανείς το πόσο δύσκολη είναι η ρυμούλκηση ενός σκάφους δεν έχει παρά να βρεθεί στην θέση του οδηγού. Τότε θα καταλάβει το πόσο δύσκολο είναι να κάνεις μανούβρες με όπισθεν, να κουμαντάρεις το ρυμουλκό σε ένα ταξίδι και γενικά να αποφεύγεις τα λάθη που θα προκαλέσουν ένα ατύχημα.

Απαιτούνται ιδιαίτερες ικανότητες από τον οδηγό, εξοικείωση και εκμάθηση τεχνικών, οι οποίες δεν θα πρέπει να γίνουν την τελευταία στιγμή. Στο συμβουλευτικό ρεπορτάζ που ακολουθεί μπορείτε να βρείτε όλα τα μυστικά για την ασφαλή ρυμούλκηση του σκάφους σας.

Καταλληλότητα ρυμούλκησης

Οι κάτοχοι ερασιτεχνικού διπλώματος, μπορούν να ρυμουλκούν τρέηλερ, αρκεί να πληρούνται οι εξής προδιαγραφές:

-Το ρυμουλκούμενο όχημα να είναι πιστοποιημένο με δελτίο καταλληλότητας είτε από τον κατασκευαστή είτε από τον εισαγωγέα, ή εάν πρόκειται για ιδιοκατασκευή, να έχει εφοδιαστεί με δελτίο πιστοποίησης από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Μεταφορών.

 Η πιστοποίηση αυτή αφορά την αξιοπιστία του «σκελετού», το σύστημα ανάρτησης, το σύστημα των φρένων (εάν υπάρχει) και το σύστημα αγκύρωσης (κοινώς «χούφτα»).

-Το ρυμουλκό θα πρέπει να διαθέτει «κοτσαδόρο», τοποθετημένο όπως προβλέπει ο κατασκευαστής.

-Ο κοτσαδόρος θα πρέπει να αφαιρείται όταν δεν χρησιμοποιείται, καθώς εγκυμονεί κινδύνους για την ασφάλεια των πεζών, όπως και για τα αυτοκίνητα που ακολουθούν.

Βάρος ρυμούλκησης

Το βιβλίο κατασκευαστή αναφέρει το βάρος ρυμούλκησης που μπορεί να δεχθεί το αυτοκίνητο σε δύο φάσεις:

-Η πρώτη αφορά τα ρυμουλκούμενα με σύστημα πέδησης και η δεύτερη χωρίς το συγκεκριμένο σύστημα.

Και στις δυο περιπτώσεις οι προδιαγραφές αυτές αφορούν τις διαστάσεις, τα βάρη και το σχήμα του ρυμουλκούμενου. Θα πρέπει να τηρούνται πιστά, καθώς η παράβασή τους επιδρά αρνητικά στις επιδόσεις, την οδική συμπεριφορά, την κατανάλωση καυσίμου και στα παρεχόμενα επίπεδα ασφαλείας.

Το βάρος στο κοτσαδόρο θα πρέπει να είναι αυτό που ορίζει ο κατασκευαστής(συνήθως είναι 30-50 κιλά).

Για να διαπιστώσετε εάν το όχημα που ρυμουλκείτε είναι ζυγισμένο σωστά, καταφύγετε στον εξής πρακτικό τρόπο:

-Εάν στην προσπάθεια ανασήκωσης του τρέηλερ και ασφάλισης στον κοτσαδόρο δεν χρειαστεί να καταβάλετε ιδιαίτερη προσπάθεια, τότε το τρέηλερ του σκάφους σας είναι σωστά ζυγισμένο.

-Στην περίπτωση που ανασηκώνεται με ιδιαίτερη ευκολία, τότε αυτό σημαίνει ότι το ρυμουλκούμενο είναι πιο βαρύ στο πίσω μέρος(«πισώβαρο»).

-Στην αντίθετη, που το τρέηλερ είναι ασήκωτο («μπροστόβαρο»), το βάρος πέφτει στην «χούφτα».

Πάντως και στις δύο περιπτώσεις οι κίνδυνοι είναι μεγάλοι.

-Στην πρώτη το τρέηλερ ανασηκώνει τις πίσω αναρτήσεις του αυτοκινήτου, μεταβάλλοντας την κατευθυντική του πορεία.

-Λόγω του υπερβολικού βάρους σε κάποια ανωμαλία του δρόμου μπορεί να απασφαλιστεί η «χούφτα» και το ρυμουλκούμενο να μείνει ακυβέρνητο.

-Η αποτελεσματικότητα του συστήματος πέδησης μειώνεται τόσο στο ρυμουλκό όσο και στο ρυμουλκούμενο.

-Η άνιση κατανομή βαρών επηρεάζει αρνητικά την οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου, ενώ καταπονεί τον κοτσαδόρο, τις αναρτήσεις και το αμάξωμα.

Στην περίπτωση που το βάρος είναι εμπρός, οι κίνδυνοι είναι οι εξής:

-Καταπόνηση του κοτσαδόρου στα σημεία στήριξης με το αμάξωμα του αυτοκινήτου.

