Μετά την ανανέωση του Qashqai το 2017, η Nissan τραβά για άλλη μια φορά τα φώτα της δημοσιότητας πάνω του. Δεν είναι βέβαια μόνο θέμα επιλογής, αλλά και ανάγκης, αφού η γκάμα του έπρεπε να εναρμονιστεί με τις προδιαγραφές ρύπων Euro 6.2. Έτσι, οι κινητήρες βενζίνης αντικαταστάθηκαν από τον νέο 1.3 DIG-T.
Πρόκειται για τον 4κύλινδρο τούρμπο που έχουμε γνωρίσει στην Mercedes-Benz A 200, ο οποίος στο Qashqai προσφέρεται σε δύο εκδοχές. Η βασική των 140 PS αντικαθιστά τον 1.2 DIG-T των 115 PS, ενώ η ισχυρότερη των 160 PS παίρνει τη θέση του 1.6 DIG-T 163 PS στην κορυφή της γκάμας. Ο 160άρης, εκτός από το 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο προσφέρεται και με 7άρι αυτόματο διπλού συμπλέκτη, μια λύση που μέχρι σήμερα δεν είχαμε δει σε μοντέλο μαζικής παραγωγής της Nissan, παρά μόνο στο GT-R. Αυτή την έκδοση δοκιμάζουμε εδώ.
Εκτός από άμεσο ψεκασμό και μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων εισαγωγής και εξαγωγής, ο αλουμινένιος κινητήρας διαθέτει αυξημένη πίεση καυσίμου (250 bar), ηλεκτρονικά ελεγχόμενη wastegate, φίλτρο μικροσωματιδίων (GPF), ατσάλινη επίστρωση κυλίνδρων αντί για χιτώνια κ.ά. Η Nissan έχει φροντίσει ακόμα να μειώσει το κόστος χρήσης, αυξάνοντας τα μεσοδιαστήματα των service από τις 20.000 στις 30.000 km. Το μοτέρ μπορεί να χάνει τρεις ίππους σε σχέση με το 1.600άρι που αντικαθιστά, αποδίδει όμως ισάριθμα χιλιογραμμόμετρα παραπάνω ροπή (27,5 kgm στο φάσμα 1.600-3.500 rpm). Αξίζει να σημειωθεί ότι με το νέο κινητήρα, το Qashqai έχει ελαφρώσει. Η πλάστιγγα έδειξε 1.380 kg, αντί για τα 1.450 kg του χειροκίνητου 1.6 DIG-T.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Nissan Qashqai 1.5 dCi
Η νωθρότητα του 1.6 DIG-Τ στις χαμηλές στροφές ανήκει στο παρελθόν. Ο 1.3 είναι πιο ζωντανός από πολύ χαμηλά, με την κορύφωση της ροπής να έρχεται στην πράξη περίπου στις 2.200 rpm, ενώ παράλληλα είναι και ιδιαίτερα πολιτισμένος. Πιο ψηλά, η ώθηση παραμένει σταθερή όχι μόνο μέχρι τις 5.500 rpm της μέγιστης ισχύος, αλλά και μέχρι τις 6.400 rpm του κόφτη. Παρότι ο ήχος που εκπέμπει εκεί το μοτέρ δεν έχει την ευχάριστη χροιά ενός πραγματικά υψηλόστροφου συνόλου. Η απόκριση του γκαζιού είναι αρκετά καλή, εκτός βέβαια αν έχεις ενεργοποιήσει τη λειτουργία Eco.
