CARSNEWS
AUTONEWS

40 χρονια Quattro από την Audi. Ηταν η μεγάλη αλλαγή

Θα μπορούσε να την χαρακτηρίσει κανείς και ως επανάσταση στην αυτοκίνηση αφού έκανε ευρέως γνωστή την τετρακίνηση και στην καθημερινή οδήγηση. Φυσικά η μεγάλη «ώθηση» δόθηκε από τους αγώνες και τις παγκόσμιες επιτυχίες των αγωνιστικών της Audi, αλλά υπάρχει μία πολύ σημαντική ειδοποιός διαφορά της Γερμανικής εταιρίας σε αντίθεση με άλλες. Ποια είναι αυτή; Ότι πίστεψε στην τεχνολογία της, την υποστήριξε και αποφάσισε ότι μπορεί να την διαθέσει στο ευρύ κοινό (σε αντίθεση με τον αγωνιστικό ανταγωνισμό τότε όπως Corolla και 131 Mirafiori) το οποίο με την σειρά του έδειξε στα χρόνια που ακολούθησαν ότι το εμπιστεύεται και έτσι υπάρχει μέχρι σήμερα, με τις αλλαγές βεβαίως που φέρνουν οι αλλαγές στην τεχνολογία και τα υλικά αλλά σε κάθε περίπτωση και σήμερα θεωρείται κόσμημα σε κάθε Audi που έχει το σήμα Quattro επάνω του.

Πως άρχισαν όλα;

Το παιχνίδι άλλαξε το 1980, ακριβώς 40 χρόνια πριν και προτιμάμε σήμερα αντί να γράψουμε την εμφάνιση και την συνέχεια σαν ιστορία, να την παρακολουθήσουμε μέσα από την περιγραφή και τις εντυπώσεις πέντε πρώην μελών της ομάδας Audi UK Rally Team, καθώς η περιγραφή από έναν αγωνιζόμενο έχει πάντα το ξεχωριστό ενδιαφέρον της.

Χάραλντ Ντέμουθ Οδηγός
Γερμανός οδηγός αγώνων, δύο φορές πρωταθλητής ράλι στην πατρίδα του,  βοήθησε πολύ στην ανάπτυξη του quattro, έκανε «εκστρατεία προώθησης» στις εκδόσεις Group B και 80 στο Ηνωμένο Βασίλειο και ήταν αυτός στο τιμόνι ενός Audi 100 quattro σε ένα χιονισμένο φινλανδικό άλμα σκι στα γυρίσματα της περίφημης διαφήμισης του 1986 της Audi. «Οδηγούσα για την Toyota στο Γερμανικό Πρωτάθλημα Ράλλυ όταν δέχθηκα την πρόταση να υπογράψω για την Audi ή τη Volkswagen για τη σεζόν του 1979. Η Volkswagen είχε ένα εξαιρετικό ρεκόρ με το Golf, αλλά η Audi δεν είχε παρουσία στο ράλι. Ωστόσο, υπήρχαν ήδη ψίθυροι για κάτι πολύ μεγάλο που ετοιμάζει και προς το παρόν «κρύβεται στην βάση του θάμνου» όπως λέμε στα μέρη μου.

Για να «μπεί στο χορό των αγώνων» η Audi ξεκίνησε την συλλογή εμπειριών με το 80 με κίνηση στους εμπρός τροχούς. Φυσικά εμείς μείναμε να σχολιάζουμε θετικά το Audi 80, λέγοντας σε όλους πόσο καλό ήταν αυτό το αυτοκίνητο, αλλά αυτό που δεν μπορούσαμε να πούμε ήταν ότι αναπτύσσουμε το quattro, το οποίο ήταν μόλις λίγα χρόνια πριν το 80. Είχαμε ήδη αρχίσει δοκιμές της τετρακίνησης Quattro σε ένα 80 και έτρεξα στο Rac του 1982 όταν μου έκανε πρόταση ο Ντέιβιντ Σάττον, διευθυντής τότε της αγωνιστικής ομάδας της Audi UK. Φυσικά δέχθηκα αμέσως και οδήγησα  το quattro Group B και το 80 quattro στο Ηνωμένο Βασίλειο. Υπήρχε, φυσικά, μια τεράστια διαφορά στην απόδοση, αλλά ο χειρισμός και η αίσθηση στις στροφές ήταν σχεδόν ίδιες  χάρη στο σύστημα τετρακίνησης.

