Oι εταιρείες που ειδικεύονται στα πολυτελή αυτοκίνητα δυσκολεύονται να πείσουν εύπορους αγοραστές να υιοθετήσουν την ηλεκτροκίνηση. Πολλοί συνεχίζουν να προτιμούν τα μοντέλα με θερμικούς κινητήρες, εκτιμώντας τον ήχο και τη δυναμική εμπειρία οδήγησης που προσφέρουν. Στις χαμηλότερες κατηγορίες τιμής, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κερδίζουν έδαφος, κυρίως στην Ευρώπη και την Κίνα, όπου τα προσιτά EV από δημοφιλείς μάρκες σημειώνουν άνοδο στις πωλήσεις.
Όταν η Porsche ετοιμαζόταν για εισαγωγή στο χρηματιστήριο πριν τρία χρόνια, διαβεβαίωνε τους επενδυτές πως τα ηλεκτρικά της θα ξεπεράσουν τα συμβατικά. Πλέον, με τις πωλήσεις του Taycan να υποχωρούν και τα κόστη να αυξάνονται, η εταιρεία ανέστειλε την κυκλοφορία ενός πολυτελούς ηλεκτρικού SUV, καθυστέρησε άλλα EV και στρέφεται εκ νέου σε υβριδικά και βενζινοκίνητα οχήματα.
Η δυστοκία της Porsche αντανακλά μια γενικότερη πρόκληση για τον κλάδο. Παρά τις τεράστιες επενδύσεις στα EV, η εύπορη πελατεία παραμένει διστακτική απέναντι στην αλλαγή. Η Mercedes-Benz πασχίζει να πουλήσει το πολυτελές EQS, ενώ η Audi βλέπει τη ζήτηση να καταρρέει στην Κίνα, όπου ανταγωνιστές όπως η BYD και η Xiaomi προσφέρουν φθηνά πλήρως ηλεκτρικά.
Η Maserati εγκατέλειψε σχέδια για ηλεκτρικό supercar, εκτιμώντας πως δεν υπάρχει αγοραστικό ενδιαφέρον. Παράλληλα, εταιρείες όπως οι Polestar και Lucid δεν έχουν καταφέρει ακόμη να αποδώσουν κέρδη, αφού το κοινό τους συνεχίζει να προτιμά κινητήρες εσωτερικής καύσης. Όπως σημειώνει ο Τομ Τζακονέλι, διευθυντής στην Romans International, πολλοί αγοραστές πολυτελών αυτοκινήτων είναι λάτρεις των V8, V12 ή ακόμη και V6 κινητήρων για τον ήχο και τον “χαρακτήρα” τους. Το πάθος αυτό δύσκολα αντικαθίσταται από την αθόρυβη ηλεκτροκίνηση.
Η έλλειψη επαρκούς υποδομής φόρτισης, τα λογισμικά προβλήματα στα πρώτα μοντέλα EV και η χαμηλή μεταπωλητική αξία έχουν ενισχύσει τον δισταγμό απέναντι στα ακριβά ηλεκτρικά οχήματα. Επιπλέον, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δέχονται πίεση λόγω εμπορικών εντάσεων, δασμών και του ανταγωνισμού στην Κίνα.
Παρόλα αυτά, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μεσαίας και χαμηλής τιμής προοδεύουν. Στην Ευρώπη, η ζήτηση για ηλεκτρικά hatchback και SUV από μάρκες όπως η Skoda, η VW και η Renault ενισχύεται. Στην Κίνα, οι προσφορές λόγω του πολέμου τιμών ωφελούν τους αγοραστές, αν και πιέζουν τα περιθώρια κέρδους των κατασκευαστών.
Η BMW κατάφερε να αυξήσει τις παραδόσεις ηλεκτρικών κατά 16% στο πρώτο εξάμηνο, χάρη στην ευέλικτη παραγωγική της στρατηγική, που της επιτρέπει να κατασκευάζει EV, υβριδικά και θερμικά μοντέλα στην ίδια γραμμή. Η Ferrari, από την άλλη, θα παρουσιάσει τον επόμενο μήνα το πρώτο της πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο, επιδιώκοντας να διατηρήσει τα κορυφαία της περιθώρια κέρδους
Ακόμη και η BMW αναγκάζεται σε εκπτώσεις για τα premium EV στην Ευρώπη, προκειμένου να ενισχύσει τις πωλήσεις πριν την άφιξη της νέας γενιάς Neue Klasse. Αν και τα βασικά EV, όπως το iX1, τα πηγαίνουν καλά στην Κίνα, η ζήτηση για τα ακριβότερα μοντέλα μειώνεται. Όπως εξηγεί ο αναλυτής Στίβεν Ράιτμαν, στην Κίνα οι πλούσιοι εξακολουθούν να προτιμούν τα θερμικά αυτοκίνητα ως ένδειξη κύρους.
Η Taycan της Porsche αρχικά ξεπέρασε σε πωλήσεις το δημοφιλές 911 το 2021, όμως η ζήτηση υποχώρησε λόγω θεμάτων στην αλυσίδα εφοδιασμού, περιορισμένης αυτονομίας και λογισμικών αστοχιών. Πλέον, η Porsche διατηρεί θερμικά μοντέλα για περισσότερο, καθυστερεί τις ηλεκτρικές εκδόσεις Boxster και Cayman και στρέφεται σε εξατομικευμένες κατασκευές για μεγαλύτερα κέρδη.
Η Mercedes στηρίζεται σε ισχυρά μοντέλα επιδόσεων AMG, καθώς τα ηλεκτρικά της δυσκολεύονται. Η BMW, από την άλλη, επενδύει 10 δισεκατομμύρια ευρώ στη Neue Klasse, που υπόσχεται γρήγορη φόρτιση και μεγαλύτερη αυτονομία, με το πρώτο μοντέλο (το iX3) να κυκλοφορεί το επόμενο έτος. Παρά τις επενδύσεις, οι προκλήσεις αυξάνονται: γεωπολιτικές εντάσεις, αυξανόμενο κόστος και η διείσδυση των Κινέζων κατασκευαστών στην Ευρώπη καθιστούν δυσκολότερη την πώληση ακριβών EV, απειλώντας τη στρατηγική κερδοφορίας των πολυτελών μαρκών.
Διαβάστε ακόμη
ΔΕΗ: Αμετάβλητα τα τιμολόγια ρεύματος τον Οκτώβριο – Απορροφά την αύξηση στην τιμή χονδρικής
Άνοιξε η πλατφόρμα για τον υπολογισμό των φοροελαφρύνσεων με τα μέτρα που θα ισχύσουν το 2026 – Αναλυτικός οδηγός (πίνακες)
Φαινόμενο Johatsu: Πού πάνε οι άνθρωποι όταν εξαφανίζονται;
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα