CARSNEWS
F1 & RACES

F1-GP Ιαπωνίας: Προεπισκόπηση και ωράρια

Οι Ιάπωνες ανέκαθεν είχαν βαθιά αγάπη για τη Formula 1 και η πίστα της Suzuka έχει φιλοξενήσει αρκετές φορές τον αγώνα που έκρινε τον τίτλο, πολλές φορές με δραματικό τρόπο. Η μοναδική πίστα της Formula 1 με χάραξη σχήματος «8» αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες οδηγικές προκλήσεις της σεζόν.

Το πιο σημαντικό ερώτημα που αναμένεται να απαντηθεί στο GP Ιαπωνίας, τον 16ο γύρο της φετινής σεζόν του Πρωταθλήματος της Formula 1, είναι αν η κακή απόδοση της Red Bull στη Σιγκαπούρη ήταν οφείλονταν στα χαρακτηριστικά της πίστας ή στις τεχνικές υποδείξεις της FIA που τέθηκε σε ισχύ στη Marina Bay σχετικά με τις αεροτομές και τα δάπεδα. Η πίστα της Σιγακπούρης πάντα επρόκειτο να αποτελέσει σκληρή δοκιμασία για την RB19, και η ομάδα, έχοντας καταφθάσει στη Marina Bay με πολύ μαλακές ρυθμίσεις, δεν κατάφερε ποτέ να βρει την κατάλληλη απόσταση από το έδαφος που θα έκανε την αεροδυναμική του μονοθεσίου να λειτουργήσει σωστά.

Οι αντίπαλες ομάδες επίσης πιστεύουν ότι η πτώση απόδοσης της Red Bull στη Σιγκαπούρη ήταν μεμονωμένο γεγονός και στη Suzuka θα δούμε την Πρωταθλήτρια ομάδα να επιστρέφει στην κανονική της φόρμα, σε μία πίστα που ανταμείβει την καλή αεροδυναμική απόδοση με τις γρήγορες στροφές της. Κάποιοι πιστεύουν ότι θα πρέπει να περιμένουμε έως το GP ΗΠΑ και την εξαιρετικά ανομοιόμορφη πίστα του Austin για να διαπιστώσουμε αν τα προβλήματα της Red Bull έχουν προκληθεί από τις τεχνικές υποδείξεις της FIA.

Ο Max Verstappen πάντως, ήταν ενθαρρυμένος από το ρυθμό αγώνα που επέδειξε στη Σιγκαπούρη με τη μέση γόμα ελαστικών η Red Bull, δηλώνοντας ότι στη Suzuka θα έχει τη δυνατότητα να κερδίσει με προβάδισμα 20 δλ. Ακόμα και με ένα τέλειο Σαββατοκύριακο όμως, ο Ολλναδός δεν θα έχει τη δυνατότητα να εξασφαλίσει μαθηματικά τον τρίτο τίτλο του αυτό το Σαββατοκύριακο. Αντιθέτως, είναι πολύ πιθανό η Red Bull να κατακτήσει μαθηματικά το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, αφού χρειάζεται να σημειώσει μόλις ένα βαθμό περισσότερο από τη Mercedes. Επίσης, η Ferrari δεν θα πρέπει να σημειώσει από 24 βαθμούς και πάνω περισσότερους από τη Red Bull.

Με τονωμένο ηθικό έπειτα από τη νίκη στη Σιγκαπούρη, η Ferrari προσεγγίζει τη Suzuka θέλοντας να διαπιστώσει αν τα τελευταία ευρήματά της όσον αφορά το στήσιμο του μονοθεσίου (έπειτα από τα πειράματα του Zandvoort) που επέτρεψαν στην ιταλική ομάδα να αντλήσει υψηλότερο αεροδυναμικό φορτίο από την SF-23 στη Σιγκαπούρη χωρίς να θυσιάσει την ισορροπία της, θα λειτουργήσουν σε μία τυπολογία πίστας που φέτος έχουμε δει τη Scuderia να δυσκολεύεται.

