CARSNEWS
F1 & RACES

F1: Στο προσκήνιο και πάλι οι εύκαμπτες αεροτομές

Κατά τη διάρκεια του φετινού Πρωταθλήματος της Formula 1, η FIA εξετάζει διεξοδικά τη συμπεριφορά των εμπρός αεροτομών των μονοθεσίων. Αναφέρεται ότι την περίοδο γύρω στο GP Αζερμπαϊτζάν, η FIA συμβούλευσε ορισμένες ομάδες, συμπεριλαμβανομένης της Aston Martin, να πραγματοποιήσουν αλλαγές στην εμπρός αεροτομή τους, λόγω της ευκαμψίας τους, για να διασφαλίσουν ότι δεν υπήρχαν παραβάσεις των τεχνικών κανονισμών.

Θα έχετε ίσως παρατηρήσει σε onboard τηλεοπτικά πλάνα από την κάμερα στο ρύγχος των μονοθεσίων τον τρόπο με τον οποίο τα πτερύγια της εμπρός αεροτομής των μονοθεσίων υποχωρούν όσο αυξάνεται η ταχύτητα (και το αεροδυναμικό φορτίο) και επιστρέφουν στην αρχική τους θέση κατά το φρενάρισμα. Οι ομάδες το κάνουν αυτό για να μειώσουν την οπισθέλκουσα στις ευθείες, αλλά και για να προσαρμόσουν την ισορροπία πρόσφυσης μεταξύ των δύο αξόνων στις απαιτήσεις του εκάστοτε τμήματος της πίστας.

Στις αργές στροφές, οι οδηγοί χρειάζονται ένα δυνατό εμπρός μέρος, με στήριξη που έρχεται μέσω του αεροδυναμικού φορτίου, καθώς τα πτερύγια της εμπρός αεροτομής έχουν τη μέγιστη γωνία πρόσπτωσης. Στις γρήγορες στροφές όμως, οι οδηγοί χρειάζονται ένα μονοθέσιο με περισσότερη υποστροφή, καθώς είναι δύσκολο να ελέγξουν αποσταθεροποιήσεις του πίσω άξονα σε υψηλές ταχύτητες.

Όταν τα πτερύγια της εμπρός αεροτομής κάμπτονται προς τα πίσω, μειώνεται η γωνία πρόσπτωσης, και κατά συνέπεια το αεροδυναμικό φορτίο που παράγουν. Αυτό μεταβάλλει την ισορροπία πρόσφυσης μεταξύ των δύο αξόνων, εφόσον η υποχώρηση της πίσω αεροτομής είναι μικρότερη, καθώς υπάρχει αναλογικά υψηλότερο αεροδυναμικό φορτίο στο πίσω μέρος σε σχέση με το εμπρός, προκαλώντας υποστροφή και κάνοντας πιο εύκολη τη δουλειά των οδηγών.

Στα μέσα της εβδομάδας, η FIA εξέδωσε τεχνική υπόδειξη (TD018) με την οποία θα πρέπει να συμμορφωθούν οι ομάδες, υπογραμμίζοντας συμπεριφορές στις εμπρός αεροτομές που θεωρούνται μη αποδεκτές. Σε αυτήν, η Διεθνής Ομοσπονδία ανέφερε ότι οι ομάδες εκμεταλλεύονται «περιοχές σκόπιμα σχεδιασμένης για τοπική συμμόρφωση» καθώς και «σχετική κίνηση μεταξύ παρακείμενων εξαρτημάτων» για να βελτιώσουν την αεροδυναμική απόδοση των μονοθεσίων τους.

Η FIA προχώρησε σε αυτή την κίνηση γιατί πιστεύει ότι οι ομάδες χρησιμοποιούν περίπλοκα συστήματα για να κάνουν τα πτερύγια της εμπρός (και της πίσω) αεροτομής να κάμπτονται υπό συγκεκριμένα αεροδυναμικά φορτία, με τρόπους που δεν μπορούν να ανιχνευθούν από τα στατικά τεστ ακαμψίας που πραγματοποιούνται στην πίστα. Επειδή είναι σχεδιασμένα να κάμπτονται με υψηλό αεροδυναμικό φορτίο, είναι αδύνατο να πραγματοποιηθούν δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες.

