CARSNEWS
AUTONEWS

Εναλλακτικά καύσιμα: Γιατί CNG;

Τα τελευταία χρόνια η συζήτηση γύρω από τις εναλλακτικές στο πετρέλαιο και την βενζίνη για χρήση στα αυτοκίνητα εστιάζεται γύρω από την τεχνολογία του εξηλεκτρισμού και δευτερευόντως, σε σαφώς μικρότερο βαθμό, από αυτήν της υδρογονοκίνησης. Λογικό, αν αναλογιστεί κανείς τα κεφάλαια που επενδύουν οι εταιρίες στην εξέλιξη mild-hybrid, υβριδικών, plug-in υβριδικών και αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων που υπόσχονται μικρότερη κατανάλωση και ανάλογα χαμηλότερες (ή ακόμα και μηδενικές για τα EVs) εκπομπές ρύπων ώστε να συμμορφώνονται με τους ολοένα και αυστηρότερους κανονισμούς εκπομπών ρύπων. Ενώ όμως κοιτάμε το μέλλον, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε την υπάρχουσα τεχνολογία που μπορεί ακόμα να εξυπηρετήσει την ανάγκη για μείωση των βλαβερών εκπομπών, ίσως όχι εξίσου αποτελεσματικά με ένα υβριδικό όχημα αλλά σίγουρα με χαμηλότερο κόστος. Τεχνολογία όπως αυτή των εναλλακτικών καυσίμων και πιο ειδικά, του CNG, το οποίο δεν πρέπει να συγχέουμε με το LPG ή όπως είναι κοινώς γνωστό, υγραέριο.

Το CNG ή Compressed Natural Gas είναι την στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές η πιο βιώσιμη εναλλακτική στα “παραδοσιακά” βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα αν το ζητούμενο είναι το χαμηλότερο κόστος χρήσης αλλά και στα εξηλεκτρισμένα νέα μοντέλα όταν μιλάμε για το κόστος πρώτης αγοράς. Είναι επίσης μία εξελίξιμη τεχνολογία που έχει προοπτικές να γίνει πολύ πιο “πράσινη” μειώνοντας δραστικά τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο που περιλαμβάνει η εξόρυξη του αερίου με την στροφή στο βιομεθάνιο. Κι αυτό γιατί το κύριο… συστατικό του CNG είναι το μεθάνιο και ο λόγος που μας απασχολεί στην συγκεκριμένη σειρά άρθρων, είναι η ευκολία με την οποία ένας κινητήρας μπορεί να μετατραπεί ώστε να καταναλώνει εκτός από βενζίνη και συμπιεσμένο φυσικό αέριο σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα πλεονεκτήματα που προσφέρει ως καύσιμο. Επειδή όμως καμία τεχνολογία δεν είναι τέλεια, το CNG έχει και μειονεκτήματα στα οποία επίσης θα αναφερθούμε.

Καταρχάς, να σημειώσουμε ότι το CNG είναι μία “τεχνολογία” με ιστορία που έχει ρίζες πίσω στο μακρινό 1930 και προβάλλεται ως μία φθηνότερη και πιο… οικολογική εναλλακτική στο πετρέλαιο ή την βενζίνη. Και σε μεγάλο βαθμό, είναι. Το μεθάνιο θεωρείται από πολλούς ως ένας από τους πιο καθαρούς υδρογονάνθρακες ενώ και η τιμή του είναι περίπου 40% χαμηλότερη από αυτήν της βενζίνης. Συνυπολόγισε το γεγονός ότι 1 κιλό CNG ισοδυναμεί περίπου με 1,5 λίτρα βενζίνης (ή 1,3 λίτρα πετρελαίου) και εύκολα προκύπτει το συμπέρασμα ότι τα οφέλη στην τσέπη του καταναλωτή μπορεί να αγγίξουν το 25-30% σε σύγκριση με ένα αντίστοιχο πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο και έως 50-55% σε σύγκριση με ένα βενζινοκίνητο!

Όσο για την σύνθεση ενός συστήματος CNG, είναι αρκετά απλή. Ένα (συνήθως κυλινδρικό) ρεζερβουάρ αποθήκευσης του φυσικού αερίου στο πάτωμα ή τον χώρο αποσκευών του αυτοκινήτου τροφοδοτεί με καύσιμο τον κινητήρα μέσω ενός κυκλώματος υψηλής πίεσης. Πριν φτάσει στον θάλαμο καύσης και στα μπεκ ψεκασμού, η πίεση του καυσίμου προσαρμόζεται στις απαιτήσεις του κινητήρα μέσω ενός ρυθμιστή ενώ ένας εγκέφαλος παρακολουθεί τη λειτουργία του συστήματος. Απλά πράγματα και γι’ αυτό η μετατροπή ενός συμβατικού βενζινοκίνητου ή πετρελαιοκίνητου οχήματος είναι μία σχετικά εύκολη υπόθεση. Σε αυτά προστίθεται και ένας επιλογέας μέσω του οποίου ο οδηγός διαλέγει ανάμεσα στο CNG και όποιο άλλο καύσιμο χρησιμοποιεί εναλλακτικά ο κινητήρας.

Δεν είναι όμως όλα ρόδινα όσον αφορά στα αυτοκίνητα που είτε εργοστασιακά, είτε με κάποιο aftermarket σύστημα, εξοπλίζονται με ένα CNG σύστημα. Καταρχάς, αν το όχημα δεν έφυγε από το εργοστάσιο ως “NVG” (Natural Gas Vehicle) τότε το κυλινδρικό δοχείο υψηλής πίεσης όπου αποθηκεύεται το συμπιεσμένο φυσικό αέριο καταλαμβάνει μεγάλο μέρος του χώρου αποσκευών. Έπειτα, είναι το κόστος είτε της αγοράς του αυτοκινήτου με CNG είτε της μετατροπής του ενώ δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ο οδηγός θα πρέπει να κάνει κάποιες υποχωρήσεις όσον αφορά στην απόδοση του αυτοκινήτου. Το CNG μπορεί να έχει περισσότερα οκτάνια από την βενζίνη ή το πετρέλαιο και η καύση του να είναι πιο ήσυχη (ιδίως σε σύγκριση με έναν πετρελαιοκινητήρα) αλλά το βάρος του οχήματος αυξάνεται λόγω του επιπλέον εξοπλισμού και η απόδοση του κινητήρα ενώ παραμένει απόλυτα συγκρίσιμη με τις περιπτώσεις όπου χρησιμοποιείται βενζίνη (ή πετρέλαιο), μειώνεται ελάχιστα.

Στην πράξη, η σχεδόν αμελητέα πτώση στις επιδόσεις οφείλεται στο επιπλέον βάρος και όχι στο CNG. Το πιο μεγάλο μειονέκτημα για τα NVG όμως, είναι αναμφίβολα η ελλιπής υποδομή. Ο αριθμός των πρατηρίων που προσφέρουν CNG αυξάνεται όσο περνά ο χρόνος αλλά παραμένει εκπληκτικά χαμηλός (στις μερικές δεκάδες σε ολόκληρη την Ελλάδα) και αυτό σημαίνει ότι ενώ μέσα σε μεγάλες πόλεις όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, ο ανεφοδιασμός δεν αποτελεί μεγάλο πρόβλημα, ένα μεγάλο ταξίδι απαιτεί προγραμματισμό αν η κίνηση με φυσικό αέριο είναι το ζητούμενο.

Επέλεξα όμως να κλείσω με τα πλεονεκτήματα που προσφέρει ένα αυτοκίνητο που καταναλώνει (και) συμπιεσμένο φυσικό αέριο. Πλεονεκτήματα όπως οι χαμηλότερες εκπομπές ρύπων και οι σημαντικά χαμηλότερες εκπομπές μικροσωματιδίων. Ή το χαμηλότερο κόστος του CNG σε σύγκριση με την βενζίνη και το πετρέλαιο και η οικειότητα που νιώθει κάποιος οδηγώντας ένα NVG σε σύγκριση με ένα υβριδικό ή ηλεκτρικό όχημα. Έπειτα, το καλό με το συμπιεσμένο φυσικό αέριο είναι ότι δεν προκαλεί φθορές ούτε στον κινητήρα ούτε στα περιφερειακά του. Δεν μολύνει το λιπαντικό του κινητήρα καθώς η καύση του παράγει λιγότερα κατάλοιπα και ενδέχεται όχι να μειώσει, αλλά να επιμηκύνει την διάρκεια ζωής του κινητήρα!

Αρκεί η συντήρηση να γίνεται σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή, με τα ανταλλακτικά και να αναλώσιμα που προτείνονται και εφόσον μιλάμε για κάποιο επώνυμο kit μετατροπής ή ένα εργοστασιακό NVG. Ένα επιπλέον bonus είναι ότι τα αυτοκίνητα που εξοπλίζονται με σύστημα CNG προσφέρουν εκπληκτική αυτονομία που τις περισσότερες φορές υπερβαίνει τα 1.000 χιλιόμετρα καθώς  έχουν την δυνατότητα να καταναλώσουν δύο διαφορετικά καύσιμα και διαθέτουν δύο διαφορετικά ρεζερβουάρ – ένα για την βενζίνη και ένα για το φυσικό αέριο.

Τέλος, αξίζει μία αναφορά στο πολύ σημαντικό ζήτημα της ασφάλειας: Η δεξαμενή αποθήκευσης του CNG είναι απολύτως ασφαλής ακόμα και στην περίπτωση σύγκρουσης. Εκτός του ότι τα ρεζερβουάρ του CNG έχουν σχεδιαστεί, κατασκευαστεί και πιστοποιηθεί σύμφωνα με τα αυστηρότερα πρότυπα και εκτός του αντέχουν πολύ υψηλές και πολύ χαμηλές θερμοκρασίες χωρίς πρόβλημα εξοπλίζονται με μία βαλβίδα ασφαλείας που απελευθερώνει το αέριο στο περιβάλλον με ελεγχόμενο τρόπο. Έτσι, ακόμα και σε περίπτωση ατυχήματος ή φωτιάς, το CNG (που είναι ελαφρύτερο από τον αέρα του περιβάλλοντος) διαχέεται στον αέρα ακολουθώντας ανοδική πορεία και δεν συγκεντρώνεται στο έδαφος όπου θα αύξανε τις πιθανότητες ανάφλεξης.

Όσο για το φυσικό αέριο καθεαυτό, είναι λιγότερο εύφλεκτο από την βενζίνη ενώ τα όρια ανάφλεξης του είναι αρκετά περιορισμένα – όταν η συγκέντρωση του στον αέρα είναι μικρότερη του 5% ή μεγαλύτερη του 15% απλά δεν αναφλέγεται! Κάπως έτσι κλείνουμε το πρώτο κεφάλαιο στην ιστορία του συμπιεσμένου φυσικού αερίου. Στο επόμενο, θα δούμε τα μοντέλα που είναι διαθέσιμα στην αγορά με το σύστημα τοποθετημένο εργοστασιακά – γιατί δυνητικά, κάθε αυτοκίνητο μπορεί, όπως έχουμε πει να υποστεί μετατροπή.

The post Εναλλακτικά καύσιμα: Γιατί CNG; first appeared on Εν Κινήσει.

Follow @CarsnewsGr

Related Articles

Ο Sébastien Loeb οδηγεί για την Cupra

cars

Απογειώθηκε η αγορά καινούργιων αυτοκινήτων το πρώτο τρίμηνο του 2023

cars

Τα πιο συναρπαστικά supercars του 2023

cars

Οδηγούμε το Renault Austral eTech Hybrid200, 4Control: Το C-SUV που εντυπωσιάζει με την τεχνολογία του και την τιμή του

cars

Volvo. Νέα εφαρμογή για τους οδηγούς Plug-in υβριδικών μοντέλων

cars

Hyundai Vision T Plug-in Hybrid SUV Concept. H επόμενη μέρα

cars

Audi SQ7 & SQ8: Διαθέσιμα και με V8 βενζινοκινητήρα 507 ίππων.

cars

Στις 17 Νοεμβρίου το νέο Honda Civic.

cars

Giulia GTA. Δοκιμή από γνώστες…

cars