Ο Charles Leclerc δήλωσε ότι η κατεύθυνση που έχει ακολουθήσει η Scuderia με το στήσιμο και την ισορροπία της SF-23 τις τελευταίες εβδομάδες την έχουν κάνει πιο υποστροφική και κατά συνέπεια ταιριάζει περισσότερο στο οδηγικό στυλ του Carlos Sainz, ο οποίος έχει κάνει πολύ καλές εμφανίσεις στους τελευταίους αγώνες. Το βασικό πρόβλημα της SF-23 είναι ότι η αεροδυναμική αστάθεια κάνει απρόβλεπτες τις αντιδράσεις της, επειδή κέντρο αεροδυναμικών πιέσεων να μετακινείται πολύ, κάτι που η Red Bull (και σε μικρότερο βαθμό η Mercedes) έχουν πετύχει μέσω της γεωμετρίας anti-dive των αναρτήσεων, που αποτρέπει το εμπρός μέρος του μονοθεσίου να «βυθίζεται» πολύ κατά τη διαδικασία πέδησης.

Σύμφωνα με τον ιταλικό Τύπο, η Ferrari θα φέρει αναβαθμίσεις στο δάπεδο της SF-23 για το GP Ιαπωνίας, με σκοπό να βελτιώσει τη μεταβολή ισορροπίας του μονοθεσίου μεταξύ των φάσεων εισόδου, κορυφής της στροφής και εξόδου από αυτήν. Ωστόσο, η αναβάθμιση δεν πρόκειται να είναι θαυματουργή. Η Ferrari ελπίζει να βρίσκεται στη μάχη με τη McLaren και τη Mercedes.

Δεδομένου ότι η McLaren έχει δείξει να είναι καλή σε γρήγορες στροφές και πίστε όπου ο περιοριστικός παράγοντας είναι η πρόσφυση και η καταπόνηση των εμπρός ελαστικών, στη Suzuka ενδέχεται να είναι πολύ ανταγωνιστική, όπως είχε συμβεί στο Silverstone. Έκτοτε, η MCL60 έχει δεχθεί πληθώρα αναβαθμίσεων, οπότε ενδέχεται να είναι περαιτέρω βελτιωμένη και να αποτελέσει δύσκολο αντίπαλο για τις Ferrari και Mercedes. Η βρετανική ομάδα ανακοίνωσε επίσης την τριετή επέκταση του συμβολαίου του Oscar Piastri, ο οποίος αναμένεται να έχει και αυτός πλέον στη διάθεσή του το πακέτο αναβαθμίσεων που χρησιμοποιούσε μόνο ο Norris στη Σιγκαπούρη.

H Aston Martin ανακοίνωσε ότι ο Lance Stroll θα αγωνιστεί κανονικά στο GP Ιαπωνίας, με τον Lance Stroll να έχει αναρρώσει από το ατύχημα των κατατακτήριων δοκιμών στη Σιγκαπούρη, όπου προσέρκουσε στις μπαριέρες της τελευταίας στροφής με ταχύτητα 220 χλμ./ώρα και ορμή 29 G. To GP Σιγκαπούρης ήταν ο χειρότερος φετινός αγώνας της Aston Martin, ο μοναδικός στον οποίο δε σημείωσε βαθμούς. H ομάδα πιθανότατα υιοθέτησε υπερβολικά σκληρές ρυθμίσεις για τη Marina Bay, ωστόσο τα χαρακτηριστικά της Suzuka δεν ευνοούν τα δυνατά σημεία του μονοθεσίου, αλλά η AMR23 αναμένεται να έχει καινούργια εμπρός αεροτομή.

H AlphaTauri αναμένεται να ανακοινώσει στα πλαίσια του GP Ιαπωνίας την ανανέωση του συμβολαίου του Yuki Tsunoda, που θα αγωνίζεται στην πατρίδα του. Παράλληλα, ο Liam Lawson, που θα τον πλαισιώσει για 4ο Grand Prix, γνωρίζει πολύ καλά την πίστα της Suzuka, καθώς έχει ήδη αγωνιστεί εκεί τον περασμένο Απρίλιο, για τις ανάγκες του Πρωταθλήματος Super Formula.