Κάθε αεροδυναμικό εξάρτημα επάνω στο μονοθέσιο πρέπει να έχει ένα μικρό βαθμό ευκαμψίας για να μην καταστρέφεται υπό τα φορτία στην πίστα, και αυτό προβλέπεται από τους τεχνικούς κανονισμούς. Ωστόσο, η FIA προειδοποίησε ότι δεν επιτρέπονται σχεδιασμοί που εκμεταλλεύονται την τοπική συμμόρφωση ή την ελευθερία που αφήνουν οι κανονισμοί. Η FIA υπέδειξε τέσσερις βασικούς τομείς στους οποίους πιστεύει ότι ενδέχεται να υπάρχει παράβαση των κανονισμών, αλλά δεν αποκλείει το ενδεχόμενο ότι υπάρχουν και άλλες ιδέες και λύσεις που θα μπορούσαν να είναι παράνομες.

Αυτοί οι τομείς είναι: 1) Στοιχεία των αεροτομών που μετακινούνται σε σχέση με το αμάξωμα στο οποίο είναι προσαρτημένα. 2) Στοιχεία που περιστρέφονται π.χ. γύρω από ένα σημείο στήριξης στο αμάξωμα. 3) Σχεδιασμοί που χρησιμοποιούν στρώσεις από ελαστομερές υλικό στο εσωτερικό ή λεπτά εύκαμπτα ελάσματα σε μία ένωση στοιχείων, που μπορεί είτε να παραμορφωθεί, είτε να εκτραπεί, είτε να στρίψει, για να επιτρέψει τοπική παραμόρφωση σε σχέση με το αμάξωμα στο οποίο είναι προσαρτημένο. 4) Σχεδιασμοί που χρησιμοποιούν μαλακό χείλος εκφυγής στα στοιχεία της αεροτομής για την αποφυγή τοπικών ρωγμών ως αποτέλεσμα της παραμόρφωσης ενός συνόλου στοιχείων.

Ο τρόπος προσάρτησης της εμπρός αεροτομής στο ρύγχος αποτελεί βρίσκεται υπό εξέταση διότι με τους τεχνικούς κανονισμούς που ισχύουν από το 2022, οι ομάδες είναι υποχρεωμένες να στηρίζουν τα πτερύγια στο ρύγχος, ενώ μέχρι το 2021, συνήθως χρησιμοποιούσαν υποστηρίγματα που προεκτείνονταν από το ρύγχος προς τα κάτω. Η καινούργια διαφοροποίηση έχει δώσει ένα νέο τομέα τον οποίο οι ομάδες μπορούν να εκμεταλλευτούν.

Η τεχνική υπόδειξη της FIA φαίνεται να καλύπτει ένα ευρύ φάσμα λύσεων, για να συμπεριλάβει τις περισσότερες από τις τακτικές που εφαρμόζονται αυτή τη στιγμή και να προλάβει ορισμένες που ενδεχομένως να εμφανίζονταν στο εγγύς μέλλον. Λόγω των αλλαγών που ενδέχεται να αναγκαστούν να πραγματοποιήσουν οι ομάδες στα μονοθέσιά τους, τα μέτρα αυτά θα τεθούν σε ισχύ από το GP Σιγκαπούρης.

Υπό το μικροσκόπιο και οι πίσω αεροτομές

Οι ομάδες κλήθηκαν να υποβάλλουν έως τις 8 Σεπτεμβρίου τα σχέδια CAD των αεροτομών και εγκάρσιες τομές που δείχνουν τους συνδέσμους της εμπρός αεροτομής στο ρύγχος, καθώς και των πτερυγίων της πίσω αεροτομής στα πλευρικά τοιχώματα, την πίσω δομή πρόσκρουσης, τα υποστηρίγματα και τον τρόπο που συνδέονται τα δύο τελευταία στοιχεία. Αυτά τα σχέδια θα επιτρέψουν στη FIA να κατανοήσει καλύτερα πώς έχουν σχεδιαστεί τα εξαρτήματα της πτέρυγας και αν κάποια ομάδα τα έχει διαμορφώσει με τρόπο που να υποχωρεί και να προσφέρει αεροδυναμικό πλεονέκτημα.

Η πλευρά των ομάδων

Ο επικεφαλής της Red Bull, Christian Horner, δήλωσε: «Δεν είναι κάτι που μας επηρεάζει, αλλά έχουμε δει μερικά… λαστιχένια ρύγχη ας το πούμε έτσι; Οπότε, θα τα δούμε να αντιμετωπίζονται, υποθέτω, στη Σιγκαπούρη». Αξίζει να αναφερθεί ότι η πρώτη φορά που παρατηρήθηκε έντονα το φαινόμενο του εύκαμπτου ρύγχους ήταν σε μονοθέσιο της Red Bull στις αρχές της δεκαετίας του 2010.

O επικεφαλής της McLaren, Andrea Stella, δήλωσε: «Αν η FIA θεώρησε ότι ήταν απαραίτητο να εκδώσει μία τεχνική υπόδειξη, αυτό σημαίνει ότι υπάρχει κάτι που πρέπει να αντιμετωπιστεί. Για να είμαι ειλικρινής, δεν μας απασχολεί ιδιαίτερα αυτό. Για εμάς, νομίζω ότι είναι καλά νέα».

Ο επικεφαλής της Ferrari, Frederic Vasseur, δήλωσε: «Πρέπει να εμπιστευτούμε τη FIA. Αν θεωρούν ότι πρέπει να εκδώσουν τεχνική υπόδειξη, είναι επειδή ο κανονισμός δεν ήταν αρκετά σαφής. Και εμπιστευόμαστε τη FIA προς αυτή την κατεύθυνση».

Ο επικεφαλής της Aston Martin, Mike Krack, δήλωσε: «Δεν μπορώ να μιλήσω για τις υπόλοιπες ομάδες, αλλά για εμάς δεν πρόκειται να αποτελέσει πονοκέφαλο». Όπως είναι φυσικό, καμία ομάδα δεν παραδέχεται ακόμα ότι υπάρχει περίπτωση να αναγκαστεί να τροποποιήσει τις αεροτομές του μονοθεσίου της. Αν από τη Σιγκαπούρη και μετά όμως δούμε ξαφνικές αλλαγές στην ισορροπία δυναμικού των ομάδων, αυτός είναι ο τομέας στον οποίο θα πρέπει να οφείλονται.

F1 - Alfa Romeo C43 (2023)

Google News icon

Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!

Related Articles

Pit Stop σε συνθήκες μηδενικής βαρύτητας (video)

cars

F1 GP Μπαχρέιν: Ταχύτερος και στο FP3 ο Verstappen!

cars

Στο ρυθμό της Formula 1 το ΟΠΑΠ Game Time με τον Πάνο Σεϊτανίδη

cars

Έκθεση: Η Apple εξετάζει να κάνει τεράστια προσφορά για παγκόσμια δικαιώματα ροής της Formula 1

cars

Τα video highlights της επικής αλλαγής θέσεων Rossi-Hamilton

cars

O Magnussen είχε επαφές με τη Red Bull!

cars

Κώστας Νεστορίδης: Το μήνυμα του γιού του, για τη νέα περιπέτεια υγείας του

cars

Pirelli to continue as Formula 1’s exclusive tyre supplier until 2027

cars

Formula 1: Για πάντα στη Ferrari o Leclerc -Yπέγραψε νέο συμβόλαιο!

cars