CARSNEWS
F1 & RACES

F1: Ανασκόπηση της σεζόν του 2022

Το 2022 ήταν μία χρονιά θριάμβου για τους Verstappen και Red Bull. Στην ανασκόπησή μας θα δούμε τις εξελίξεις που καθόρισαν την φετινή σεζόν και -ίσως- επηρεάσουν την επόμενη.

Κάθε πρώτη χρονιά εφαρμογής μεγάλων τεχνικών αλλαγών είναι ιδιαίτερη. Προσφέρει σε όλες τις ομάδες την ευκαιρία για μία νέα προσπάθεια, χωρίς να προβληματίζονται από την πρόσφατη ανταγωνιστικότητά τους. Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει ότι στις αλλαγές κανονισμών έρχονται απαραίτητα τα πάνω-κάτω.

Ακόμη και στην εποχή του ορίου μπάτζετ οι πιο μεγάλες ομάδες του grid εξακολουθούν να έχουν ένα πλεονέκτημα έναντι των υπολοίπων. Διαθέτουν πιο ταλαντούχους μηχανικούς και σχεδιαστές, πιο εξελιγμένες εγκαταστάσεις και -κυρίως- μεγαλύτερη εμπειρία στην διαχείριση τέτοιων καταστάσεων.

Επιπλέον, ακόμη και εάν μία μικρή ομάδα ξεκινήσει με ένα καλύτερο μονοθέσιο από μία μεγάλη, η δεύτερη είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα την ξεπεράσει μετά από λίγους αγώνες. Από την μία έχουμε την καλύτερη διαχείριση πόρων από την μεγάλη ομάδα. Από την άλλη, η μικρή ομάδα πολλές φορές δεν διαθέτει καν τους απαραίτητους πόρους για να πιάσει το όριο μπάτζετ. Ακόμη και με τους ισχύοντες κανονισμούς οι πιο έμπειρες ομάδες θα έχουν πάλι το πάνω χέρι. Τουλάχιστον στο εγγύς μέλλον.

Φυσικά, διαφορές υπάρχουν και ανάμεσα στις μεγάλες ομάδες. Για το 2022 τέτοιες αποδείχτηκαν -με βάση την ανταγωνιστικότητα των μονοθέσιων τους- η Red Bull, η Ferrari και η Mercedes. Ωστόσο, μόνο η Red Bull κατάφερε -για λόγους που θα αναλύσουμε παρακάτω- να επιτύχει συνεχείς καλές εμφανίσεις και, εν τέλει, νίκες. Ας δούμε, όμως, την σεζόν του 2022 μέσα από συγκεκριμένα γεγονότα.

Η Ferrari ξανά ανταγωνιστική

Ήδη από τις χειμερινές δοκιμές σε Ισπανία και Μπαχρέιν, η F1-75 είχε δείξει το δυναμικό της. Ένα αυτοκίνητο ταχύτατο και εκ πρώτης όψεως “εύκολο” στο να ανταποκριθεί σε δοκιμασία ενός γρήγορου γύρου. Φάνηκε ότι η Ferrari είχε εκμεταλλευτεί τις χρονιές του 2020 και 2021 ώστε να προετοιμαστεί κατάλληλα για την μεγάλη αλλαγή του 2022.

Η εικόνα αυτή παρέμεινε και στους τρεις πρώτους αγώνες της χρονιάς με τον Leclerc να κατακτά δύο poles, δύο νίκες και μία δεύτερη θέση. Όμως, με την επιστροφή στην Ευρώπη άρχισαν να παρουσιάζονται αρκετά ζητήματα στην συνολική λειτουργία της Scuderia.

Τα προβλήματα αξιοπιστίας θα έπρεπε να θεωρηθούν αναμενόμενα. Άλλωστε οποιαδήποτε ομάδα κάνει τέτοιο άλμα στις επιδόσεις της σε μικρό χρονικό διάστημα πληρώνει, συνήθως, κάποιο τίμημα. Θα ασχοληθούμε αναλυτικά με τα προβλήματα αυτά λίγο παρακάτω.

Ωστόσο, τα κρίσιμα λάθη της Ferrari έγιναν κυρίως στον τομέα της στρατηγικής. Η αρχή έγινε στο Μονακό για να ακολουθήσουν τραγικά λάθη σε Μεγάλη Βρετανία, Ουγγαρία αλλά και στις κατατακτήριες του Interlagos. Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με την αναξιοπιστία της PU αλλά και την μεγάλη φθορά των εμπρός ελαστικών στα front-limited σιρκουί σήμαινε ένα πράγμα: Η Ferrari έχανε σε ανταγωνιστικότητα τις Κυριακές.

Αυτό μαρτυρούν άλλωστε και τα στατιστικά της σεζόν. H Ferrari πήρε τις περισσότερες poles -12 τον αριθμό αν και στο Spa ο Verstappen είχε τον καλύτερο χρόνο- αλλά κέρδισε μόλις τέσσερις φορές. Θεωρητικά, θα έπρεπε να αναμένουμε την Scuderia ακόμη καλύτερη το 2023. Ωστόσο, ο τρόπος της αντικατάστασης Binotto προκαλεί ανησυχία για το κατά πόσον η ομάδα βαδίζει στον σωστό δρόμο.

Το λάθος της Mercedes

Όταν η Mercedes παρουσίασε το “zeropods” project της με τα σχεδόν… ανύπαρκτα πλαϊνά στο Μπαχρέιν όλο το paddock ανησύχησε. Το ασημί μονοθέσιο έδειχνε τελείως διαφορετικό από τα υπόλοιπα. Με βάση την πρόσφατη ιστορία της ομάδας οι περισσότεροι πίστεψαν ότι αυτό σήμαινε ένα μόνο πράγμα: Η Mercedes είχε ανακαλύψει πάλι κάτι το οποίο οι υπόλοιποι δεν είχαν σκεφτεί.

Το ίδιο πίστευαν και οι άνθρωποι της Merc, όπως αποδείχτηκε. Η W13 έδινε στον προσομοιωτή εκπληκτικά αποτελέσματα. Όμως, η πραγματικότητα τους διέψευσε. Το αυτοκίνητο ναι μεν μπορούσε να παράγει μεγάλα ποσά κάθετης δύναμης -την περισσότερη από οποιοδήποτε άλλο- αλλά εκείνη ήταν πολύ δύσκολα διαχειρίσιμη.

Εν αρχή ην το porpoising -η κάθετη ταλάντωση στις μεγάλες ταχύτητες δηλαδή- που δυσκόλευε αφάνταστα οδηγούς και μηχανικούς στο να εξάγουν από την W13 το πλήρες δυναμικό της. Μέχρι την Βαρκελώνη η ομάδα πίστεψε ότι είχε ελέγξει το πρόβλημα.

Όμως, στους επόμενους αγώνες ένα παρεμφερές φαινόμενο ταλαιπώρησε τους Russell-Hamilton, εκείνο του bouncing. Οι αναπηδήσεις αυτές ήταν μηχανικής και όχι αεροδυναμικής φύσεως και προκαλούνταν από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Επιπλέον, το φετινό μονοθέσιο της Mercedes αποδείχτηκε ότι εκτός από υψηλές τιμές κάθετης δύναμης είχε και υψηλή τιμή οπισθέλκουσας.

Όλα αυτά σήμαιναν ότι η ανταγωνιστικότητα της Mercedes έπεσε δραματικά και οι Russell-Hamilton θα είχαν μόνο εκλάμψεις κατά τη διάρκεια της σεζόν. Το μοναδικό πραγματικά καλό τριήμερο για την Mercedes ήρθε στο Interlagos με τον Russell να παίρνει την πρώτη νίκη της καριέρας του στο 1-2 της ομάδας.

Για το 2023 η Mercedes φαίνεται ότι θα επιμείνει στο παρόν της σχέδιο. Οι άνθρωποί της ευελπιστούν ότι θα καταφέρουν να εξαλείψουν τα περισσότερα προβλήματα της W13 μέχρι τον πρώτο αγώνα στο Μπαχρέιν. Το αν θα τα καταφέρουν κιόλας μένει να φανεί.

Ο Verstappen και η Red Bull κυρίαρχοι

Όλα τα παραπάνω άφησαν ανοιχτό το πεδίο στους Verstappen και Red Bull για να κάνουν, ουσιαστικά, περίπατο το 2022. Το πακέτο της αυστριακής ομάδας ήταν ανταγωνιστικό από την αρχή. Ωστόσο, τίποτε δεν προμήνυε μία τέτοιου είδους κυριαρχία.

Η Red Bull αντιμετώπιζε δύο βασικά προβλήματα στην αρχή της χρονιάς. Το ένα ήταν το αρκετά μεγάλο βάρος της RB18 το οποίο δυσκόλευε πολύ τους οδηγούς της -ιδίως τον Verstappen- στις κατατακτήριες. Στον αγώνα τα πράγματα ήταν πολύ καλύτερα από πλευράς ρυθμού για την RB18.

Ωστόσο, η ομάδα μέτρησε τρεις εγκαταλείψεις στους τρεις πρώτους αγώνες λόγω της αντλίας καυσίμου. Οι δύο από αυτές ήταν του Verstappen. Το πρόβλημα στις αντλίες σχετιζόταν με τα καύσιμα Ε10 (περιέχουν αιθανόλη κατά 10%) τα οποία χρησιμοποιούνται από φέτος στην F1.

Άπαξ και λύθηκαν αυτά τα δύο ζητήματα, όμως, η RB18 στα χέρια του Max κυριάρχησε πλήρως. Στο πρώτο μισό της σεζόν πολλές νίκες του ήρθαν λόγω αστοχιών της Ferrari και του Leclerc. Όμως, στο δεύτερο μισό, μετά την εφαρμογή της τεχνικής ντιρεκτίβας νο39, η RB18 ήταν απλώς αχτύπητη.

Ο Ολλανδός πήρε τις 15 από τις 17 νίκες της Red Bull σπάζοντας, έτσι, το ρεκόρ των περισσότερων νικών σε μία σεζόν. Ασφαλώς, το highlight της σεζόν για τους πρωταθλητές ήταν η συντριπτική τους υπεροχή στο GP του Βελγίου. Ο Verstappen ξεκίνησε 14ος αλλά κατάφερε να πάρει τη νίκη, 17 δευτερόλεπτα μπροστά από τον Perez που ξεκινούσε δεύτερος.

Η αναξιοπιστία της Ferrari

Οι Red Bull και Ferrari είχαν τα δύο πιο επιτυχημένα σχέδια για το 2022. Τα porjects τους, όμως, διέγραψαν αντίστροφες τροχιές. Εκείνο της Ferrari φάνηκε να έχει το πλεονέκτημα αρχικά για να φθίνει στη συνέχεια.

Μιλώντας καθαρά από την τεχνική σκοπιά των πραγμάτων δύο ήταν οι παράγοντες που υπονόμευσαν τις ελπίδες της Ferrari για τους τίτλους του 2022. Η αναξιοπιστία και η κακή διαχείριση των Pirelli στους αγώνες. Οι Leclerc και Sainz εγκατέλειψαν τρεις φορές από αγώνα λόγω μηχανικών προβλημάτων. Σε τρεις περιπτώσεις, αυτά σχετίζονταν με την PU.

Εκτός από τις προφανείς αρνητικές συνέπειες -απώλεια βαθμών και ποινές λόγω υπέρβασης αριθμού στοιχείων- υπήρξε και μία ακόμη. Σύμφωνα με τον Binotto, η Ferrari είχε αναγκαστεί να χαμηλώσει την ισχύ των PU μετά την Αυστρία υπό τον φόβο περισσότερων εγκαταλείψεων.

Το πρόβλημα φαίνεται ότι τελικά προκαλούταν από τον προθάλαμο καύσης στον ICE. Εκεί, ένα μικρό ποσοστό του καύσιμου (περίπου 2 με 3%) αναφλέγεται νωρίτερα και βοηθά στην καλύτερη και ταχύτερη καύση του κυρίως μίγματος.

Η Scuderia αναγκάστηκε να περιορίσει την συγκεκριμένη λειτουργία μέχρι και το Interlagos. Στο Άμπου Ντάμπι η ιταλική PU λειτούργησε και πάλι στο 100% με τους ανθρώπους της Ferrari να ισχυρίζονται ότι το πρόβλημα έχει πλέον λυθεί.

Στην διαχείριση των ελαστικών η Ferrari αντιμετώπισε προβλήματα κυρίως σε πίστες όπου καταπονούνται τα εμπρός ελαστικά. Αυτό είναι ένα πρόβλημα το οποίο η Scuderia θα πρέπει να λύσει για το 2023 εάν θέλει να κερδίσει την Red Bull.

Ο ιδιοφυής κύριος Newey

Η οποία Red Bull αφού έλυσε τα προβλήματα με το βάρος της RB18 είχε στη διάθεση το πιο ολοκληρωμένο μονοθέσιο του grid. Τα εύσημα θα πρέπει να πάνε στην ομάδα του Adrian Newey. Ο Βρετανός έχοντας προηγούμενη εμπειρία με αυτοκίνητα ground effect ήταν υποψιασμένος για όλες τις παρενέργειες -όπως το porpoising- που μπορεί να προκληθούν σε αυτά.

Έτσι, η Red Bull δεν είχε μόνο το πιο αποδοτικό πάτωμα, αλλά και αναρτήσεις ειδικά προσαρμοσμένες στις απαιτήσεις των νέων κανονισμών. Μάλιστα, με τον σχεδιασμό των εμπρός αναρτήσεων είχε ασχοληθεί ο ίδιος ο Newey προσωπικά.

