Η αλλαγή στους συντελεστές του τέλους ταξινόμησης στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα φέρνει αυξήσεις που αγγίζουν ακόμη και τα 10.000 ευρώ στις τιμές τους, καθιστώντας σε πολλές περιπτώσεις ασύμφορη την εισαγωγή τους.
ΣΠΥΡΟΣ ΧΩΤΟΣ (sh@newsauto.gr)
Με βάση τα νέα δεδομένα ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που ταξινομούνται στη χώρα μας από 1η Σεπτεμβρίου και ύστερα, πρέπει να πληρούν τα νεότερα όρια Euro 6c και Euro 6d-TEMP (κωδικοί χαρακτήρες AD & AG), εκτός βέβαια από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που λόγω του ότι δεν εκπέμπουν ρύπους, δεν έχουν κάποιου είδους τέτοιο περιορισμό.
Αυτό σημαίνει ότι τα αυτοκίνητα που πληρούσαν τα αμέσως προηγούμενα πρότυπα ρύπων Euro 6b BA και Euro 6c AA (μέχρι την 31η Αυγούστου 2018), πέφτουν μια βαθμίδα και επιβαρύνονται πλέον με υψηλότερο τέλος ταξινόμησης αυξημένο κατά 50% σε σχέση με αυτό που ίσχυε για αυτά μέχρι τα τέλη του περασμένου Αυγούστου.
Για να γίνουμε πιο κατανοητοί, τα αυτοκίνητα Euro 6b BA και Euro 6c AA είναι τα αυτοκίνητα που πληρούν τα όρια ρύπων που έφερε το νεότερο πρότυπο Euro 6, από το Σεπτέμβριο του 2015 που μπήκε σε υποχρεωτική ισχύ για όλα τα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα αυτοκίνητα αυτά επιτρέπονταν να πωλούνται ως καινούργια μέχρι και τις 31/08/2018.
Γυρίζοντας στο σήμερα, η αύξηση κατά 50% του τέλους ταξινόμησης για τα αυτοκίνητα αυτά όπως είναι λογικό επιφέρει αύξηση και των τιμών τους κατά την εισαγωγή τους ως μεταχειρισμένα. Το ύψος της αύξησης αυτής μπορεί να είναι από μερικές εκατοντάδες ευρώ στα φθηνά αυτοκίνητα, όμως μπορεί να φθάσει ακόμη και τα 10.000 ευρώ στην περίπτωση των πολύ ακριβών αυτοκινήτων.
Στα παρακάτω παραδείγματα μπορείτε να δείτε με πόσο παραπάνω φόρο θα επιβαρυνθεί σήμερα ένα μεταχειρισμένο πολυτελές αυτοκίνητο, σε σχέση με το πόσο θα μπορούσε να ταξινομηθεί το ίδιο ακριβώς αυτοκίνητο μέχρι την 31η Αυγούστου 2018:
- Εισαγωγή Mercedes E 200 του Οκτωβρίου του 2017, με τιμή λιανικής προ φόρων 25.000 ευρώ και 15.000 χιλιόμετρα. Το τέλος ταξινόμησης που θα πρέπει να πληρωθεί σήμερα είναι 5.000 ευρώ, έναντι 3.300 ευρώ εάν είχε αγοραστεί το αυτοκίνητο τον Αύγουστο (+1.700 ευρώ).
- Εισαγωγή BMW X6 xDrive30d του Ιουλίου του 2017 με τιμή λιανικής προ φόρων 50.244 ευρώ και 15.000 χιλιόμετρα. Το τέλος ταξινόμησης που θα πρέπει να πληρωθεί σήμερα είναι 22.570 ευρώ, έναντι 15.050 ευρώ (+7.500 ευρώ)
- Εισαγωγή Range Rover Sport0 SDV6 HSE του Αυγούστου του 2017 με τιμή λιανικής προ φόρων 52.856 ευρώ και 15.000 χιλιόμετρα. Το τέλος ταξινόμησης που θα πρέπει να πληρωθεί σήμερα είναι 27.700 ευρώ, έναντι 18.470 ευρώ (+9.230 ευρώ)
- Εισαγωγή Porsche Panamera 4 E Hybrid (υβριδικό) του Αυγούστου 2017 με τιμή λιανικής προ φόρων 91.513 ευρώ και 15.000 χιλιόμετρα. Το τέλος ταξινόμησης που θα πρέπει να πληρωθεί μειωμένο κατά 50% όπως ισχύει στα υβριδικά σήμερα είναι 14.600 ευρώ, έναντι 9.740 ευρώ (+4.860 ευρώ)
Όπως είναι κατανοητό λοιπόν με βάση τα παραδείγματά μας, η αύξηση στα πολύ ακριβά αυτοκίνητα είναι πολύ σημαντική, όχι μόνο έτσι κι αλλιώς για το ύψος του ποσού της, όσο και για το γεγονός ότι φέρνει πολύ κοντά την τιμή του αυτοκινήτου σε αυτή που κοστίζει ως καινούργιο, καθιστώντας σχεδόν ασύμφορη την εισαγωγή του.
Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι η παραπάνω BMW X6 xDrive30d με τα +22.570 ευρώ του τέλους ταξινόμησης θα κοστίσει πλέον κοντά στα 83.000 ευρώ, χωρίς να βάζουμε στο ποσόν αυτό το κόστος των μεταφορικών-ασφάλειας, καθώς και το κέρδος του εδώ εμπόρου που θα φέρει το αυτοκίνητο (εφόσον δεν το κάνει μόνος του ο ιδιώτης). Καινούργια σήμερα η ίδια BMW X6 κοστίζει 102.660 ευρώ.
Αντίστοιχη είναι η περίπτωση και του Range Rover Sport 3.0 SDV6 HSE του 2017 που πήραμε ως παράδειγμα και το οποίο με τη νέα νομοθεσία σε ισχύ κοστίζει 90.500 ευρώ, χωρίς επαναλαμβάνουμε να υπολογίζουμε κόστος μεταφορικών και πάντα κέρδος εμπόρου. Καινούργιο, το αυτοκίνητο μπορεί να αγοραστεί με 118.000 ευρώ.
Πως υπολογίζεται το τέλος ταξινόμησης
Ο υπολογισμός του τέλους ταξινόμησης γίνεται με βάση την Τιμή λιανικής πώλησης του αυτοκινήτου προ φόρων, από την οποία αφαιρείται το ποσοστό της απομείωσης ανάλογα με την κατηγορία του αμαξώματος και την ηλικία. Επίσης, η αξία που προκύπτει μετά την απομείωση αυτή, μειώνεται περαιτέρω αφαιρώντας ένα ποσοστό από τα επιπλέον χιλιόμετρα που έχουν διανυθεί από τον ετήσιο μέσο όρο (15.000 χλμ./έτος). Στη συνέχεια η αξία αυτή πολλαπλασιάζεται με τον αντίστοιχο συντελεστή του τέλους ταξινόμησης (εξαρτάται από την Τιμή λιανικής προ φόρων, τις εκπομπές CO2 του αυτοκινήτου και το πρότυπο Euro που ανήκει), ώστε να προκύψει το τελικό ποσόν του τέλους που θα επιβληθεί στο αυτοκίνητο κατά την εισαγωγή του στη χώρα. Σημειώστε ότι ισχύει και Φ.Π.Α. 24%, όμως εάν αυτός έχει καταβληθεί στη χώρα προέλευσης του αυτοκινήτου, δεν καταβάλλεται εκ νέου στη χώρα μας.