CARSNEWS
MOTONEWS

Μοτοσυκλέτα ή σκούτερ; Πώς να επιλέξετε  – e-thessalia.gr

Του 

Βασίλη Καλλία,

παιδαγωγού κυκλοφορίας 

– εκπαιδευτή οδηγών

Η αφορμή για το σημερινό άρθρο, δόθηκε μετά από τις πολλές ερωτήσεις που δέχθηκα, κυρίως από μαθητές μου, για το τι πιστεύω ότι είναι καλύτερη επιλογή. Έτσι λοιπόν… μοτοσυκλέτα ή σκούτερ; Θα προσπαθήσω και πιστεύω ότι μπορώ να απαντήσω με ανιδιοτέλεια, καθώς για αρκετά χρόνια ήμουν κάτοχος μιας μοτοσυκλέτας 1.600cc και ενός σκούτερ 200cc την ίδια χρονική στιγμή. Ξεκινώντας, θεωρώ χρήσιμο να διευκρινίσω ότι πριν λίγα χρόνια στους ελληνικούς δρόμους η καινούργια μοτοσυκλέτα ήταν είδος υπό εξαφάνιση. Ποιος θα έλεγε στην παρέα του ότι σκέφτεται να αγοράσει μοτοσυκλέτα αντί για σκούτερ και δεν θα τον έπαιρναν με τις πέτρες. Όμως, οι φίλοι μας οι κινέζοι με τις ευχές μεγάλων ευρωπαϊκών κατασκευαστών, είχαν άλλα σχέδια. Αποφάσισαν να αλλάξουν τα δεδομένα ή εν πάση περιπτώσει να αποκαταστήσουν την υπόληψη της μοτοσυκλέτας στα μάτια του υποψήφιου αγοραστή. Σκέφτηκαν λοιπόν να ρίξουν για αρχή στην αγορά, κυρίως μικρές (125cc) μοτοσυκλέτες, οι οποίες διέθεταν vintage σχεδιασμό σε απίθανα χρώματα, κάνοντας πολλούς όπως και εμένα να «χάνομαι» σε βιτρίνες καταστημάτων χαζεύοντας. Είχαν πετύχει τον στόχο τους. Δεν αγόραζες απλά μια μοτοσυκλέτα. Αγόραζες το ανεκπλήρωτο παιδικό όνειρο. Άνοιγες ένα ξεχασμένο κουτί αναμνήσεων για να ξεπροβάλλει αυτό που είχες ξεγράψει ότι θα μπορούσε ποτέ να ξανακατασκευαστεί, έστω με συμβιβασμούς στην ποιότητα, με αντίβαρο τη χαμηλή τιμή. Το σχέδιο είχε πετύχει. Με το πέρασμα του χρόνου το αγοραστικό κοινό άρχισε να επιζητεί τα ίδια όνειρα, αλλά με μεγαλύτερο κυβισμό. Έτσι φτάσαμε στο σήμερα, που δικαιολογεί το παρακάτω δίλημμα: «Χαρακτήρας και επιδόσεις μοτοσυκλέτας ή άνεση και ευκολία χειρισμού ενός σκούτερ;».

Για αστικά ταξίδια και για να ξεπεράσετε την κυκλοφοριακή συμφόρηση, το σκούτερ είναι αναμφίβολα το πιο πρακτικό όχημα. Μπορείτε να αποθηκεύσετε τα ψώνια σας κάτω από το κάθισμα, είναι πιο εύχρηστο και κάποια ακριβότερα, αλλά κορυφαία σε τεχνολογία μοντέλα καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο. Η άνεση στην οδήγηση είναι επίσης καλύτερη, χάρη στην πιο εργονομική θέση (για μικρές αποστάσεις), τις σέλες με περισσότερο αφρώδες υλικό και τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων. Υπάρχουν ειδικές χούφτες για τα χέρια και κουβέρτες για τα πόδια που βοηθούν να φτάσεις στη δουλειά ατσαλάκωτος, στεγνός και με την αυτοπεποίθηση του νικητή, που βρήκε την ιδανική λύση στην αστική μετακίνηση. Από την άλλη πλευρά, για μεγαλύτερα ταξίδια, και ιδιαίτερα εκείνα που περιλαμβάνουν αυτοκινητόδρομο, μια μοτοσυκλέτα είναι αναμφίβολα πιο πρακτική. Είναι πιο σταθερή στις υψηλές ταχύτητες, μπορεί να προσαρμόζεται στην κυκλοφορία του αυτοκινητόδρομου, που φτάνει τα 130 km/h, χωρίς κόπο. Από την άλλη, ουσιαστικά δεν υπάρχει αποθηκευτικός χώρος κάτω από το κάθισμα. Μετά βίας θα μπορέσετε να αφήσετε τα απαραίτητα έγγραφα και τον οδηγό συντήρησης. Μπορείτε εύκολα να προσθέσετε μια επάνω θήκη ή/και πλαϊνές θήκες για να έχετε σημαντική χωρητικότητα αποθήκευσης. Επίσης, η συντήρηση και η αγορά ανταλλακτικών για τη μοτοσυκλέτα σας είναι πιο εύκολη. Το σκούτερ συνεχίζει να προβληματίζει ακόμα κάποιους μηχανικούς, ειδικά εκείνους που συναντάς σε χωριά και εξοχικές διαδρομές που δεν έχουν την εμπειρία πολλών μοντέλων. Πιστέψτε με, ότι σε ένα μακρινό ταξίδι που προκύπτει ατυχία, ο «μίστερ πατέντα» μάστορας αγαπά μοτοσυκλέτα. Πάντα κάτω από τη σέλα ενός σκούτερ θα πρέπει να βρίσκεται ένας φορητός εκκινητής μπαταρίας, καθώς απουσιάζει η μανιβέλα και το κιβώτιο ταχυτήτων για να μπορεί να πάρει μπροστά με σπρώξιμο. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι πιο εύκολο να μάθεις να οδηγείς σκούτερ παρά μοτοσυκλέτα. Επομένως, εάν αυτή είναι η πρώτη σας εμπειρία με δύο τροχούς και θέλετε να αγοράσετε αυτό το είδος οχήματος για σύντομα ταξίδια και να εξοικονομήσετε καύσιμα σε σχέση με το αυτοκίνητο, τότε ένα σκούτερ είναι ιδανικό. Εάν θέλετε να οδηγείτε μεγαλύτερες αποστάσεις και θέλετε να το κάνετε καθαρά για ευχαρίστηση, τότε μια μοτοσυκλέτα θα σας ταίριαζε καλύτερα από ένα μικρό σκούτερ. Όταν λέμε «μικρό» σκούτερ εννοούμε από 125cc εώς 300cc. Από εκεί και πάνω αναφερόμαστε στα mega scooter με επιδόσεις και σταθερότητα που πλησιάζει της μοτοσυκλέτας, αλλά χάνουμε στο βασικό κομμάτι που έχει να κάνει με τη χρηστικότητα εντός πόλης. 

Όσον αφορά στην ασφάλεια, δεν υπάρχουν καθοριστικά κριτήρια κατά την επιλογή ενός σκούτερ ή μιας μικρής μοτοσυκλέτας. Σε όλες τις περιπτώσεις, οι κύριοι παράγοντες ασφάλειας είναι οι δεξιότητες και η τεχνογνωσία του οδηγού, καθώς και η χρήση καλού κράνους και κατάλληλης προστατευτικής ενδυμασίας. Από την άλλη, εδώ και αρκετά χρόνια, τα σκούτερ έχουν πετάξει από πάνω τους τη ρετσινιά του «μηχανάκι σκοτώστρα», καθώς μεγάλωσαν οι τροχοί σε διάμετρο και πλάτος, το πλαίσιο είναι πια αλουμινίου, είναι πιο «ζυγισμένα», π.χ. η τοποθέτηση του κινητήρα μετατοπίστηκε σε πολλά μοντέλα πιο μπροστά. Είναι δε κοινώς αποδεκτό ότι το ABS συμβάλει τα μέγιστα στην ασφάλεια και ευτυχώς, αποτελεί πλέον (λόγω και των Euro 4 προδιαγραφών), υποχρεωτικό εξοπλισμό στις μοτοσυκλέτες και στα scooter της αγοράς που υπερβαίνουν τα 125cc. Ας ταξιθετήσουμε τις σκέψεις βάσει λογικής. Αν διαθέτεις ένα χιλιάρικο, η αγορά ενός σκούτερ είναι μονόδρομος. Αν διαθέτεις παραπάνω χρήματα και θέλεις απλά κάτι πιο πρακτικό για μετακίνηση αποκλειστικά σε αστικό ιστό, πάλι καταλήγεις σε σκούτερ. Αν όμως έχεις σκοπό πέρα από την απλή αστική μετακίνηση να συνδυάζεις μικρές εξορμήσεις, τότε αποφασίζεις καθαρά με βάση το γούστο σου. Εγώ προσωπικά θα επέλεγα μοτοσυκλέτα από 250 έως 500 κυβικά περίπου, αλλά δεκτή στο μέγιστο βαθμό και η άλλη άποψη. Τέλος, αν έχεις σκοπό να ζήσεις την απόλυτη συγκίνηση των δύο τροχών, να χορτάσεις αίσθηση θυσιάζοντας κάποια «γήινα» επιχειρήματα περί χρηστικότητας και μεταπωλητικής αξίας, η μοτοσυκλέτα είναι η απόλυτη επιλογή.

Related Articles

Aprilia: Νέα ειδική έκδοση για τις RSV4 Factory και Tuono V4 Factory

Bury

MotoGP – Αποκάλυψη: «Κανένας Marquez δεν έχει θέση στην Yamaha»

cars

Ducati Desmo 450MX 2024 – Ιδού η Motocross μοτοσυκλέτα της

cars

Η Peugeot Motocycles προσφέρει ευκαιρίες εύκολης χρηματοδότησης

cars

Το «πειραγμένο» Kawasaki που φτιάχτηκε αποκλειστικά για δίτροχες συγκινήσεις

cars

Suzuki V-Strom 650: Νέα έκδοση «Explorer» με επιπλέον εξοπλισμό

cars

Yamaha Tenere 700: Το ιαπωνικό Αdventure σε νέες εκδόσεις Extreme και Explore

cars

Kawasaki Ninja ZX-6R: Επιστρέφει στην Ευρώπη

cars

Vegan Avocado Toast with Sun-dried Tomatoes Recipe

cars