Κέρδισα επίσης το Γερμανικό Πρωτάθλημα Ράλλυ δύο φορές με ένα γκρουπ B quattro και έδωσα όνομα στο αυτοκίνητό μου ως Christine μετά το βιβλίο του Στέφεν Κίνκ για μία Plymouth Fury του 1958 που θα θυμάστε ότι ξαναφτιάχνονταν μόνο του εν κινήσει και συνέχιζε σαν καινούργιο. Ετσι και αυτό περνούσε πάνω από τις ανωμαλίες και τις εδαφικές δυσκολίες του αγώνα και στον έλεγχο που ακολουθούσε υπήρχαν μόνο λίγες γρατζουνιές!.

Ντέιβιντ Ινγκραμ Μάρκετιγκ-Δημόσιες σχέσεις ομάδος

 «Θυμάμαι την πρώτη φορά που διάβασα στα περιοδικά αυτοκινήτου για το Quattro με τους 200 ίππους, πεντακύλινδρο, με υπερσυμπιεστή, με τετρακίνηση και κουπέ και το πρώτο που είπα ήταν «τι άλλο να ζητήσεις;». Καταλαβαίνετε λοιπόν την χαρά μου όταν αργότερα μπήκα στην ομάδα αυτήν και μου ανατέθηκε η εμπορική προώθηση, επιλέγοντας να ανεβάσουμε το αυτοκίνητο στα 110 μέτρα και συγκεκριμένα στην κορυφή του Kensington Roof Gardens στο Λονδίνο. Φυσικά δεν μπορώ να περιγράψω την ανάμνηση της πρώτης φοράς που το οδήγησα αλλά η κορυφαία στιγμή ήταν η εμφάνιση του αυτοκινήτου στην αγωνιστική του έκδοση, στο RAC του 1981 όταν στα χέρια του Χανού Μίκολα «έσπασε το δάσος» τερματίζοντας πρώτος με διαφορά 11 λεπτών από τον δεύτερο!

Εκεί όμως που πραγματικά έζησα το όνειρό μου ήταν η μέρα που ξεκινήσαμε την εργοστασιακή αγωνιστική ομάδα με διευθυντή τον Ντέιβιντ Σάτον και ξαφνικά δούλευα με όλους τους ήρωές μου όπως ο Στίγκ Μπλόμκβιστ που κέρδισε το αγγλικό πρωτάθλημα με ένα Quattro, το 1982. Είναι απολύτως βέβαιο ότι το Quattro στην έκδοση δρόμου αλλά η αγωνιστική του παρουσία, συνέβαλλαν καθοριστικά στην μετέπειτα εμπορική πορεία της Audi αλλά και στην γενικότερη εικόνα της.

Φίλ Σόρτ συνοδηγός

 «Είχα την ευτυχία να καθίσω στο διπλανό κάθισμα με οδηγό τον Βάλντεγκαρντ και μαζί νικήσαμε το Welsh Rally  το 1982 με το Quattro πρώτης γενιάς στο Group 4 πρώτης γενιάς το 1982. Ήταν απίστευτο να βρίσκεσαι σε αυτό το αυτοκίνητο και αυτό γίνονταν πιο έντονο αν σκεφθείτε ότι εκείνη την εποχή τρέχαμε με Ford Escorts, Vauxhall Chevettes και Talbot Sunbeams με 240 ίππους και πίσω κίνηση, για να περάσουμε ξαφνικά στους 330 ίππους με τετρακίνηση και κορυφαία απόδοση. Αυτό βέβαια για αρχ΄γη, διότι το 1984 στο ράλλυ της Σκωτίας με οδηγό αυτήν την φορά έναν άλλο «θεό» τον Χανού Μίκολα με ένα «τετράγωνο» Group B A2, είχαμε 400 άλογα σε ένα αυτοκίνητο που σου έδινε την αίσθηση ότι αν δεν συνέβαινε κάτι κακό, θα νικούσες σίγουρα! Αυτό ακριβώς κάναμε και εμείς, με διαφορά έξη λεπτών από τον δεύτερο.