-Καταπόνηση του κεντρικού άξονα του τρέηλερ, με ενδεχόμενο κίνδυνο την στρέβλωσή του.

-Πίεση στις πίσω αναρτήσεις του αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα την ανύψωση του εμπρός μέρους, την υπερβολική «ελάφρυνση» του τιμονιού, την αλλαγή κατανομής στο σύστημα φρένων και την ανεξέλεγκτη οδική συμπεριφορά.

Ποια είναι τα πιο κατάλληλα αυτοκίνητα για ρυμούλκηση

Σαν τα πιο ιδανικά οχήματα ρυμούλκησης μπορούμε να εντάξουμε τα τζιπ, καθώς έχουν μακρύ αμάξωμα και μεγάλους κινητήρες, κάτι που συνεισφέρει στην κατευθυντικότητα.

Οι μεγάλοι κινητήρες προσφέρουν απεριόριστες δυνατότητες ρυμούλκησης, ενώ η τετρακίνηση δίνει την δυνατότητα κίνησης σε οποιοδήποτε έδαφος και με όλες τις καιρικές συνθήκες.

Πιο κατάλληλα είναι τα αυτοκίνητα με μεγάλο μεταξόνιο και αμάξωμα, ακόμη και αυτά που έχουν μικρό αμάξωμα και μεγάλους κινητήρες.

Σε γενικές γραμμές ένα τυπικό οικογενειακό αυτοκίνητο 1.600 κ.εκ., μπορεί να κινήσει με αρκετή άνεση ένα τρέηλερ με μικρό σκάφος.

Κανόνες οδήγησης

Η ύπαρξη ενός τρέηλερ είναι φυσικό να αλλάζει την οδική συμπεριφορά του ρυμουλκού, που στις περισσότερες περιπτώσεις, είναι το καθημερινό μας αυτοκίνητο.

Ο οδηγός θα πρέπει να προσαρμόζεται σε αυτές τις αλλαγές και να είναι πιο προσεκτικός.

Είναι ευνόητο ότι θα πρέπει να κινείται με πιο μικρές ταχύτητες.

Τα επιτρεπόμενα όρια είναι για τα ρυμουλκούμενα με φρένα στα 80 χ.α.ω. και για αυτά που δεν διαθέτουν σύστημα φρένων, στα 70 χ.α.ω.

Η προσοχή του οδηγού δεν θα πρέπει να αποσπάται σε καμία περίπτωση από τον δρόμο.

Αυτό που χρίζει μεγάλης προσοχής είναι η διαδικασία του φρεναρίσματος.

Θα πρέπει να αποφεύγονται τα απότομα και παρατεταμένα φρεναρίσματα, για να μην χάσει την σταθερότητά του το τρέηλερ και «διπλώσει» συμπαρασύροντας και το αυτοκίνητο.

Είναι σαφές ότι οι αποστάσεις ακινητοποίησης είναι μεγαλύτερες, πράγμα που σημαίνει ότι η προσοχή του οδηγού πρέπει να είναι πιο αυξημένη.

Ο συνδυασμός αυτοκίνητο-τρέηλερ είναι πιο… επιρρεπής σε πλάγιους ανέμους, οπότε ο οδηγός σε τέτοιες περιπτώσεις θα πρέπει να μειώνει την ταχύτητά του και να είναι σε ετοιμότητα για τις κατάλληλες «διορθώσεις».

Σε γενικές γραμμές οι κινήσεις του οδηγού θα πρέπει να είναι ομαλές και να αποφεύγονται οι απότομες τιμονιές.

Πάντως για να εξοικειωθεί ο οδηγός με ένα ρυμουλκό, απαιτεί πολλές ώρες οδήγησης ή καλύτερα εκπαίδευσης.

Για το λόγο αυτό πριν βγεί στην Εθνική οδό, καλό είναι να έχει κάνει τις πρώτες προσπάθειες (όπισθεν, φρένα, ρυμούλκηση, μανούβρες) σε έναν ανοικτό χώρο.

Ορατότητα προς τα πίσω

Η καλή ορατότητα προς τα πίσω είναι βασική για ένα ασφαλές ταξίδι.

Στα πρώτα πράγματα που πρέπει να προσέξει ο οδηγός είναι να προσαρμόσει τους ειδικούς για την περίπτωση καθρέπτες που τοποθετούνται στα εμπρός φτερά του αυτοκινήτου.

Πριν ξεκινήσει ο οδηγός θα πρέπει, να ελέγξει εάν είναι σωστά ρυθμισμένοι, όπως επίσης και την σταθερότητά τους. Εννοείται ότι έχει ελέγξει ότι τα φώτα και τα φλας του τρέηλερ δουλεύουν σωστά.

Που επιτρέπεται η στάθμευση

Η στάθμευση ενός τρέηλερ απαγορεύεται στους δρόμους, πάνω από 24 ώρες, σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ., καθώς εγκυμονεί κινδύνους μολύνσεως.

