CARSNEWS
NEW MODELS

Τι κινδύνους κρύβει η αγορά τρακαρισμένων οχημάτων;

Αντικειμενικά, η κάθε επιλογή έχει ένα τίμημα. Το οικονομικό -πρωτίστως- όφελος που εξασφαλίζει η αγορά ενός μεταχειρισμένου οχήματος, συνοδεύεται από ένα σχετικό ρίσκο για την κατάσταση του ίδιου του οχήματος. Φθορές σε ελαστικά, αναρτήσεις ή και στον κινητήρα, είναι συνήθη φαινόμενα, που αντιμετωπίζονται όμως, με ένα επιπλέον κόστος. Τι γίνεται όμως όταν μιλάμε για ένα παλαιότερο τρακάρισμα;

Εδώ τα πράγματα γίνονται πιο σύνθετα και παίζει καθοριστικό ρόλο η καταπόνηση που έχει δεχτεί. Ας συμφωνήσουμε αρχικά ότι όλα τα αυτοκίνητα που εκτίθενται στην καθημερινή κίνηση, έχουν ένα μικρό ρίσκο να εμπλακούν σε κάποιο ατύχημα. Τα πιο ήπια εξ αυτών μπορεί να αφήσουν κάποιες γρατζουνιές, βουλιάγματα, ακόμα και να χρειαστεί η αντικατάσταση ορισμένων μερών, ενός προφυλακτήρα ή ενός φτερού, για παράδειγμα. Μέχρι εδώ μιλάμε για οπτικά κυρίως προβλήματα, που μπορεί να έχουν επίπτωση στην εμφάνιση του αυτοκινήτου ή στην ψυχολογία του αγοραστή, όχι όμως στην ασφάλεια που αυτό προσφέρει.

Τα σοβαρά ζητήματα ξεκινούν από ισχυρότερες συγκρούσεις, όπου είτε επηρεάζονται οι ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης του αυτοκινήτου, είτε ακόμα και το ίδιο το πλαίσιο, από τη σφοδρότητα των δυνάμεων που αναπτύσσονται. Και, μιλώντας για πλαίσιο, εννοούμε το μεταλλικό «κορμό» του αυτοκινήτου. Αυτόν όπου τα πάντα προσαρμόζονται πάνω του. αναρτήσεις, αμαξώματα κ.λπ. Αυτά ακριβώς τα πλαίσια, κρύβουν τεράστια τεχνογνωσία μέσα τους. Το πόσο άκαμπτα είναι, το πόσο επιτρέπουν παραμορφώσεις σε συγκεκριμένα σημεία, ώστε να εκτονώνονται με ελεγχόμενο τρόπο οι δυνάμεις της πρόσκρουσης και το πόση ανθεκτικότητα έχουν σε ενδεχόμενη επαναφορά, αυτό είναι κάτι που το γνωρίζει ο ίδιος κατασκευαστής. Ειδικά για τον τελευταίο παράγοντα, ωστόσο, κανείς δεν δίνει έμφαση να τον βελτιώσει.

Από μεταλλουργικής απόψεως, το κάθε μέταλλο, με βάση τις κραματικές προσμίξεις, τη θερμική/ μηχανική κατεργασία και το σχήμα του, μπορεί να επιτυγχάνει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Κάποια είναι πιο σκληρά. Άλλα πάλι είναι πιο ελαστικά. Παραμορφώνονται αλλά μπορούν να επανέλθουν, χωρίς ιδιαίτερη επίπτωση στη συνολική αντοχή. Ας κρατήσουμε όμως ένα χοντρικό κανόνα, ότι όσο πιο σκληρό είναι ένα υλικό, τόσο λιγότερο αντέχει να παραμορφώνεται.

Ένα πλαίσιο που έχει παραμορφωθεί αρκετά σε ένα ατύχημα, ναι μεν μπορεί να επανέλθει οπτικά στην αρχική του κατάσταση, με την άσκηση δύναμης από τα κατάλληλα εργαλεία, αυτό όμως δεν συνεπάγεται ότι θα γίνει όπως πριν. Ακόμα και αν φαίνεται εντάξει, σε μικροσκοπικό επίπεδο η κρυσταλλική του δομή έχει πλέον σοβαρές ρωγμές, μειώνοντας κατά πολύ τόσο την ακαμψία, όσο και την ασφάλεια που προσφέρει.