Ποια ήταν όμως η έκσταση; Το «κοντό» Sport S1 E2 (το θρυλικό στην συνέχεια) συνοδηγός του Βάλτερ Ρέρλ στο RAC του 1985. Θυμάμαι στην εκκίνηση της πρώτης ειδικής που έφυγε σαν πύραυλος και θέλησα να μάθω για πόσα άλογα μιλάμε και σκέφθηκα να ρωτήσω τον πιο αρμόδιο, δηλαδή τον κινητήρα! Δυστυχώς δεν μου απάντησε αλλά σοβαρά τώρα ήταν πάνω από 500 ίππους. Ηταν η τεχνολογία της Φόρμουλα 1 για το δάσος. Βγαίνοντας αυτή η δύναμη στο δρόμο, το κεφάλι σου γύριζε προσπαθώντας να ελέγξει τις δυνάμεις που ασκούσε στο σώμα σου και έφτανε στο σημείο του τρομακτικού, όλη εκείνη η δύναμη. Το 1987 μαζί με τον Ντέιβιντ Λιούλιν μπήκαμε στην ομάδα Audi UK για να οδηγήσουμε ένα Quattro Group A με τα 190 άλογα και στην πρώτη δοκιμή κοιτάξαμε ο ένας τον άλλον και αρχίσαμε να γελάμε, συγκρίνοντάς το με το Group B. Ηταν όμως καλύτερα και περάσαμε υπέροχα μαζί του κερδίζοντας μάλιστα σε Σκωτία και Κύπρο.

Γκράχαμ Ρούντ Συντονιστής διαδρομής

Κάθε ομάδα ράλι χρειάζεται έναν συντονιστή για να βεβαιωθεί ότι τα αυτοκίνητα, οι μηχανικοί και τα οχήματα συντήρησης βρίσκονται στο σωστό σημείο,  τη σωστή στιγμή. Στην ομάδα του Audi UK κατά τη διάρκεια της επιτυχημένης δεκαετίας του 1980, αυτό το άτομο ήταν ο Γκράχαμ Ρούντ. «Η δουλειά μου ήταν να σιγουρευτώ ότι από τη στιγμή που το αυτοκίνητο έφυγε από το εργαστήριο μέχρι να κερδίσει το ράλι, όλα πήγαν σωστά – αυτή ήταν η θεωρία ούτως ή άλλως. Περιλάμβανε τη δημιουργία ενός λεπτομερούς σχεδίου και προγράμματος δρομολογίων για το αυτοκίνητο του αγώνα, το «δια παν ενδεχόμενο» αυτοκίνητο που ακολουθούσε, το αυτοκίνητο διαχείρισης και φυσικά τα φορτηγά σέρβις. Σε έναν αγώνα πέντε ημερών, όπως το RAC Rally με 65 ειδικές διαδρομές, θα υπήρχαν 300 ελαστικά για να φροντιστούν και ίσως πενήντα στάσεις σέρβις για να τακτοποιηθούν. Θα υπήρχε έντονος ανταγωνισμός από όλες τις ομάδες για να βρουν αγρότες που μας άφησαν να χρησιμοποιήσουμε τις αυλές τους για να βάλουμε τα αυτοκίνητα στη μέση της νύχτας. Αλλά την ίδια στιγμή, θα υπήρχε επίσης μεγάλη συντροφικότητα. όλοι γνωρίζαμε ο ένας τον άλλον και θα βοηθήσουμε ο ένας τον άλλον.

 

Ο αρχηγός μηχανικός και εγώ θα ακολουθούσαμε το αυτοκίνητο του ράλι σε ένα Audi 100 Avant. Είχε μόνο κίνηση στους εμπρός τροχούς εκείνη τη στιγμή, αλλά ήταν ένα υπέροχο αυτοκίνητο, που άντεχε τις κακουχίες και κυρίως διέθετε άφθονο χώρο για ανταλλακτικά. Πως βρίσκαμε τα σημεία που θα περιμέναμε το αγωνιστικό; Μα μόνο με χάρτες, λεπτομερείς μεν αλλά χάρτες, αφού δεν υπήρχαν πλοηγήσεις και όλα τα σημερινά. Όλα όμως πήγαιναν καλά, διότι  ήταν μια ομαδική προσπάθεια και όλοι ήξεραν τον ρόλο τους. “