Διαθέσιμοι είναι όμως ειδικοί χώροι στάθμευσης οι οποίοι μπορούν να φιλοξενήσουν το σκάφος σας κατά τους χειμωνιάτικους μήνες.

Προτιμείστε έναν φυλασσόμενο κλειστό χώρο, καθώς εκτός των όποιων πλεονεκτημάτων στον τομέα της ασφάλειας, παρέχει μεγαλύτερη προστασία από τα καιρικά φαινόμενα, στα οποία η πλειονότητα των σκαφών και ιδιαίτερα τα φουσκωτά, παρουσιάζουν… ευαισθησίες.

Ασφαλιστήριο συμβόλαιο

Για να έχετε τις προβλεπόμενες καλύψεις από την ασφαλιστική σας εταιρεία, θα πρέπει στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο να αναφέρεται ειδική κάλυψη για ρυμούλκηση τρέιλερ, η οποία συνεπάγεται και την καταβολή του προβλεπόμενου για την κατηγορία του ρυμουλκουμένου οχήματος ποσού. Όσο περισσότερους άξονες έχει το ρυμουλκούμενο όχημα, τόσο μεγαλύτερο είναι το ασφάλιστρο. Για να έχετε πλήρη ασφαλιστική κάλυψη για το ρυμουλκούμενο σκάφος σας, εκτός από την ιδιαίτερη συμφωνία κάλυψης αστικής ευθύνης, που πρέπει να αναγράφεται στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο του αυτοκινήτου, πρέπει να συμφωνήσετε να συμπεριληφθεί στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο του σκάφους σας και όρος για την κάλυψη των ζημιών του σκάφους και του τρέιλερ από τροχαίο ατύχημα. Σημειώνεται ότι για τα ταχύπλοα και για διάφορες άλλες κατηγορίες σκαφών είναι υποχρεωτική η ασφάλιση αστικής ευθύνης. Η ασφαλιστική σας εταιρεία, σε περίπτωση που προκαλέσετε ατύχημα με το ρυμουλκούμενό σας, είναι υποχρεωμένη να αποζημιώσει τους παθόντες τρίτους, έστω κι αν δεν έχετε ασφαλιστική κάλυψη για τη ρυμούλκηση. Είναι βέβαιο, όμως, σ’ αυτήν την περίπτωση, ότι η εταιρεία θα στραφεί εναντίον σας και θα υποχρεωθείτε να την αποζημιώσετε για ό,τι κατέβαλε στον παθόντα τρίτο, με τους νόμιμους τόκους. Αν στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο αναφέρεται συγκεκριμένο ρυμουλκούμενο, η ασφαλιστική κάλυψη ισχύει μόνο γι’ αυτό και όχι για άλλο ρυμουλκούμενο. Για την κάλυψη της αστικής ευθύνης, στο ασφαλιστήριο αναφέρεται μόνο ο αριθμός των αξόνων του ρυμουλκουμένου χωρίς άλλη εξειδίκευση στην περιγραφή του. 

Προσοχή!!!! Για να ισχύσει η ασφαλιστική κάλυψη για το ρυμουλκό αυτοκίνητο θα πρέπει να έχει προηγηθεί ιδιαίτερη συμφωνία με την ασφαλιστική εταιρεία! Αυτό προβλέπεται από την Υπουργική Απόφαση (Κ4/585/1978 ΑΥΕ) που ορίζει τον αποκλεισμό της ευθύνης της ασφαλιστικής εταιρείας από τις ζημιές που προκαλούνται όταν το όχημα ωθείται ή ρυμουλκεί άλλο όχημα. Αυτό σημαίνει ότι όταν ρυμουλκείτε το τρέιλερ, χωρίς ιδιαίτερη ασφαλιστική κάλυψη, απεμπολείτε η ευθύνη της ασφαλιστικής εταιρείας, ακόμη και αν η ζημιά έγινε από το ρυμουλκό αυτοκίνητο και δεν είχε καμιά συμμετοχή στην πρόκληση της ζημίας το ρυμουλκούμενο.

Follow @CarsnewsGr

Related Articles

Ο Russell επανέφερε την Williams στην κορυφή οκτώ χρόνια μετά! (video)

cars

Ηλεκτρικό ντεμπούτο για το νέο Opel Mokka (video)

cars

Αυτό είναι το νέο Skoda Superb Scout

cars

Έτσι θα παραταχθούν Toyota και Hyundai το 2023

cars

19 λόγοι για τους οποίους ΠΡΕΠΕΙ να αποκτήσετε ένα Lada! (video)

cars

Η σύγχρονη Alfa Romeo Duetto Stradale είναι ένα όνειρο

cars

Η Skoda γιορτάζει τα 125 χρόνια της (video)

cars

Μήπως η Ελλάδα έχει (ακόμα) μία «δεύτερη ευκαιρία»;

cars

Αποκαλύφθηκε η περιορισμένης παραγωγής Alfa Romeo Giulia GTA

cars