CARSNEWS
F1 & RACES

Η αξία των 10 ομάδων της Formula 1

Το 2021, η ελβετική εταιρεία μηχανοκίνητου αθλητισμού Sauber ήταν έτοιμη να πουλήσει το πλειοψηφικό μερίδιο της ομάδας της Formula 1, Alfa Romeo Racing, στην Andretti Autosport έναντι περίπου 350 εκατ. δολαρίων, σύμφωνα με δύο πηγές κοντά στις διαπραγματεύσεις που μίλησαν στο Forbes.

Όταν η συμφωνία ναυάγησε, η Sauber στράφηκε στην Audi και κατέληξε να πουλήσει ένα μειοψηφικό πακέτο έναντι περίπου 650 εκατ. δολαρίων – σχεδόν διπλασίασε το αντίτιμο σε μόλις 15 μήνες.

Σήμερα, ακόμη και αυτή η “αναβαθμισμένη” τιμή πώλησης μοιάζει με ευκαιρία. Το Forbes αποτιμά πλέον την Alfa Romeo Racing στα 900 εκατ. δολάρια, με εκτιμώμενα έσοδα 210 εκατ. δολάρια για το 2023.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Τι είναι το «αυτοκόλλητο νανοτεχνολογίας» του Τζόκοβιτς

Παρόμοια είναι η ιστορία της Alpine: η ιδιοκτήτρια Renault αποκάλυψε τον Ιούνιο ότι πούλησε το 24% των μετοχών σε μια ομάδα επενδυτών με επικεφαλής τις RedBird Capital Partners και Otro Capital σε μια συμφωνία αξίας λίγο πάνω από 900 εκατ. δολάρια. Οι όροι της συμφωνίας είχαν κλειδώσει πριν από οκτώ μήνες, σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν τις διαπραγματεύσεις, και το Forbes πιστεύει ότι η ομάδα θα μπορούσε τώρα να αξίζει 1,4 δισ. δολάρια.

Κατά μέσο όρο, οι 10 ομάδες της Formula 1 αξίζουν 1,88 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την εκτίμηση του Forbes – μια εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 276% από τη μέση τιμή των 500 εκατ. δολαρίων το 2019, την τελευταία φορά που το Forbes αποτίμησε την αξία των ομάδων (χρησιμοποιώντας οικονομικά στοιχεία του 2018).

Η Ferrari βρίσκεται και πάλι στην κορυφή με την αξία της στα 3,9 δισ. δολάρια –εκτινάχθηκε κατά 189% από το 2019– και πολύ κοντά της είναι η Mercedes με αξία στα 3,8 δισ. δολάρια, με ράλι 274% από το 2019. Τα κέρδη οφείλονται ως επί το πλείστον στην κίνηση της F1 το 2021 να θεσπίσει ένα πλαφόν στα έξοδα περιορίζοντας τις δαπάνες των ομάδων σε βασικούς τομείς στα 135 εκατ. ευρώ για το 2023 (εξαιρούνται ορισμένες δαπάνες, όπως το κόστος για κινητήρες και οι αμοιβές των πιλότων). 

Οι αλλαγές στους κανόνες, σε συνδυασμό με τη δημοτικότητα της σειράς “Drive to Survive” στο Netflix και το νέο πρόγραμμα αγώνων (προστέθηκε ένα γκραν πρι στο Μαϊάμι και τον ερχόμενο Νοέμβριο ένα ακόμη στην πίστα του Λας Βέγκας), βοήθησαν να αναζωπυρωθεί το ενδιαφέρον για τη F1, η τηλεθέαση της οποία βρισκόταν σε πτώση, αυξάνοντας τα έσοδα των ομάδων από τα 220 εκατ. δολάρια κατά μέσο όρο το 2018 στα 380 εκατ. δολάρια φέτος, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Forbes.

Επιπλέον, το πλαφόν έβαλε τέλος σε μια εποχή που οι κορυφαίοι κατασκευαστές δαπανούσαν πάνω από 400 εκατ. δολάρια τον χρόνο –χρήματα που δύσκολα θα έπαιρναν πίσω, ασχέτως πόσο καλά θα απέδιδαν στην πίστα– και προώθησε την ιδέα της κερδοφορίας.

ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΗ ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΑΠΟ ΤΟ FORBES

Το 2018, οι 10 ομάδες της F1 εμφάνισαν ζημιές στα EBITDA της τάξης των 200 εκατ. δολαρίων, ενώ φέτος το Forbes υπολογίζει ότι οι ομάδες θα έχουν συνολικά κέρδη ύψους 600 εκατ. δολαρίων. Ακόμα και οι ομάδες που βρίσκονται στην ουρά του grid εισπράττουν αρκετά χρήματα από τα κεντρικά έσοδα της F1, ώστε χρειάζονται έσοδα μόλις 50 εκατ. δολαρίων από χορηγίες για να καλύψουν το πλαφόν, τονίζει μια πηγή στο Forbes – πρόκειται για έναν πολύ ρεαλιστικό στόχο παρόλο που τα έσοδα των μικρών ομάδων προέρχονται κατά 65% από την κεντρική διαχείριση και κατά 35% από χορηγούς. (Για τις μεγαλύτερες ομάδες, συνήθως η κατανομή είναι 60% από χορηγίες και 40% από την κεντρική διαχείριση).

Έτσι, οι επενδυτές είναι διατεθειμένοι να αγοράσουν σε πολύ υψηλότερους πολλαπλασιαστές των εσόδων, με τον μέσο όρο για τις 10 ομάδες της Formula1 να ανέρχεται στο 4,9, από 2,3 το 2019. Για παράδειγμα, σε μια συμφωνία που έκλεισε τον Ιανουάριο του 2022, σε τιμή που διαπραγματεύτηκε το 2020, η Ineos Industries απέκτησε το ένα τρίτο των μετοχών της Mercedes-Benz Grand Prix Limited με αξία (μετοχικό κεφάλαιο συν καθαρό χρέος) 850 εκατ. δολάρια, δηλαδή λιγότερο από δύο φορές τα έσοδα.

ΔΙΑΒΑΤΣΕ ΕΠΙΣΗΣ: Οι 10 πιο δημοφιλείς μάρκες πολυτελείας στο διαδίκτυο το 2023

Αν και η τιμή αυτή δεν είναι απολύτως αντιπροσωπευτική, επειδή η συμφωνία περιλάμβανε χορηγίες και άλλες παραμέτρους, η νέα αποτίμηση της Mercedes από το Forbes περίπου τριπλασιάζει αυτό τον πολλαπλασιαστή εσόδων, στο 5,4. Στο μεταξύ, πηγές αναφέρουν στο Forbes ότι η Red Bull απέρριψε πρόσφατα προσφορά άνω του 1 δισ. δολαρίων για την ομάδα της, AlphaTauri, πέντε φορές πάνω από την αξία της προ 4ετίας, όταν ήταν γνωστή ως Toro Rosso. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Forbes, ο πολλαπλασιαστής εσόδων της ομάδας έχει φτάσει πλέον στο 4,3, από 1,2 που ήταν το 2019.

Η μετοχή παρακολούθησης της Formula 1 έχει ενισχυθεί αντιστοίχως. Η Liberty Media Corporation την αγόρασε τον Ιανουάριο του 2017 για 4,5 φορές τα έσοδα. Σήμερα, η μετοχή παρακολούθησης πωλείται στις 6,6 φορές τα έσοδα.

Kαι αναμένεται ακόμα μεγαλύτερο… ράλι, ιδίως όσον αφορά τα τηλεοπτικά έσοδα, αφού η τηλεθέαση των αγώνων στις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 36% σε ετήσια βάση, στα 1,2 εκατ. τηλεθεατές ανά αγώνα το 2022. Στην τρέχουσα συμφωνία της με τη Walt Disney (ESPN, ESPN+ και ABC), η F1 έκανε ένα τεράστιο βήμα 17x για τα τηλεοπτικά της δικαιώματα στις ΗΠΑ, σε μια μέση αξία 83 εκατ. δολαρίων ετησίως από το 2023 έως το 2025. Παγκοσμίως, η τηλεθέαση της Formula 1 έφτασε κατά μέσο όρο τα 70 εκατ. ανά αγώνα το 2022 και τα έσοδα από δικαιώματα αναμένεται να ξεπεράσουν το 1 δισ. δολάρια φέτος και να φτάσουν τα 1,4 δισ. δολάρια μέχρι το 2029, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Seaport Research Partners. “Η F1 δεν έχει διαφημιστικά διαλείμματα κατά τη διάρκεια της κούρσας, αλλά πιστεύουμε ότι υπάρχουν δημιουργικοί τρόποι για πρόσθετα έσοδα για το ESPN/ABC”, σημείωσε η Seaport.

Επιπλέον, τα έσοδα θα αυξηθούν από τη μεγαλύτερη προβολή που επιφυλάσσει στη F1 η Live Nation Entertainment, η οποία ανήκει κατά 31% στη Liberty Media και έχει διοργανώσει πολυήμερες εμπειρίες παρόμοιες με το Super Bowl για πολλά από τα Σαββατοκύριακα με γκραν πρι. Φέτος, η εταιρεία θα συνδράμει στην προβολή του ράλι στο Λας Βέγκας, το οποίο αναμένεται να αποφέρει περίπου 500 εκατ. δολάρια από τα εισιτήρια αλλά και δραστηριότητες που σχετίζονται με τη φιλοξενία των θεατών του γκραν πρι, σύμφωνα με τη Seaport, ενώ η Live Nation θα εισπράξει δεκάδες εκατομμύρια δολάρια από την Ticketmaster.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Oι πλουσιότερες γυναίκες celebrities στις ΗΠΑ

Το μέλλον διαγράφεται λαμπρό και για τους κατασκευαστές. Οι περισσότερες συμφωνίες με τους χορηγούς έχουν πολυετή ισχύ, οπότε σε πολλές περιπτώσεις οι ομάδες δεν έχουν καταφέρει ακόμη να επωφεληθούν από το αυξημένο ενδιαφέρον για το πρωτάθλημα.

Σε όλα τα επίπεδα, η Formula 1 είναι έτοιμη να πατήσει και άλλο το γκάζι.

#1 Ferrari – $3,9 δισ.

Εκτιμώμενα έσοδα 2023: $680 εκατ: | Εκτιμώμενα EBITDA 2023: $115 εκατ.

Επικεφαλής ομάδας: Frédéric Vasseur

Συνώνυμο της Formula 1, καθώς η Ferrari συμμετέχει από την πρώτη σεζόν του 1950. Έχει κατακτήσει 16 πρωταθλήματα κατασκευαστών – επτά περισσότερα από τον δεύτερο.

#2 Mercedes – $3,8 δισ.

Εκτιμώμενα έσοδα 2023: $700 εκατ. | Εκτιμώμενα EBITDA 2023: $192 εκατ.

Επικεφαλής ομάδας: Toto Wolff

Η ομάδα έκανε μια από τις πιο κυριαρχικές πορείες στην ιστορία του αθλητισμού, κατακτώντας οκτώ συνεχόμενα πρωταθλήματα κατασκευαστών από το 2014 έως το 2021. 

#3 Red Bull Racing – $2,6 δισ. 

Εκτιμώμενα έσοδα 2023: $510 εκατ. | Εκτιμώμενα EBITDA 2023: $85 εκατ.

Επικεφαλής ομάδας: Christian Horner

Η Red Bull έσπασε το νικηφόρο σερί της Mercedes κατακτώντας πέρυσι το πρωτάθλημα κατασκευαστών και είναι το φαβορί για τον φετινό τίτλο.

#4 McLaren – $2,2 δισ. 

Εκτιμώμενα έσοδα 2023: $490 εκατ. | Εκτιμώμενα EBITDA 2023: $58 εκατ.

Επικεφαλής ομάδας: Andrea Stella

Η McLaren ανέκαμψε από το δύσκολο ξεκίνημα της σεζόν με μια πολλά υποσχόμενη εμφάνιση στο βρετανικό Grand Prix αυτό τον μήνα, καθώς ο Lando Norris κατέκτησε τη δεύτερη θέση. Είναι η δεύτερη μακροβιότερη ομάδα στις πίστες, αφού έκανε το ντεμπούτο της το 1966.

#5 Alpine – $1,4 δισ.

Εκτιμώμενα έσοδα 2023: $​​​​​​​325 εκατ. | Εκτιμώμενα EBITDA 2023: $50 εκατ.

Επικεφαλής ομάδας: Otmar Szafnauer

Η Alpine, που ανήκει στη Renault, γνωστοποίησε πρόσφατα την πώληση ενός σημαντικού μειοψηφικού πακέτου μετοχών στις RedBird Capital Partners και Otro Capital. Στους επενδυτές συμπεριλαμβάνονταν επίσης τρεις ηθοποιοί του Χόλιγουντ: Οι ιδιοκτήτες της Wrexham A.F.C., Ryan Reynolds και Rob McElhenny, και ο πρωταγωνιστής του “Creed” Michael B. Jordan.

#6 Aston Martin – $1,375 δισ.

Εκτιμώμενα έσοδα 2023: $290 εκατ. | Εκτιμώμενα EBITDA 2023: $32 εκατ.

Επικεφαλής ομάδας: Mike Krack

Η Aston Martin υπέγραψε τον δημοφιλή πιλότο Fernando Alonso πριν ξεκινήσει η φετινή σεζόν και θεωρείται πως βρίσκεται σε ανοδική πορεία. 

#7 AlphaTauri – $1,125 δισ. 

Εκτιμώμενα έσοδα 2023: $260 εκατ: | Εκτιμώμενα EBITDA 2023: $20 εκατ.

Επικεφαλής ομάδας: Franz Tost

Η μία από τις δύο ομάδες της F1 που ανήκουν στη Red Bull, η AlphaTauri, οδεύει προς ανακατατάξεις, με το rebranding να αναμένεται για το 2024 και τον επικεφαλής της ομάδας Franz Tost να αντικαθίσταται από τον διευθυντή της Ferrari Laurent Mekies. Σε μια αιφνιδιαστική κίνηση, η ομάδα έφερε τον Daniel Ricciardo για να αντικαταστήσει τον πιλότο Nyck de Vries για το υπόλοιπο της σεζόν.

#8 Alfa Romeo – $900 εκατ. 

Εκτιμώμενα έσοδα 2023: $210 εκατ. | Εκτιμώμενα EBITDA 2023: $25 εκατ.

Επικεφαλής ομάδας: Alessandro Alunni Bravi

Η ομάδα θα αφήσει το όνομα Alfa Romeo την επόμενη χρονιά, για να μετονομαστεί σε Audi το 2026. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αγόρασε μειοψηφικό ποσοστό στην ομάδα τον Ιανουάριο και θα μπει στη F1 ως κατασκευαστής κινητήρων το 2026, όταν οι νέοι κανόνες θα απαιτούν τα μονοθέσια να λειτουργούν με βιώσιμα καύσιμα με αυξημένη ηλεκτρική ισχύ.

#9 Haas – $780 εκατ. 

Εκτιμώμενα έσοδα 2023: $180 εκατ. | Εκτιμώμενα EBITDA 2023: $2 εκατ. 

Επικεφαλής ομάδας: Guenther Steiner

Η Haas είναι η νεότερη ομάδα της F1, αφού μπήκε στο πρωτάθλημα το 2016, και η μοναδική που εδρεύει στις Ηνωμένες Πολιτείες. Έχει νέο χορηγό τη MoneyGram, αφού διέκοψε τη συμφωνία της με τη ρωσική Uralkali τον Μάρτιο του 2022, στον απόηχο της εισβολής στην Ουκρανία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Οι πιο πολύτιμες ποδοσφαιρικές ομάδες στον κόσμο

#10 Williams – $725 εκατ. 

Εκτιμώμενα έσοδα 2023: $160 εκατ. | Εκτιμώμενα EBITDA 2023: -$5 εκατ.

Επικεφαλής ομάδας: James Vowles

Από τις πιο ιστορικές ομάδες της F1, καθώς εντάχθηκε στο πρωτάθλημα το 1977 και κατέκτησε εννέα τίτλους κατασκευαστών: 2η πίσω από τη Ferrari. Ωστόσο, ο τελευταίος τίτλος ήρθε το 1997 και έκτοτε η ομάδα περνά “πέτρινα χρόνια”. 

FORBES

Related Articles

DHL reduces Formula 1 cargo carbon emissions by 83%

cars

Formula1: Η Τουρκία θέλει πάλι γκραν πρι

cars

‘Liberty Media considers new format for F1 weekend, with MotoGP’

cars

Αφοσιώνεται αποκλειστικά στη Formula 1 η Audi

cars

Στις 9 Δεκεμβρίου η αλλαγή θέσεων Rossi-Hamilton

cars

F1 – Με 6 Sprint Race και το 2024

cars

Citigroup Upgrades Liberty Media (New Liberty Formula One) Series A (FWONA)

cars

Μία εντυπωσιακή παράσταση του θρυλικού Gilles Villeneuve (video)

cars

O Magnussen υποστηρίζει πως είχε πρόταση να μείνει στην F1

cars