Το κιβώτιο λειτουργεί εξαιρετικά, κολακεύοντας τον κινητήρα. Κατεβάζει πρόθυμα όταν ζητήσεις περισσότερη επιτάχυνση, αλλάζει όσο γρήγορα και ομαλά περιμένεις από ένα καλό κιβώτιο διπλού συμπλέκτη και δεν δυσκολεύεται στις μανούβρες με χαμηλή ταχύτητα σε ανηφόρα. Στα 130 km/h, η 7η αντιστοιχεί σε περίπου 2.600 rpm, εξασφαλίζοντας ήσυχο και οικονομικό ταξίδι, με την κατανάλωση να περιορίζεται τότε κοντά στα 6,5 lt/100 km. Από την άλλη, στη χειροκίνητη λειτουργία, το DCT είναι σχετικά συντηρητικό. Για να υπακούσει σε εντολή για κατέβασμα πρέπει οι στροφές της σχέσης που ζητάς να μην ξεπερνούν τις 5.000 rpm.
Στην εκκίνηση κρατάει λίγο κάτω από 2.000 rpm και φεύγει χωρίς καθόλου σπινάρισμα, με τις αστραπιαίες αλλαγές να το φέρνουν στα 100 km/h σε 8,3″ (από 8,8″ του 1.6) και στα 1.000 m σε 29,3″ (από 29,5″). Στις ρεπρίζ, χάρη στο kickdown, η βελτίωση είναι ακόμα μεγαλύτερη, με το 80-110 km/h να πέφτει από τα 4,2″ στα 3,8″, ενώ η πιο ευρεία μέτρηση 60-160 km/h αντί για 17,5″, ολοκληρώνεται σε 16,8″. Δυστυχώς, δεν έχουμε δοκιμάσει τους πιο άμεσους ανταγωνιστές αυτού του Qashqai, δηλαδή αντίστοιχης ισχύος crossover με αυτόματο κιβώτιο. Πάντως είναι παντού γρηγορότερο από το χειροκίνητο Skoda Karoq 1.5 TSI των 150 PS (αντίστοιχοι χρόνοι 9″, 30,6″, 4,7″ και 21,3″), ενώ μένει πίσω από ισχυρότερο Kia Sportage 1.6 T-GDi των 177 PS (7,9″, 28,8″, 3,8″, 16,3″).
Όπως σε κάθε ανανεωμένο Qashqai, έτσι και σε αυτό θετική εντύπωση κάνει εξαρχής η προσεγμένη ηχομόνωση. Δεν κρατάει εκτός καμπίνας μόνο τον ήχο του κινητήρα, αλλά και τον θόρυβο κύλισης, ακόμα και σε υψηλή ταχύτητα. Η ανάρτηση λειτουργεί αθόρυβα και εξασφαλίζει ένα καλό επίπεδο άνεσης, με ελάχιστες ξερές αντιδράσεις στις πιο έντονες λακκούβες της πόλης.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Volkswagen T-Roc 1.5 TSI
Το τιμόνι είναι ακριβές γύρω από την ευθεία, αν και δεν ξεχωρίζει σε πληροφόρηση. Παρά τη μικρότερη κλίση που πετυχαίνουν οι παχύτερες αντιστρεπτικές και το πιο άμεσο εμπρός μέρος λόγω του μειωμένου βάρους, το Qashqai παραμένει ένα crossover φτιαγμένο με στόχο την άνεση και την ευκολία χρήσης, και όχι τα σπορ χαρακτηριστικά. Δεν εντυπωσιάζει με την αμεσότητα αλλά με τη σταθερότητά του, σε κάθε ταχύτητα. Ιδιαίτερη ασφάλεια εμπνέει και στο οριακό φρενάρισμα, όπου «βουτάει» πολύ λιγότερο απ’ όσο θα περίμενες βάσει χαρακτήρα. Τα φρένα είναι ανθεκτικά, και πετυχαίνουν καλή απόσταση ακινητοποίησης, 38,3 m από τα 100 km/h.
