Κατατέθηκε επιτέλους αργά το βράδυ της Τρίτης 29 Ιανουαρίου στη Βουλή το νομοσχέδιο που βάζει τέλος στο πολύμηνο αδιέξοδο της μη διεξαγωγής των εξετάσεων για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης, από υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη.
Να θυμίσουμε ότι μόλις πριν λίγες μέρες οι εκπαιδευτές οδήγησης είχαν αναγκαστεί να στείλουν επιστολή διαμαρτυρίας στον ίδιο τον πρωθυπουργό.
Πρόκειται για το ν/σ με τίτλο «Δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς υποψήφιων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, άλλες διατάξεις για τις άδειες οδήγησης και λοιπές διατάξεις» το οποίο κατατέθηκε σήμερα στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής και «αναμένεται να βάλει τέλος σε μια εκκρεμότητα τεσσάρων μηνών», σημειώνει σε ανακοίνωση της η Περιφέρεια Αττικής.
Η κατάθεση του νομοσχεδίου είχε εξαγγελθεί από τον κυβέρνηση εδώ και πολύ καιρό και εκκρεμούσε επί 15, και πλέον χρόνο. Σε αυτό, πέρα από το πρόβλημα με τα χρωστούμενα στους εξεταστές εξαιτίας του οποίου είχαν μπλοκάρει οι εξετάσεις με αποτέλεσμα πάνω από 70.000 πολίτες να παραμένουν «εγκλωβισμένοι», περιλαμβάνονται πολλές και σημαντικές αλλαγές στον τρόπο διεξαγωγής των εξετάσεων.
Οδήγηση από τα 17 χρόνια
Σημαντικότερη όλων θεωρείται η δυνατότητα που έχουν πλέον οι 17άρηδες να «πιάσουν τιμόνι». Με νέα ρύθμιση που εισάγει το νομοσχέδιο τους δίνεται η δυνατότητα της συνοδευόμενης οδήγησης, αφού περάσουν τις προβλεπόμενες δοκιμασίες. Ο συνοδός οδηγός τους θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 30 ετών, να διαθέτει δίπλωμα οδήγησης τουλάχιστον 5 έτη και να μην έχει συγκεντρώσει κανένα πόντο στο point system τον τελευταίο χρόνο. Η οριστική άδεια θα χορηγείται κατά το 18ο έτος της ηλικίας τους, υπό την προϋπόθεση ότι στο μεταξύ δεν θα έχει υποπέσει σε παραβάσεις. Επίσης, θα πρέπει να είναι ασφαλισμένοι με πρόσθετο ασφάλιστρο από αυτό που καλύπτει ήδη το αυτοκίνητο που θα οδηγούν.
Εξετάσεις υπό την εποπτεία του «μεγάλου αδελφού»
Η διαδικασία της εξέτασης θα συντονίζεται από ένα κέντρο ελέγχου, που θα δημιουργηθεί στο υπουργείο Μεταφορών ενώ τα οχήματα θα είναι πλήρως εξοπλισμένα με κάμερες και σε απευθείας σύνδεση με το υπουργείο.
Κατά την εξέταση των υποψηφίων κάθε εκπαιδευτικό όχημα θα πρέπει απαραίτητα να διαθέτει διαδικτυακή σύνδεση για συνεχόμενη σύνδεση µε το κέντρο ελέγχου του υπουργείου. Εντός του οχήματος πρέπει να τοποθετηθεί μέσα σε 4 μήνες από την ψήφιση του νομοσχεδίου κάμερα µε μικρόφωνο που θα απεικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα του οχήματος ή τις θέσεις ανάβασης των µοτοσικλετών, σε αδιάλειπτη σύνδεση µε το κέντρο ελέγχου.
Τα έξοδα για την τοποθέτηση κάμερας στα αυτοκίνητα των εξεταστών θα βαρύνουν τους δάσκαλους οδήγησης. Οι υποψήφιοι οδηγοί θα υποβάλλονται πρώτα σε θεωρητική εξέταση και εφόσον αυτή είναι επιτυχής θα ακολουθεί η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς.
Η πρακτική εξέταση θα διενεργείται σε δύο στάδια, την ίδια ηµέρα. Στο πρώτο στάδιο θα εξετάζονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες οδήγησης (πορεία) και εφόσον αυτό ολοκληρωθεί µε επιτυχία, θα ακολουθεί η εξέταση στις ειδικές δοκιμασίες. Αν ο υποψήφιος αποτύχει στο δεύτερο στάδιο, θα επανεξετάζεται και στο πρώτο.
Με το σχέδιο νόμου προβλέπεται επίσης η πληρωμή 15 ευρώ – από 10 ευρώ σήμερα, για τα εξέταστρα της θεωρητικής εξέτασης και για τη διενέργεια δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς. Το 1/3 του ποσού αυτού αποδίδεται στην οικεία περιφέρεια και διατίθεται αποκλειστικά για την κάλυψη πάσης φύσης αναγκών που αφορούν τις εν λόγω εξετάσεις, εκτός από την καταβολή αμοιβών ή αποζημιώσεων σε εξεταστές, αξιολογητές και επόπτες.
Ανανέωση άδειας οδήγησης για τους άνω των 74 ετών
Οι οδηγοί με ηλικίες από 74 ετών και άνω θα δίνουν… εξετάσεις ώστε να ανανεώσουν τις άδειες οδήγησής τους σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους που θα υπάρχουν σε κάθε Περιφέρεια.
Ωστόσο προς το παρόν έχει δοθεί παράταση στην ισχύ των αδειών οδήγησής τους. Η ημερομηνία της παράτασης δεν αποκλείεται να τροποποιηθεί λόγω της ρύθμισης που φέρνει το σχέδιο νόμου στα επιδόματα εξεταστών και προβλέπει τα εξής:
– 8 μήνες για όσους υπέβαλλαν αιτήσεις και δικαιολογητικά στις περιφερειακές διευθύνσεις Μεταφορών, από τις 30 Αυγούστου έως και τις 30 Νοεμβρίου 2018
– 7 μήνες, για τους κατόχους των οποίων οι αιτήσεις υποβλήθηκαν από 1 Δεκεμβρίου έως και την 31η Δεκεμβρίου
– 4 μήνες, για τους κατόχους διπλωμάτων, οι ο̟ποίοι κατέθεσαν σχετικό αίτημα από τις αρχές έως και τα τέλη Ιανουαρίου 2019.
Γιατί αντιδρούν οι εκπαιδευτές
Παρά το γεγονός ότι από καιρό οι εκπαιδευτές ζητούν ένα πιο αδιάβλητο σύστημα εξέτασης των υποψηφίων οδηγών, το οποίο παράλληλα να είναι και πιο σύγχρονο προσαρμοσμένο τις σημερινές ανάγκες της αυτοκίνησης, έχουν εκφράσει αντιρρήσεις σε σχέση με το νέο σύστημα. Ο σημαντικότερος λόγος είναι ότι αυτοί καλούνται να χρηματοδοτήσουν τρόπον τινά το νέο σύστημα, πληρώνοντας τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό που απαιτείται να τοποθετηθεί στο αυτοκίνητό τους, αλλά παράλληλα διαθέτοντας και το ίδιο το αυτοκίνητό τους για την εξέταση του υποψήφιου οδηγού.
Όπως επισημαίνουν ο ρόλος τους εξαντλείται στο να μάθουν τον υποψήφιο να οδηγεί και χαρακτηριστικά παραλληλίζουν τον εαυτό τους με τους καθηγητές φροντιστηρίων που μετά το πέρας των μαθημάτων δεν εμπλέκονται στις εξετάσεις των υποψηφίων για τα ΑΕΙ.