CARSNEWS
F1 & RACES

F1: Λευκός καπνός!

Ένα θέαμα το οποίο κανένας φίλαθλος δεν θέλει να δει σε αυτοκίνητο της ομάδας υποστηρίζει. Ποιες είναι, όμως, οι κυριότερες αιτίες για τις οποίες οι σύγχρονες PU παραδίδουν το πνεύμα;

Οι μονάδες ισχύος που χρησιμοποιούνται στην F1 συνιστούν μηχανολογικά θαύματα. Χρησιμοποιούν την τελευταία λέξη της τεχνολογίας για αποδώσουν την θηριώδη ισχύ τους, των 1.000 ίππων. Παράλληλα, χάρη στην υβριδική τους φύση είναι και πολύ πιο αποδοτικές σε σχέση με τους πρόγονούς τους.

Θα πει κανείς, φυσικά, ότι και στο παρελθόν υπήρξαν κινητήρες που έφτασαν να αποδίδουν ισχύ της τάξεως των 1.500 ίππων. Συγκεκριμένα, τέτοιοι ήταν οι κινητήρες που χρησιμοποιούνταν στις κατατακτήριες δοκιμές κατά την πρώτη περίοδο turbo της F1. Όμως, εκείνες οι… βόμβες είχαν αντοχή μόλις λίγων γύρων. Οι σύγχρονες PU αντέχουν για 7-8 αγώνες συνεχούς χρήσης.

Ή τουλάχιστον αυτή είναι η θεωρητική διάρκεια ζωής μίας τέτοιας μονάδας ισχύος. Βλέπετε, τα μηχανικά προβλήματα αποτελούν κι εκείνα μέρος του παιχνιδιού. Και μπορεί οι τρέχουσες  PU να είναι ασύγκριτα πιο αξιόπιστες σε σχέση με τους κινητήρες του παρελθόντος, αλλά δεν έχουν και απόλυτη ανοσία στις μηχανικές αστοχίες.

Η κυριότερη πηγή των προβλημάτων που μπορεί να αντιμετωπίσει μία τέτοια PU είναι ο κινητήρας εσωτερικής καύσεως (ICE). Έπειτα, μπορεί να υπάρξουν βλάβες στο turbo (TC) και στους ηλεκτροκινητήρες (ERS). Ας δούμε, όμως, κάθε μία από αυτές τις περιπτώσεις ξεχωριστά, όπως και το πώς να αναγνωρίζεται το είδος της βλάβης από τον… καπνό που προκαλεί!

Βλάβες στον κινητήρα

Δύο είναι οι κύριες κατηγορίες των αστοχιών που παρουσιάζουν οι ICE των σύγχρονων μονάδων ισχύος. Η πρώτη -πιο σπάνια- περίπτωση είναι εκείνη της βλάβης στο κάτω μέρος του ICE. Συνήθως, προκαλείται λόγω προβλήματος στον στροφαλοφόρο άξονα ή στα στηρίγματά του.

Τέτοιου είδους βλάβες είναι -συνήθως- καταστροφικές για ολόκληρό τον κινητήρα. Θα τις αναγνωρίσετε από την μικρή ποσότητα καπνού και φωτιάς που βγαίνουν από χαμηλό ύψος στο πίσω μέρος του μονοθέσιου. Στο κάτω μέρος του κινητήρα της Mercedes ήταν η βλάβη που οδήγησε τον Hamilton σε εγκατάλειψη κατά το GP Μαλαισίας του 2016.

Αντιθέτως, πολύ πιο θεαματικές είναι οι βλάβες οι οποίες συμβαίνουν στο επάνω μέρος του ICE. Εκεί έχουμε τα γνωστά σε όλους μας σύννεφα καπνού που προκαλούνται, όταν σπάσει κάποια από τις κυλινδροκεφαλές. Τα αίτια μίας τέτοιας βλάβης μπορεί να ποικίλλουν.

Σε αυτό το τμήμα του κινητήρα βρίσκονται τα πιστόνια, οι βαλβίδες και άλλα πολλά εξαρτήματα τα οποία μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα. Πρόκειται για την περιοχή στην οποία προκαλούνται οι πιο συχνές βλάβες αν και ο αριθμός τους έχει μειωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια.

Βλάβη στο turbo και στο ERS

Πέρα από τις βλάβες στον ICE, οι σύγχρονες PU μπορεί να παρουσιάσουν προβλήματα και στο σύστημα του turbo. Καθώς, το turbo περιστρέφεται με πολλές χιλιάδες στροφές το λεπτό, η παραμικρή διακοπή της λίπανσής του μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες.

Τέτοιου είδους ήταν το πρόβλημα που είχε οδηγήσει στην εγκατάλειψη του Sainz κατά το περσινό αυστριακό GP. Από ένα onboard πλάνο μπορείτε να ακούσετε το χαρακτηριστικό σφύριγμα του turbo να σταματάει αμέσως. Ο καπνός που βγαίνει είναι πιο «βρώμικος» ενώ πολύ πιθανό είναι να ξεσπάσει και φωτιά, όπως είχε συμβεί και στην περίπτωση του Sainz.

Τέλος, πιο σπάνια περίπτωση βλάβης θα πρέπει να θεωρείται εκείνη ενός εκ των δύο ηλεκτροκινητήρων ή της μπαταρίας. Δεν υπάρχει τίποτε το θεαματικό αρχικά σε μία τέτοια αστοχία. Ωστόσο, όπως φάνηκε στην εγκατάλειψη του Gasly στο περσινό Bahrain, οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται είναι ικανές να… λιώσουν το αμάξωμα μέχρι να ξεσπάσει φωτιά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Πόσο αξίζει το τσίρκο της Formula 1;

Hamilton: Δεν έχει υπάρξει οδηγός σαν εμένα!

F1: Γιατί δεν συμμετέχουν Αμερικανοί οδηγοί;

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο carsnews  

Follow @CarsnewsGr

Related Articles

Ο Brawn περιγράφει τον εφιάλτη πριν την αναβολή του GP Αυστραλίας

cars

Alonso – “Στην Ουγγαρία θα είμαστε ανταγωνιστικοί”

cars

Why ‘all-new’ Qatar track adds to F1 teams’ sprint headaches

cars

H Audi έχει κάνει πρόοδο στον υβριδικό κινητήρα F1 του 2026

cars

Το λάθος της Ferrari με τον Vettel

cars

Στα όρια του… χουλιγκανισμού οι νέες Aston Martin Vantage και DBS

cars

Φημολογία για νέα επέμβαση στον Michael Schumacher

cars

Formula 1 2024: Έστω κι έτσι, έκανε το σωστό ο ΑΝΤ1…

cars

Οι προβλέψεις του Webber για τη νέα σεζόν!

cars