Ένα αυτοκίνητο που έχει ήδη εμπλακεί σε ένα σοβαρό ατύχημα, όσο καλά και αν επαναφέρουν το πλαίσιό του, δεν πρόκειται ποτέ ξανά να προστατέψει τους επιβάτες του τόσο αποδοτικά, σε μία ενδεχόμενη δεύτερη πρόσκρουση. Όχι μόνο δεν θα μπορεί να αξιοποιήσει επαρκώς τις ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης, που απορροφούν μεγάλο μέρος της ενέργειας, αλλά είναι πολύ πιθανό να καταρρεύσει, να σπάσει δηλαδή, εκθέτοντας σε τεράστιο κίνδυνο όσους επιβαίνουν σε αυτό.Ένα απλό παράδειγμα ώστε να κατανοήσει κανείς αυτή την κατάσταση είναι παίρνοντας στα χέρια του ένα απλό έλασμα, ένα συνδετήρα. Εάν τον ανοίξουμε και αρχίσουμε να τον λυγίζουμε, στην αρχή θα βάλουμε λίγο παραπάνω δύναμη, μετά όμως η όλη διαδικασία θα γίνεται πιο εύκολη, μέχρι να σπάσει. Σκεφτείτε τώρα ότι για το πλαίσιο ενός αυτοκινήτου, δεν χρειάζονται τόσες προσπάθειες…

Γιατί τώρα να υπάρχουν τέτοια αυτοκίνητα; Γιατί επιχειρηματικά αποτελούν ένα επικερδές μοντέλο για πολλούς. Κάποιος που διαθέτει την τεχνική κατάρτιση και τον ανάλογο εξοπλισμό, μπορεί εύκολα να πάρει ένα τρακαρισμένο μοντέλο -όσο χτυπημένο και να είναι- και να το επαναφέρει. Πολλά τέτοια πωλούνται σε εξευτελιστική τιμή, για ανταλλακτικά. Αντίστοιχα, σε χαμηλή τιμή βρίσκει κανείς και τροπέτα, μισά αυτοκίνητα που ενίοτε έρχονται και από το εξωτερικό, χωρίς δασμούς. Έτσι, σε ένα αυτοκίνητο που έχει παραμορφωθεί τελείως από μία μετωπική αλλά το πίσω μέρος του δείχνει καλό, το κόβει στη μέση και κολλάει ένα άλλο μπροστινό μέρος.

Εάν κάνει καλή δουλειά, είναι αρκετά δύσκολο να καταλάβει ένας μέσος αγοραστής, ακόμα και υποψιασμένος, ότι κάτι τρέχει. Οι πωλητές, για ευνόητους λόγους το κρύβουν, δίνοντας τιμές ανάλογες με αυτές των κανονικών μεταχειρισμένων, ή σε αρκετές περιπτώσεις και λίγο χαμηλότερες, ώστε να αρπάξει κάποιος πιο εύκολα την «ευκαιρία». Για αυτόν ακριβώς το λόγο και πριν από κάθε μεταβίβαση μεταχειρισμένου οχήματος, θα πρέπει ο αγοραστής να ελέγχει -με τη βοήθεια μηχανικού- το όχημα που σκοπεύει να αγοράσει.

Κάποιοι -ευτυχώς λίγοι- θεωρούν ότι τα τρακαρισμένα είναι σχεδόν καλά (δεν επηρεάζονται τόσο πολύ δομικά) και δεν δίνουν σημασία ή πιστεύουν πως αξίζει να το ρισκάρουν για μία γενναία μείωση στην τιμή. Η δική μας άποψη επ’ αυτού είναι ότι σε καμία περίπτωση δεν γίνεται κανείς να γνωρίζει τις αντοχές ενός τρακαρισμένου αυτοκινήτου, ακόμα και αν το έχει ράψει ο ίδιος. Εκπτώσεις μπορούν να γίνονται στην τιμή, όχι όμως στην ασφάλεια των οδηγών και των οικογενειών τους!

Follow @CarsnewsGr

Related Articles

Ανάκληση 1,5 εκατομμυρίων αυτοκινήτων από τη Nissan

cars

Δοκιμάζουμε στην πίστα την Mercedes-AMG C63 S Coupe (Video)

cars

Γιατί η εντελώς αυτόνομη οδήγηση θα αργήσει αρκετές δεκαετίες;

cars

Αυτή είναι η Toyota Corolla Cross

cars

Επαγωγική φόρτιση για την Jaguar I-Pace

cars

Φόβος και τρόμος το body kit της TRD για το νέο Yaris

cars

Το Toyota Yaris GR-4 είναι ένα τετρακίνητος δαίμονας (Video)

cars

Super SUV στα πλάνα της Scuderia Cameron Glickenhaus

cars

H Opel αποκαλύπτει το hi-tech εσωτερικό του επόμενου Mokka

cars