CARSNEWS
MOTONEWS

150 χρόνια από την ίδρυση της NSU

Το 2023, η Audi και η πόλη του Neckarsulm γιορτάζουν τα 150 χρόνια από την ίδρυση της παραδοσιακής μάρκας NSU. Αυτός είναι αρκετός λόγος για την Audi Tradition και το Γερμανικό Μουσείο Μοτοσυκλέτας και NSU Neckarsulm να γιορτάσουν τη μακρά ιστορία της μάρκας με την ειδική έκθεση «Καινοτομία. Τόλμη. Μετασχηματισμός. 150 Χρόνια NSU». Η έκθεση άνοιξε για το κοινό στις 14 Ιουνίου και θα παραμείνει ανοιχτή έως τις έως τις 5 Μαΐου 2024.

Από τους αργαλειούς στις μοτοσυκλέτες και τα αυτοκίνητα

Η ιστορία της NSU ξεκίνησε 1873, όταν δύο μηχανικοί από την περιοχή της Σουαβίας της Γερμανίας, οι Christian Schmidt και Heinrich Stoll, ίδρυσαν ένα εργαστήριο πλεκτομηχανών με την επωνυμία “Mechanische Werkstätte Schmidt & Stoll” στην πόλη Riedlingen an der Donau. Επτά χρόνια αργότερα μετακόμισαν στο Neckarsulm.

Τα πρώτα 20 χρόνια της ύπαρξής της κατασκεύαζε πλεκτομηχανές. Το 1886, οι ιδιοκτήτες του εργοστασίου άνοιξαν ένα νέο τμήμα για την κατασκευή ποδηλάτων. Έκτοτε, τα δίτροχα επρόκειτο να καθορίσουν την τύχη της εταιρείας.

Η παραγωγή μοτοσυκλετών ξεκίνησε το 1901 και τα πρώτα αυτοκίνητα της εταιρείας εμφανίστηκαν 5 χρόνια αργότερα. Ωστόσο, η παραγωγή αυτοκινήτων σταμάτησε το 1929, όταν η NSU αποφάσισε να επικεντρωθεί αποκλειστικά στα ποδήλατα και τις μοτοσυκλέτες.

Yπό την πίεση της τράπεζας Dresdner Bank, η NSU αναγνώρισε την αποτυχία της προσπάθειάς της να εισέλθει στη μαζική παραγωγή αυτοκινήτων και το -πρόσφατα κατασκευασμένο- εργοστάσιο αυτοκινήτων στο Heilbronn πωλήθηκε στη Fiat, η οποία το χρησιμοποίησε για τη συναρμολόγηση μοντέλων της που προορίζονταν για τη γερμανική αγορά.

Η πρώτη μεταπολεμική μοτοσυκλέτα της εταιρείας ήταν η NSU Fox, το 1949. Ήταν διαθέσιμη με δίχρονους και τετράχρονους κινητήρες. Το 1953 ακολούθησε η NSU Max, μια μοτοσυκλέτα 250 κυβικών εκατοστών με ένα μοναδικό σύστημα κίνησης με εκκεντροφόρο και μεταλλικές ράβδους. Τα νέα μοντέλα διέθεταν επίσης ένα πρωτοποριακό monocoque πλαίσιο από πρεσαριστό χάλυβα.

Ο Albert Roder, ο επικεφαλής μηχανικός πίσω από αυτή την ιστορία επιτυχίας, ήταν η αιτία που το 1955 η NSU κατάφερε να γίνει ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μοτοσυκλετών στον κόσμο. Η NSU κατέχει επίσης 4 παγκόσμια ρεκόρ ταχύτητας: 1951, 1953, 1954 και 1955. Τον Αύγουστο του 1956, ο Wilhelm Herz στο Bonneville Salt Flats, στη Γιούτα, έγινε ο πρώτος άνθρωπος στον κόσμο που ξεπέρασε τα 200 μίλια/ώρα (322 χλμ./ώρα) με μοτοσυκλέτα. Η παραγωγή μοτοσυκλετών συνεχίστηκε έως το 1968 και το τελευταίο μοντέλο παραγωγής της NSU ήταν η Quick 50.

Το 1957, η NSU επανήλθε στην αγορά αυτοκινήτων με το μικρό Prinz, που διέθετε έναν αερόψυκτο 2κύλινδρο κινητήρα 600 κ. εκ. ο οποίος απέδιδε 20 ίππους. Το 1964, η NSU προσέφερε το πρώτο αυτοκίνητο στον κόσμο με περιστροφικό κινητήρα Wankel, το Wankelspider.

Στο πλαίσιο της εξέλιξης του εγχειρήματος, η NSU κατασκεύασε το Sport Prinz, που διέθετε έναν περιστροφικό κινητήρα 995 κ. εκ. με δύο ρότορες, αποδίδοντας 129 ίππους. Την ίδια χρονιά ακολούθησε το Prinz 1000 και παράγωγα όπως το TT και το TT/S. Αξίζει να αναφερθεί ότι ένα από τα πιο ξεχωριστά μοντέλα της Audi τις τελευταίες δεκαετίες, το TT, έχει πάρει το όνομα και έχει εμπνευστεί από το ομώνυμο μοντέλο της NSU.

Το Typ 110 (που αργότερα ονομάστηκε 1200SC) παρουσιάστηκε το 1965 ως ένα πιο ευρύχωρο οικογενειακό αυτοκίνητο. Τα τελευταία αυτοκίνητα της NSU με συμβατικό τετράχρονο κινητήρα είχαν έναν αερόψυκτο 4κύλινδρο με εκκεντροφόρο επικεφαλής. Επίσης, το 1964, η NSU συνεργάστηκε με τη Citroen για την εξέλιξη του περιστροφικού κινητήρα μέσω της θυγατρικής Comotor, η οποία οδήγησε στο μοντέλο παραγωγής Citroen GS Birotor του 1973, το οποίο ωστόσο αποτέλεσε μια εμπορική αποτυχία.

Η επανάσταση χωρίς συνέχεια του NSU Ro 80

Το 1967, παρουσιάστηκε το τετράθυρο NSU Ro 80, με μια έκδοση του περιστροφικού μοτέρ με δύο ρότορες, που απέδιδε 115 ίππους. Ζύγιζε 1.200 κιλά, είχε αεροδυναμικό συντελεστή μόλις 0,36, δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς, ανεξάρτητη ανάρτηση και μετέδιδε την κίνηση στον εμπρός άξονα μέσω ενός ημιαυτόματου κιβωτίου Fichtel & Sachs Saxomatic τριών σχέσεων.

Σύντομα, το Ro 80 απέσπασε αρκετά βραβεία σχεδιασμού, καθώς και τον τίτλο «Αυτοκίνητο της χρονιάς 1967». Στους οδηγούς άρεσαν οι επιδόσεις του. Σχεδόν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων παγκοσμίως αγόρασαν από την NSU άδειες για την εξέλιξη και παραγωγή του περιστροφικού κινητήρα, με την αξιοσημείωτη εξαίρεση της BMW.

Παρά τη δημόσια επιδοκιμασία του, οι πωλήσεις του Ro 80 ήταν απογοητευτικές. Υπήρχαν παράπονα για το κιβώτιο και ο κινητήρας παρουσίαζε πολλές βλάβες, ακόμη και αν είχε διανύσει λίγα χιλιόμετρα. Οι ανταγωνιστικές αυτοκινητοβιομηχανίες, εκτός από τη Mazda, απέφυγαν να αναλάβουν ηγετικό ρόλο στην εξέλιξη της τεχνολογίας Wankel και τα αναμενόμενα έσοδα που σχετίζονταν με αυτές τις συμφωνίες δικαιωμάτων δεν υλοποιήθηκαν.

Η εξέλιξη του περιστροφικού κινητήρα ήταν πολύ δαπανηρή για τη μικρή εταιρεία. Τα προβλήματα με τη στεγανοποίηση στους ρότορες έβλαψαν σημαντικά τη φήμη της NSU. Έτσι, στις 10 Μαρτίου 1969, η Auto Union ένωσε τις δυνάμεις της με την NSU, και η εταιρεία που δημιουργήθηκε έγινε γνωστή ως Audi NSU Auto Union AG, και είχε την έδρα της στο Neckarsulm.

Η εποχή της Auto Union και της Audi

Η Auto Union ήταν η εταιρεία που δημιουργήθηκε το 1932 από την ένωση των DKW, Horch, Wanderer και Audi και οι τέσσερις δακτύλιοι στο έμβλημα αντιπροσωπεύουν αυτές τις εταιρείες. Το 1958, η Daimler-Benz αγόρασε το 87% της Auto Union και το 1964 η εταιρεία πέρασε στα χέρια της Volkswagen, η οποία επανέφερε στο προσκήνιο τη μάρκα της Audi. Η Audi δεν χρησιμοποίησε ξανά το εμπορικό σήμα NSU έπειτα από τον Απρίλιο του 1977, που πωλήθηκε το τελευταίο Ro 80. Το 1985, η εταιρεία μετονομάστηκε σε Audi AG.

Η μάρκα NSU είναι στενά συνδεδεμένη με το Neckarsulm ήδη από το όνομα, το οποίο προέρχεται από την πόλη όπου συναντώνται οι ποταμοί Neckar και Sulm. Επιπλέον, η ιστορία της NSU προσφέρει μια μοναδική προοπτική για την εξέλιξη της κινητικότητας: από το ποδήλατο στη μοτοσυκλέτα και στο αυτοκίνητο.

Η Natalie Scheerle-Walz, διευθύντρια του Γερμανικού Μουσείου Μοτοσυκλέτας και NSU Neckarsulm, δήλωσε: «Η ιστορία της μάρκας NSU χαρακτηρίζεται από καινοτομίες, τολμηρές αποφάσεις και εξαιρετικές προσωπικότητες», και περιγράφει τα κορυφαία εκθέματα του μουσείου. Η 4κύλινδρη αγωνιστική μοτοσυκλέτα NSU 500, για παράδειγμα, αποτελεί απαράμιλλο πρωτοπόρο για τις μοτοσυκλέτες του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος που ακολούθησαν. Οι επισκέπτες μπορούν να δουν πρωτότυπα και οχήματα που έχουν καταγράψει ρεκόρ.

Πρόκειται για 85 εκθέματα NSU που αποτελούν μέρος της μόνιμης συλλογής του μουσείου. Η Scheerle-Walz ανέφερε: «Η μάρκα της NSU μπόρεσε να πετύχει χάρη στους εξαιρετικά εμπνευσμένους ανθρώπους της και τους πιστούς και αφοσιωμένους υπαλλήλους της. Για τη νέα ειδική έκθεση στο μουσείο μας, ρίχνουμε τα φώτα της δημοσιότητας σε 16 από αυτές τις προσωπικότητες της NSU που συνέβαλαν καθοριστικά στην ανάπτυξη της εταιρείας».

Στο Audi Forum στο Neckarsulm, η Audi Tradition παρουσιάζει πλήθος άλλων εκθεμάτων της NSU. Συνολικά 19 αυτοκίνητα, 22 μοτοποδήλατα και μοτοσυκλέτες, 9 ποδήλατα και άλλα εκθέματα, όπως ο πρώτος κινητήρας Wankel, η πλεκτομηχανή Stoll και ένα μοντέλο του «αυγού αλουμινίου» σε κλίμακα 1:4. Το «αυγό αλουμινίου» είναι το προσωνύμιο του NSU Type 8/24 PS, ένα αυτοκίνητο από τις αρχές της δεκαετίας του 1910. Η NSU κατασκεύασε αρχικά το αμάξωμά του από αλουμίνιο, ως ένα πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση της εξοικονόμησης βάρους.

Επίσης, στο Audi Forum στο Neckarsulm πραγματοποιείται η επετειακή έκθεση «40 χρόνια Audi Sport GmbH – Η γοητεία συναντά τις επιδόσεις», προσφέροντας μια επισκόπηση της ιστορίας της θυγατρικής εταιρείας μηχανοκίνητου αθλητισμού και υψηλών επιδόσεων που ιδρύθηκε το 1983 ως quattro GmbH.

Google News icon

Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!

Related Articles

Θεσσαλονίκη: Βίντεο με αστυνομικό να κάνει σούζα με μοτοσυκλέτα της ΕΛ.ΑΣ. – Ξεκίνησε προκαταρκτική διοικητική εξέταση (βιντεο)

cars

Τροχαίο ατύχημα στην Πατησίων: Ένας τραυματίας ύστερα από σύγκρουση ΙΧ με μοτοσυκλέτα

cars

Benelli: Τα μοντέλα που οδηγείς με δίπλωμα αυτοκινήτου

cars

Γραφειοκρατία και θέματα ασφαλείας απειλούν το πρώτο Ινδικό Grand Prix

cars

Νέο Voge 125R ABS στην Ελλάδα με τιμή 2.795 €

cars

Best Moto: Το βραβείο της CFMOTO

cars

Τίτλοι τέλους για τη σπουδαία καριέρα του Χόρχε Λορένθο

cars

Το ηλεκτρικό μηχανάκι για ρετρο-φουτουριστικές βόλτες

cars

Τραγικό δυστύχημα στα Λιμανάκια – Νεκρός 50χρονος μοτοσυκλετιστής

cars