Στην καμπίνα, η γνώριμη εικόνα του ανανεωμένου Qashqai, με τα πιο προσεγμένα υλικά και το πιο ποιοτικό αλλά και εύχρηστο τιμόνι, απαντάται και εδώ. Το κιβώτιο DCT φανερώνεται από τον επιλογέα, ενώ τίποτα δεν μαρτυρά την ύπαρξη του νέου 1.300άρη κάτω από το καπό. Στο κέντρο του ταμπλό όμως, υπάρχει κάτι επίσης νέο. Πρόκειται για το νέο infotainment NissanConnect, το οποίο διατηρεί το μέγεθος της οθόνης του προκατόχου του (7″) αλλά προσφέρει αναβαθμισμένο χειρισμό, κάμερα οπισθοπορείας και συνδεσιμότητα Apple CarPlay και Android Auto. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι πλέον αποτελεί στάνταρ εξοπλισμό της έκδοσης Acenta.
Ο οδηγός κάθεται άνετα, βρίσκει τα περισσότερα χειριστήρια εκεί που περιμένει, και μπορεί να γκρινιάξει μόνο για το ότι οι εμπρός κολόνες του περιορίζουν κάπως την ορατότητα. Πίσω, οι χώροι δεν είναι κορυφαίοι, είναι όμως επαρκείς ακόμα και για ψηλούς. Ο χώρος αποσκευών είναι από τους μικρότερους της κατηγορίας σε απόλυτη χωρητικότητα (401 lt με ρεζέρβα ανάγκης), στην πράξη όμως χωράει ό,τι χρειάζεται, ενώ έχει και διπλό πάτωμα που χωρίζεται σε δύο τμήματα, επιτρέποντας τη δημιουργία ενός πρακτικού χωρίσματος.
Στο τέλος της ημέρας, η μέση κατανάλωση φτάνει τα 8,2 lt/100 km, ενώ μπορεί να πέσει και χαμηλότερα με λίγη προσπάθεια. Είναι ένα πολύ καλό νούμερο, το οποίο σε αφήνει να αναρωτιέσαι τελικά αν υπάρχει κάτι που δεν κάνει καλά αυτό το Qashqai. Και δεν μπορείς να σκεφτείς πολλά, πέρα από τον εξοπλισμό ασφαλείας της έκδοσης Acenta. Κοστίζει €27.990 αλλά δεν περιλαμβάνει ούτε αυτόματο φρενάρισμα ούτε κανένα άλλο στοιχείο του πακέτου Nissan Safety Shield, που είναι στάνταρ στην έκδοση N-Connecta (€31.990).
Σε αυτό το επίπεδο τιμής, το value for money των πιο προσιτών εκδόσεων μοιραία αποδυναμώνεται. Το αυτόματο 1.3 απευθύνεται σε όποιον θέλει το απόλυτο -προσθιοκίνητο- Qashqai και είναι διατεθειμένος να το πληρώσει. Το ότι έτσι θα αποκτήσει την πιο ευχάριστη εκδοχή του μοντέλου, είναι σίγουρο.
Τι λέει το DRIVE
Ο συνδυασμός του νέου κινητήρα με το εξαιρετικό αυτόματο κιβώτιο κάνει το Qashqai πιο γρήγορο, πιο οικονομικό στη χρήση και εν γένει πιο ευχάριστο στη συμβίωση.
Τιμή Από €25.850 (δοκιμής: Acenta €27.990)
Τεχνολογία 1.332 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, μεταβλητός χρονισμός, τούρμπο, 160 PS/5.500 rpm, 27,5 kgm/1.600-3.500 rpm, αυτόματο κιβώτιο εφτά σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,3”
0-160 km/h 20,9”
0-400 m 16,2” @ 143,2 km/h
0-1.000 m 29,3” @ 179,6 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 16,8”
50-80 km/h 2,7”
80-110 km/h 3,8”
110-140 km/h 5,4”
Φρένα 100-0 km/h 38,3 m
Τελική ταχύτητα 198 km/h
Μέση κατανάλωση 8,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 122 g/km
Διαστάσεις 4.394 x 1.806 x 1.590 mm
Χώρος αποσκευών 401 lt
Βάρος 1.380 kg
Μετρήσεις Drive με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης