23 Ιουνίου, 2026 22:24 -
Σε όχι ιδιαίτερα μεγάλο χρονικό διάστημα από σήμερα, δεν αποκλείεται η αναζήτηση diesel σε πρατήρια καυσίμων στην Ευρώπη να γίνεται όλο και πιο δύσκολη. Το ερώτημα είναι τι θα σήμαινε μια τέτοια εξέλιξη για τους Έλληνες οδηγούς.
Ενδεικτική είναι η νέα ανάλυση της New AutoMotive, η οποία προβλέπει ότι η Ευρώπη θα πάψει να διαθέτει πετρέλαιο στα πρατήριά της για επιβατικά οχήματα έως το 2030, καθώς η πώλησή του απλώς δεν θα είναι πλέον συμφέρουσα. Σύμφωνα με την ίδια προσέγγιση, οι χώροι των αντλιών θα πρέπει να αξιοποιηθούν για μεγάλους ταχυφορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων. Στο Λονδίνο, μάλιστα, η σχετική απόφαση έχει ήδη ληφθεί.
Πίσω όμως από αυτές τις αποφάσεις, που για κάποιους παραμένουν προθέσεις και για άλλους απλώς σκέψεις, υπάρχουν δύσκολα ερωτήματα για τα πρατήρια, τα φορτηγά και για το τι θα συμβεί στη δική μας αγορά όταν η πίεση κατά του diesel φτάσει στις ελληνικές αντλίες.
Τα στοιχεία είναι συντριπτικά
Το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου το 2015 πωλούνταν σχεδόν 1,3 εκατομμύρια πετρελαιοκίνητα επιβατικά αυτοκίνητα, βλέπει σήμερα τις πωλήσεις να έχουν υποχωρήσει στις περίπου 100.000 μονάδες. Πρόκειται από μόνο του για έναν πολύ μεγάλο μετασχηματισμό, σε συντονισμό με τα ευρωπαϊκά πρότυπα εκπομπών και τα κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση, που έχουν αλλάξει τη στρατηγική των κατασκευαστών.
Ακόμη και στην Ελλάδα, αν και με πολύ πιο αργό ρυθμό σε σχέση με το Ηνωμένο Βασίλειο ή τη Γερμανία, καταγράφεται η ίδια τάση. Οι πωλήσεις diesel μειώνονται σταθερά, ενώ η ηλεκτροκίνηση αρχίζει να κερδίζει έδαφος. Όχι τόσο γρήγορα όσο θα ήθελαν οι περιβαλλοντολόγοι, αλλά αρκετά ώστε να δημιουργεί προειδοποιητικά σημάδια για το σύστημα καυσίμων όπως το γνωρίζουμε.
Η μελέτη της New AutoMotive επικεντρώνεται αποκλειστικά στα επιβατικά οχήματα, αφήνοντας εκτός ένα τμήμα της αγοράς που στην πράξη καθορίζει τη βιωσιμότητα του diesel: τα εμπορικά οχήματα, τα φορτηγά, τα ημιφορτηγά και τα λεωφορεία. Το ελληνικό σύστημα επαγγελματικών μεταφορών εξαρτάται σχεδόν ολοκληρωτικά από το diesel. Τα επαγγελματικά οχήματα δεν μπορούν να περάσουν στην ηλεκτροκίνηση με τον ίδιο τρόπο που το κάνουν τα επιβατικά.
Τι θα γίνει με τα ελληνικά βενζινάδικα;
Για τη Βρετανία, το 2030 έχει λογική ως ορόσημο. Για την Ελλάδα, η μετάβαση αναμένεται να είναι αισθητά πιο αργή. Η εγχώρια αγορά είναι πιο συντηρητική, οι υποδομές βρίσκονται πιο πίσω και ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου παραμένει υψηλός.
Το ουσιαστικό ερώτημα δεν είναι αν το diesel θα σταματήσει κάποτε. Είναι με ποιον τρόπο και με ποιον ρυθμό θα αναπροσαρμόσουν τα ίδια τα πρατήρια τη λειτουργία τους. Πολλά βενζινάδικα ενδέχεται να βρεθούν σε δύσκολη θέση. Θα επηρεαστούν από τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και τον σταδιακό αποκλεισμό παλαιών diesel από τα αστικά κέντρα. Παράλληλα, θα δεχθούν πίεση από το κόστος διατήρησης ακριβών υποδομών για μια πελατειακή βάση που θα συρρικνώνεται, καθώς θα μετακινείται προς την ηλεκτροκίνηση.
