Ενώ οι ανταγωνιστές προσφέρουν όλο και πιο πολύπλοκα ταμπλό, το νέο Mazda3 εγκατέλειψε τις οθόνες αφής και δεν θα απεικονίζει τίποτα άλλο στο καντράν, ει μη μόνο οδηγικές πληροφορίες. Πρόκειται για την αντίθετη επιλογή από αυτή που ακολουθεί η πλειονότητα των κατασκευαστών. Όπως η Volkswagen για παράδειγμα που προσφέρει πλέον μια διαμορφώσιμη οθόνη του ψηφιακού ταμπλό της για το μοντέλο της αντίστοιχης κατηγορίας του Mazda3, το Golf.
Η υφιστάμενη τρίτη γενιά του Mazda3 διαθέτει μια οθόνη που σου επιτρέπει τη λειτουργία αφής όσο είσαι εν στάσει. Αλλά η Mazda εγκαταλείπει ακόμα και αυτήν την επιλογή, υποστηρίζοντας ότι ο καινούργιος σχεδιασμός είναι πιο ασφαλής. «Μετακινήσαμε την οθόνη πιο μακριά για να ελαχιστοποιήσουμε το χρόνο επαναπροσανατολισμού των ματιών», εξήγησε ο μηχανικός του R&D της Mazda, Matthew Valbuena, στο παγκόσμιο λανσάρισμα του Mazda3 στο Los Angeles Auto Show την περασμένη εβδομάδα.
«Έτσι, ο χρόνος που μεσολαβεί από το να κοιτάξεις εμπρός μέχρι κοιτάξεις την οθόνη μειώνεται όταν η οθόνη είναι πιο μακριά, διότι δεν έχεις αυτή τη δραματική διαφορά στη σχετική απόσταση που απαιτεί από τα μάτια σου να προσαρμοστούν».
»Έτσι, επειδή η οθόνη βρίσκεται πιο μακριά, δεν υφίσταται πλέον καμία λειτουργία αφής στην οθόνη», διευκρίνισε ο Valbuena.
Η αφαίρεση της λειτουργίας αφής προέκυψε ως μέρος της νέας διαδικασίας οδηγοκεντρικής εξέλιξης ενός μοντέλου που εγκαινιάζεται με το Mazda3. Όλα ξεκινούν με βάση αυτό. «Κάναμε πολλές έρευνες και δοκιμές με κάμερες και δεδομένα αισθητήρων, εξετάζοντας τη μεταφορά τους στο τιμόνι», επιβεβαίωσε ο Valbuena.
Ο Valbuena συμφώνησε ότι ενδέχεται να υπάρξουν αρνητικά σχόλια από τους πελάτες σχετικά με την απουσία της οθόνης αφής, αλλά ισχυρίστηκε ότι τα θετικά για την ασφάλεια τα αντισταθμίζουν. «Είναι ελάχιστα αντιληπτό, αλλά όταν το εξετάζεις από την άποψη της ασφάλειας των οδηγών, η υποστήριξη της θέση του οδηγού είναι καλύτερη», είπε. «Αυτό που οι άνθρωποι δεν συνειδητοποιούν είναι ότι ναι μεν αποδεικνύεται πολύ εύκολο να φτάσουν και να αγγίξουν μια οθόνη αφής και να εκτελέσουν ό,τι θέλουν να κάνουν, αλλά οδηγώντας δεν μπορείς να χειριστείς μια οθόνη αφής χωρίς να πάρεις τα μάτια σου από το δρόμο».
» Όταν έχεις τα χέρια πάνω στο τιμόνι και γυρίζεις προς την οθόνη αφής… μπορεί ακούσια να δώσεις λίγη τάση στο τιμόνι… Στην πραγματικότητα στρίβεις το τιμόνι, οπότε η θέση σου στη λωρίδα φεύγει από το κέντρο της.
»Έτσι, για να αποφύγουμε αυτή την περίπτωση και για να βελτιστοποιήσουμε πραγματικά τη διαδικασία της οδήγησης -επειδή όταν ο οδηγός οδηγεί αυτό δεν μπορεί να είναι μερική απασχόληση- αφαιρέσαμε τη διασύνδεση με τη οθόνη αφής».
Στο νέο Mazda3 σχεδόν όλες οι λειτουργίες πολυμέσων της οθόνης ελέγχονται πλέον με την περιστροφή και πίεση ενός εξελιγμένου συστήματος που η Mazda αποκαλεί «επιλογέα» στην κεντρική κονσόλα. Κάνοντας «κλικ» σε μια λειτουργία εμφανίζεται τώρα μια επεξήγηση στο δεξί μέρος της οθόνης, εξηγώντας τι κάνει η λειτουργία αυτή. «Μερικές φορές ο πελάτης μπορεί να μην καταλαβαίνει τη ονοματολογία της Mazda ή τι είναι ο πιλότος ήχου του ηχοσυστήματος της BOSE όταν πρόκειται για ρυθμίσεις ήχου», εξήγησε ο Valbuena.
Ο νέος πίνακας οργάνων της Mazda καταργεί την απόσπαση του οδηγού και δεν απεικονίζει πληροφορίες ψυχαγωγίας στο νέο πίνακα με τα τρία όργανα. Δηλαδή αντίθετα με ό,τι για παράδειγμα συμβαίνει στο Volkswagen Golf που μπορεί να εξοπλιστεί έξτρα με τη διαμορφώσιμη «Active Info Display».
«Η Mazda έχει μια πολύ ισχυρή φιλοσοφία: Οι πληροφορίες που σχετίζονται με την τέχνη της οδήγησης βρίσκονται εμπρός από τον οδηγό, στον πίνακα οργάνων ή στην ενεργή οθόνη οδήγησης [head-up display].
«Δεν θα δεις τον τίτλο του τραγουδιού που παίζει ή ποιος σε καλεί στο τηλέφωνο, επειδή αυτά τα πράγματα δεν έχουν σχέση με την τέχνη της οδήγησης».
Στο νέο Mazda3, οι πληροφορίες πλοήγησης εμφανίζονται στη head-up display, αλλά μόνο η πυξίδα μπορεί να ενεργοποιηθεί στην IP. Σε άλλες διαφοροποιήσεις στα όργανα, το νέο Mazda3 αλλάζει σε μια ενεργή οθόνη οδήγησης στο παρμπρίζ και όχι σε μια αναδυόμενη «οθόνη».