Δεν είναι όλα τα ηλεκτρικά ίδια. Και σίγουρα, δεν οδηγούνται όλα με την ίδια διάθεση. Η Ford –ακόμα και στη μετάβασή της προς το ρεύμα με τα νέα ηλεκτρικά SUV– δείχνει να κρατά γερά τις παραδόσεις της. Στο “Electric Experience” που στήθηκε με αφετηρία τα κεντρικά της Ford Motor Ελλάς στη Μεταμόρφωση, μπήκαμε πίσω από το τιμόνι τριών νέων μοντέλων που δεν ψάχνουν απλώς να ικανοποιήσουν το excel των τεχνικών προδιαγραφών και των τυπικών προϋποθέσεων που πρέπει να καλύπτει ένα αυτοκίνητο για να επιλεγεί αλλά αυτό που κάνουν κυρίως, είναι να “μιλήσουν” στον οδηγό. Και πρέπει να σας πω πως μίλησαν και μάλιστα δυνατά.
Puma Gen-E Ford/ G.Karagiorgakis
Η “ταυτότητα” της εκδήλωσης είναι από αυτές που αρέσουν: Χωρίς “λευκά κολάρα”, με χαλαρή διάθεση και πολύ καλούς- έμπειρους συντελεστές, κάνεις τη δουλειά σου έχοντας εξασφαλισμένες τις βασικές προϋποθέσεις για να είναι ουσιαστική η επαφή σου με το αντικείμενο. Συμπτωματικά, ο προορισμός ήταν αγαπημένος, το πανέμορφο Γαλαξείδι (έτσι πρέπει να γράφεται), ενώ εξίσου γοητευτικοί και οι ενδιάμεσοι σταθμοί στην αμιγώς ηλεκτρική πορεία. Στην Αράχωβα, στο καλαίσθητο “5 Ράχες”, ήταν ο κύριος σταθμός αναφοράς και το σημείο εναλλαγής των αυτοκινήτων.
Ξεκινήσαμε με το Explorer –όχι, δεν είναι το αμερικάνικο παλιομοδίτικο SUV που είχε την τιμή να πρωταγωνιστήσει σε αστυνομικά σήριαλ. Αυτό εδώ είναι ευρωπαϊκό, με την αρχιτεκτονική MEB του VW Group αλλά ταυτότητα Ford. Και η ταυτότητα αυτή γράφει πρώτα απ’ όλα “οδηγική σταθερότητα”. Με το μεγάλο battery pack των 77 kWh και τον ηλεκτροκινητήρα των 286 ίππων, το Explorer της δοκιμής μάς έδωσε πάνω από 400 χιλιόμετρα πραγματικής αυτονομίας, με τις ενεργειακές του ενδείξεις να δείχνουν έναν σαφή προσανατολισμό: ρεαλιστική αποδοτικότητα, όχι θεωρητική ουτοπία.
Puma Gen-E Ford/ G.Karagiorgakis
Η ποιότητα κύλισης ξεχωρίζει. Όχι μόνο για το επίπεδο άνεσης που προσφέρει, αλλά για τον τρόπο που στέκεται στο δρόμο. Είναι το SUV που δεν φοβάσαι να ανεβάσεις ρυθμό. Περνάει τα “σπασμένα” οδοστρώματα της εθνικής με αυτοκυριαρχία, μπαίνει στις μεγάλες καμπές με αυτοπεποίθηση και σε βγάζει στην Αράχωβα με το χέρι ανάλαφρο στο τιμόνι και το ζεύγος οδηγούς- συνοδηγού εν προκειμένω, ιδιαίτερα ξεκούραστους. Το Explorer ανέβηκε σε ήπιες χωμάτινες διαδρομές με τη σιγουριά ενός πραγματικού SUV, όχι ενός crossover με off-road φαντασιώσεις.
Το infotainment λειτουργεί χωρίς “λαγκαρίσματα” και το κυριότερο είναι πως το αυτοκίνητο σου θυμίζει κάθε στιγμή πως η Ford δεν αρκείται στο να φτιάξει “ένα ακόμα ηλεκτρικό”. Θέλει να φτιάξει ένα Ford. Και το πετυχαίνει, δίνοντας το δικό της “στίγμα” σε μια -πρακτικά- “αγορασμένη” από άλλον συνταγή. Μέχρι και τη σχετική πλαδαρότητα που διέκρινε ανέκαθεν τα Explorer, είναι αναλόγως καλουπωμένη σε ετούτο εδώ το καλαίσθητο σουλούπι, το οποίο έχει κάνει και το γύρο του κόσμου…
Puma Gen-E Ford/ G.Karagiorgakis
Από την Αράχωβα και με προορισμό το Γαλαξείδι, επιβιβάστηκα μαζί με το συνήθη συνοδοιπόρο Γ. Σκευοφύλακα, στο Puma Gen-E. Στο μοντέλο- αφορμή για ετούτη εδώ την αλλιώτικη εκδρομή. Μιλάμε για ένα από τα πλέον “φιλικά” εισιτήρια στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης και ένα από τα πληρέστερα entry level (που λέει ο λόγος) B-SUV. Εδώ, η Ford κρατά τη γνώριμη αρχιτεκτονική του θερμικού Puma και χτίζει πάνω της μια 100% ηλεκτρική πρόταση, με γνώμονα την προσβασιμότητα, την ευχρηστία και –φυσικά– τη διατήρηση της κορυφαίας οδικής συμπεριφοράς.
Ο ηλεκτροκινητήρας εδώ αποδίδει 168 ίππους, ενώ η μπαταρία των 43 kWh υπόσχεται 376 χιλιόμετρα αυτονομίας. Στην πράξη, είδαμε πάνω από 300, με την αναγεννητική πέδηση να δουλεύει αθόρυβα και αποδοτικά- ειδικά στο κατηφορικό κομμάτι από Αράχωβα προς την Ιτέα, όπου το αμιγώς ηλεκτρικό B-SUV διεκπεραίωσε τη διαδρομή αξιώνοντας μόλις το 1% της ενεργειακής χωρητικότητας της μπαταρίας. Σε καθημερινές διαδρομές με “σεβασμό στο δεξί πεντάλ”, αποδεδειγμένα κινείσαι ακόμη και με 13 kWh/100 χλμ.
Puma Gen-E Ford/ G.Karagiorgakis
Στον δρόμο, το Gen-E συμπεριφέρεται σαν γνήσιο Puma. Πλαίσιο με “αντίληψη, ανάρτηση που δουλεύει άριστα προς όφελος της ισορροπίας ανεξαρτήτως πίεσης από τη μεριά του οδηγού και ένα τετραγωνισμένο τιμόνι που έχει να μεταφέρει πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα στα χέρια του οδηγού του- όπως παραδοσιακά συμβαίνει στα μοντέλα της Ford ανεξαρτήτως κατηγορίας. Μπορεί με το απόβαρο κοντά στα 1.700 κιλά να μην μπορεί να εντυπωσιάσει σε επιδόσεις -ειδικά από στάση- αλλά χάρη στο πολύ καλό σύνολο, το Gen-E (διαβάζεται “Τζεν η”) σου δίνει τη δυνατότητα να ευχαριστηθείς οδηγήση με έναν τρόπο που παραπέμπει σε Fiesta.
Αυτή η φιλική σταθερότητα και η υπέροχη ισορροπίας, είναι η λίγο- πολύ προβλέψιμη εμπειρία οδήγησης που θέλεις να έχεις στη καθημερινότητά σου, για να έχεις και μερικά άγχη λιγότερα. Στο εσωτερικό η εικόνα είναι γνώριμη. Ίδιες οι δύο μεγάλες οθόνες 12,8 ιντσών, ίδια η εργονομία, ίδια και η ποιότητα. Η διαφορά εντοπίζεται σε λεπτομέρειες όπως η αντικατάσταση του κλασικού επιλογέα με μοχλοδιακόπτη δεξιά και πίσω από το τιμόνι, στοιχείο που απελευθερώνει χώρο στη μεσαία κονσόλα και αποδεικνύει ότι η Ford δεν σκέφτεται μόνο την τεχνολογία αλλά και την πρακτικότητα.
Puma Gen-E Ford/ G.Karagiorgakis
Το πορτμπαγκάζ στα 523 λίτρα, με τη “Gigabox” των 145 λίτρων και το μικρό frunk των 43 λίτρων, συνθέτουν ένα πακέτο που δεν σε κάνει να μετράς αποσκευές –απλώς τις φορτώνεις. Είναι αυτό που λέμε “το EV της διπλανής πόρτας”, αλλά με ψυχή Puma. Οι χώροι για τους επιβάτες είναι παραπάνω από ικανοποιητικοί και έτσι το σύνολο, έρχεται να διεκδικήσει με αξιώσεις το “χρίσμα” από όλους όσοι ψάχνουν το διαβατήριό τους στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης. Το Puma Gen-E είναι χωρίς ίχνος υπερβολής, η καλύτερη μέχρι στιγμή πρόταση της Ford στην νέα εποχή και ένα αυτοκίνητο που μπορεί να σταθεί με αξιώσεις απέναντι στην Κινέζικη λαίλαπα, που περιλαμβάνει και ορισμένες ιδιαίτερα έξυπνες και αξιόλογες προτάσεις.
Με το Gen-E, η Ford μπορεί να αισιοδοξεί για τη θέση της στην αγορά της νέας εποχής, ακόμα και στην Ελληνική πραγματικότητα με τις αμέτρητες στρεβλώσεις και ιδιαιτερότητες. Με την τιμή του να μένει κάτω από το ψυχολογικό όριο των 30 χιλιάδων ευρώ (29.906€) χωρίς να υπολογίζεται κάποια κρατική επιδότηση, το Gen-Ε έρχεται να παίξει το ρόλο του σημείου αναφοράς. Τα 8 χρόνια εγγύησης, είναι ένα ακόμα θετικό στοιχείο που μπορεί να βοηθήσει πολλούς στην τελική τους απόφαση, όπως αντίστοιχα είναι και το δυνατό χρηματοδοτικό πρόγραμμα με το οποίο η Ford στηρίζει ένα ακόμα μοντέλο της.
Puma Gen-E Ford/ G.Karagiorgakis
Αφού μεσολάβησε η στάση μετά γεύματος στο Γαλαξείδι, εκεί όπου είχαμε τη δυνατότητα ενός μίνι απολογισμού, ήρθε η ώρα για το rewind. Οι εικόνες του αυτοκινήτου μέσα στη ναυτική πολιτεία του παρελθόντος διά χειρός του εξαιρετικού Γ. Καραγιωργάκη, είναι και αυτές που επιλέχθηκαν για το “ντύσιμο” του κομματιού- και προφανώς, δικαίως, καθόσον υπέροχες. Μια στάση στην Ιτέα για ανεφοδιασμό με καφέ, (καθώς το “ντεπόζιτο” για το συγκεκριμένο ρόφημα είναι μάλλον τρύπιο και στους δύο) και συνέχεια του οδοιπορικού.
Αλλαγή σε Capri στην Αράχωβα και ο δρόμος της επιστροφής ανοίγεται διάπλατα μπροστά μας- που λέει ο λόγος. Το Capri δεν είναι απλώς ένα όνομα από το παρελθόν. Είναι η αναγέννηση ενός μύθου μέσα από τον φακό του σήμερα. Κουπέ SUV, στην πλατφόρμα MEB -και πάλι- και σχεδίαση που τραβάει βλέμματα. Αλλά το σημαντικότερο βρίσκεται στον τρόπο με τον οποίο οδηγείται. Εδώ, παρά την εκλεκτική συγγένεια με το Explorer, το Capri “μιλάει” αλλιώς στον οδηγό του. Πιο σφιχτό σε όλα του, με μια συνοχή που παραπέμπει πραγματικά σε σπορ κατασκευή, βγάζει περισσότερη “ψυχή” και προφανώς αρέσει πιο πολύ. Ευρύχωρο και αυτό, με όλα τα τεχνολογικά καλούδια που το κάνουν απόλυτα ευθυγραμμισμένο με τις ανάγκες του σήμερα, το Capri έρχεται να διεκδικήσει τα “ανύσηχα πνεύματα” που θέλουν να ξεχωρίζουν. Όπως έκανε και το μυθικό προκάτοχο μοντέλο- ειδικά στην τρίτη του γενιά.
Με το ίδιο ηλεκτρικό σύνολο 286 ίππους και 77 kWh μπαταρία αλλά εντελώς διαφορετικό στήσιμο, το Capri φωνάζει “οδηγησέ με”. Είναι χαμηλότερο, πιο “engaging” και αυτό το εισπράττεις ως αυξημένη όρεξη και προθυμία για στρίψιμο, στην είσοδο της κάθε στροφής. Στο apex, κρατά το βάρος του μαζεμένο και με τη δύναμή του ανταποκτίνεται θαυμάσια σε κάθε αποστολή. Το τιμόνι είναι άμεσο, η ανάρτηση πιο σφιχτή απ’ ότι στο Explorer και η όλη αίσθηση σου θυμίζει ότι η οδήγηση είναι πραγματική απόλαυση, όχι αγγαρεία- μέσα στο “ηλεκτρικό κάδρο” πάντα.
Puma Gen-E Ford/ G.Karagiorgakis
Εδώ, η Ford δείχνει την πραγματική της πρόθεση: το ηλεκτρικό μπορεί να είναι fun. Μπορεί να είναι sport. Και ναι, μπορεί να σε κάνει να χαμογελάς, όχι απλώς να “μετακινείσαι”. Αντί επιλόγου, θα σας πω πως η Ford δεν μπαίνει στην ηλεκτροκίνηση από ανάγκη και μόνο αλλά κάνει αυτό το extra mile να κουβαλήσει και πολύ από την πατροπαράδοτη διάθεση προσέγγισης του οδηγού, με τρόπο πολύ χαρακτηριστικό. Και στα τρία μοντέλα –Explorer, Puma Gen-E, Capri– φαίνεται ξεκάθαρα η διάθεση να μη θυσιάσει τον οδηγικό της χαρακτήρα στο βωμό της ενεργειακής μετάβασης. Δεν είναι τα νούμερα που μένουν στο τέλος της διαδρομής. Είναι ο τρόπος που κοιτάς κάθε αυτοκίνητο της Ford όταν παρκάρεις και αισθάνεσαι την ανάγκη να ξαναβγείς στο δρόμο. Κι ας μην πηγαίνεις στο Γαλαξείδι.