Νόρμαν Γκότ Μηχανικός

 «Τα αγωνιστικά Quattro κατασκευάζονταν από την Audi Sport στο Ινγκολσταντ της Γερμανίας. Αυτό βέβαια δεν σήμαινε ότι τα παραλαμβάναμε, τα φορτώναμε στα τρέιλορ και τα πηγαίναμε για αγώνα. Ισχυε το ακριβώς αντίθετο, διότι μετά την παραγωγή άρχιζε η δουλειά για την αγωνιστική ομάδα και τις τροποποιήσεις που έπρεπε να γίνουν ώστε τυχόν προβλήματα κατά την διάρκεια ενός αγώνα, να λύνονται στον συντομότερο δυνατό χρόνο και πολλές φορές με αντίξοες συνθήκες όπως σε λασπωμένο χώμα ή καυτή άσφαλτο. Για παράδειγμα, τα αυτοκίνητα είχαν έξι μπουλόνια που κρατούσαν κάθε άξονα μετάδοσης κίνησης. Αφαιρέσαμε τρία μπουλόνια και τα αντικαταστήσαμε με πείρους. Επίσης, τροποποιήσαμε πράγματα όπως τα στηρίγματα των εξατμίσεων, ώστε να μπορέσουμε να βγάλουμε τον άξονα στήριξης πιο γρήγορα και να αλλάξουμε το κιβώτιο ταχύτερα. Θα μπορούσαμε να το κάνουμε σε 20 λεπτά. Σε ένα σύγχρονο αγωνιστικό αυτοκίνητο, φυσικά, είναι πολύ πιο γρήγορο, αλλά εκείνη την εποχή ήταν αρκετά εκπληκτικό τότε. Και η γερμανική ομάδα υιοθέτησε τις τροποποιήσεις μας στα μετέπειτα αυτοκίνητά τους.

Το πιο ισχυρό μας αυτοκίνητο ήταν το Sport S1 που τρέξαμε στο λόφο Shelsley Walsh για τον Χανου Μίκολα το 1986. Η Audi Germany μας είπε να σπάσουμε το ρεκόρ της διαδρομής – ό, τι κι αν χρειαζόταν. Αυξήσαμε τον κινητήρα σε λιγότερο από 700ίππους. Ήταν εκπληκτικό. Δεν έχω δει ποτέ στην ζωή μου ένα αυτοκίνητο να αφήνει τη γραμμή τόσο γρήγορα και έτσι σπάσαμε το ρεκόρ τόσο στον πρώτο όσο και στον δεύτερο γύρο!.

Δεν έχει τέλος

Η ιστορία του Quattro είναι μεγάλη και γεμάτη νίκες και περγαμηνές. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι πρόσθεσε ασφάλεια αλλά και ελευθερία κίνησης σε χιλιάδες ανθρώπους που απολαμβάνουν αυτήν την τετρακίνηση που έφθασε μέχρι τις μέρες μας και θα μείνει φυσικά για την συνέχεια. Εξελίχθηκε μέσα από τους αγώνες, από τους ανθρώπους της Audi που ήθελαν πάντα όλα να λειτουργούν στην εντέλεια. Από το ράλι Σαφάρι μέχρι μία βόλτα στο βουνό με την οικογένεια. Αυτό είναι μία ακόμη έκφανση αυτού που λέμε ¨δημοκρατία αυτοκίνησης» και αυτή ήταν μία μεγάλη αλλαγή.

Follow @CarsnewsGr

Related Articles

Η STI κάνει το νέο Subaru BRZ πιο… πικάντικο.

cars

General Tire. Νέο slick ελαστικό για Nascar

cars

Ferrari 812 GTS. Το ισχυρότερο cabrio στον κόσμο!

cars

Με το Qashqai βλέπετε τα πάντα γύρω σας

cars

Ετοιμάζεται για το 2023 η Maserati GranCabrio.

cars

Nissan. Από το πρωτότυπο στη πραγματικότητα 

cars

Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG. Mε επίκεντρο την οικονομία

cars

Audi SQ7 & SQ8: Διαθέσιμα και με V8 βενζινοκινητήρα 507 ίππων.

cars

Audi RS Q E-Tron. Ένα ηλεκτρικό “όπλο” 680 ίππων για το Dakar!

cars