Ένας άλλος τομέας στον οποίον η Red Bull υπερείχε ξεκάθαρα των υπολοίπων ήταν η διαχείριση των αγωνιστικών τριημέρων. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στις αποφάσεις στρατηγικής οι οποίες ήταν ούτως ή άλλως εξαιρετικές σε όλη τη διάρκεια της σεζόν.

Όλος ο σχεδιασμός της ομάδας από το FP1 μέχρι και την καρό σημαία ήταν άψογος. Προτεραιότητα δινόταν στην εύρεση ενός set-up που θα ήταν ιδανικό σε συνθήκες αγώνα και όχι σε κατατακτήριες. Η απόφαση ήταν απολύτως λογική. Λόγω DRS αλλά και νέου σχεδιασμού των αυτοκινήτων τα προσπεράσματα φέτος έγιναν πιο εύκολα. Έτσι, η pole position έχασε μέρος της αξίας της. Τα αποτελέσματα δικαίωσαν απολύτως την πρωταθλήτρια του 2022.

Το παρασκήνιο του 2022 και οι ισορροπίες για το 2023

Το 2022 είχε πολύ έντονο παρασκήνιο. Ένα μεγάλο θέμα ήταν η τεχνική οδηγία νο39 της FIA σχετικά με την κάθετη ταλάντωση των μονοθέσιων. Η οδηγία αυτή υποκινήθηκε κυρίως από την Mercedes η οποία προσπαθούσε με κάθε τρόπο να ανακάμψει από το άσχημο ξεκίνημά της.

Η οδηγία εκδόθηκε πριν τον αγώνα του Μόντρεαλ, αλλά εφαρμόστηκε τελικά μετά το καλοκαιρινό διάλειμμα. Ωστόσο εκείνη που επλήγη τελικά ήταν η Ferrari, καθώς φαίνεται, και όχι η Red Bull. Έτσι κι αλλιώς η RB18 ήταν το μονοθέσιο το οποίο αντιμετώπιζε το μικρότερο πρόβλημα με το porpoising στο grid.

Το άλλο μεγάλο θέμα αφορούσε και πάλι στην Red Bull αλλά σχετιζόταν με την σεζόν του 2021. Συγκεκριμένα, η αυστριακή ομάδα βρέθηκε να έχει ξεπεράσει το όριο μπάτζετ κατά ποσοστό μικρότερο του 5%. Η τιμωρία που της επιβλήθηκε ήταν χρηματικό πρόστιμο και μείωση κατά 10% του χρόνου που θα της επιτραπεί για αεροδυναμική εξέλιξη εν όψει του 2023.

Έτσι η Red Bull θα έχει στη διάθεσή της 12% και 17% λιγότερο χρόνο από τις Ferrari και Mercedes για την εξέλιξη του αυτοκινήτου της, του 2023. Αυτό, ίσως, είναι κάτι που θα βοηθήσει τις δύο παραπάνω ομάδες να κλείσουν την ψαλίδα από την κορυφή.

Η Ferrari φαίνεται να είναι σε καλύτερη θέση για να πράξει κάτι τέτοιο. Ωστόσο, τα προβλήματά της μοιάζουν να είναι περισσότερο γενικής φιλοσοφίας και όχι απαραίτητα τεχνικά. Από την άλλη η Mercedes έχει να διανύσει περισσότερο δρόμο για να φτάσει την Red Bull.

Δεν αποκλείεται, όμως, να τα καταφέρει. Ιδίως εάν βρει έναν τρόπο -μέσω των αναρτήσεων ίσως;- να κάνει το zeropods σχέδιό της να δουλέψει. Για την ώρα, όμως, η Red Bull φαντάζει ως το φαβορί και για το 2023.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Formula 1: Τιμώντας τον Seb Vettel

F1 GP Άμπου Ντάμπι: Ένας αντιπροσωπευτικός επίλογος ( video)

Pirelli: 30% αύξηση προσπερασμάτων το 2022

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto  

Follow @CarsnewsGr

Related Articles

Πόσο πωλείται το μονοθέσιο της Minardi F1 του 1998;

cars

Στα ραντάρ και της Renault o Vettel

cars

O CEO της F1 απαξιώνει τη Formula E

cars

Η Ίμολα πρότεινε να πάρει τη θέση της Σαγκάης

cars

Ποιος θα κέρδιζε αυτή τη στιγμή στη F1 αν…

cars

F1 GP Άιφελ: Ματαιώθηκε και το FP2

cars

GP Γαλλίας: Οριακά μπροστά ο Verstappen στο FP2

cars

Θέλει πίστα Formula 1 η Μαγνησία… (video)

cars

Με πιο σκληρές γόμες ελαστικών στο Grand Prix Πορτογαλίας

cars