Όσον αφορά το μέλλον του Logan Sargeant στη Williams, αναφέρεται ότι η βρετανική ομάδα προσέγγισε τον Βραζιλιάνο Felipe Drugovich, εφεδρικό οδηγό της Aston Martin και περυσινό Πρωταθλητή της Formula 2, ο οποίος ενδεχομένως να σκεφτόταν να κατευθυνθεί προς τη Formula E με την ομάδα της Maserati. Αξίζει να αναφερθεί ότι ο πρώην οδηγός της AlphaTauri, Nyck de Vries, αναμένεται να προσχωρήσει στην ομάδα της Toyota στο WEC.

H πίστα

H Suzuka σχεδιάστηκε το 1962 από τον Ολλανδό John Hugenholtz ως πίστα δοκιμών της Honda και προσχώρησε στο πρόγραμμα αγώνων της Formula 1 το 1987, για να γίνει η τοποθεσία που θα έκρινε τον τίτλο στις 5 πρώτες σεζόν παρουσίας της στο Πρωτάθλημα. Το πρώτο sector, με αλλεπάλληλες ταχύτατες στροφές, είναι ένα από τα πιο συναρπαστικά κομμάτια ασφάλτου που διανύουν τα μονοθέσια της F1 κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Χρειάζεται καλή ροή στο γύρο, καθώς πολλές στροφές είναι αλληλένδετες και ένα λάθος σε μία επηρεάζει και τις επόμενες.

Φέτος, τα kerb της δεύτερης στροφής θα είναι βαμμένα κίτρινα-μαύρα, ως μέρος της περιβαλλοντικής καμπάνιας του Sebastian Vettel που τοποθέτησε σε αυτό το σημείο της πίστας 11 μελίσσια, ένα για κάθε ομάδα και ένα από τον ίδιο. Οι μπαριέρες, το γρασίδι και οι αμμοπαγίδες βρίσκονται πάντα πολύ κοντά σε αυτή την παλαιομοδίτικη πίστα και δεδομένων των υψηλών ταχυτήτων, τα ατυχήματα δεν είναι σπάνια. Αλλά αποτελεί μία από τις αγαπημένες των οδηγών.

Στις κατατακτήριες δοκιμές, οι οδηγοί διανύουν την πρώτη στροφή της πίστας χωρίς να πατήσουν φρένο και βιώνουν πλευρικές επιταχύνσεις 4,3 G, με μερικές ταχύτατες εναλλαγές κατεύθυνσης να ακολουθούν στα «S» (στροφές 3-7). Οι οδηγοί διανύουν σχεδόν 2 χλμ. στην αρχή του γύρου (από τα 5.807 μ. συνολικά) στρίβοντας διαρκώς το τιμόνι. Είναι πίστα που απαιτεί καλή αεροδυναμική απόδοση (σχέση παραγόμενου φορτίου/οπισθέλκουσας) και το 1ο sector αποτελεί πολύ καλό δείκτη των ικανοτήτων των μονοθεσίων σε αυτό τον τομέα.

Επίσης, έχει σημαντικές υψομετρικές διαφορές. Tο τμήμα μετά τη δεύτερη Degner (9) να περνάει κάτω από την ευθεία που οδηγεί στην ταχύτατη (285 χλμ./ώρα) καμπή 130R (15), πριν το τελικό chicane. Μετά τις δύο δύσκολες δεξιές στροφές της Degner (8 και 9 με την πρώτη να έχει πολύ στενή έξοδο), ακολουθεί η φουρκέτα 11 (με ανάποδη κλίση), την πιο αργή στροφή της χάραξης (60 χλμ./ώρα).

Το φρενάρισμα για τη φουρκέτα αποτελεί μεγάλη πρόκληση, διότι τα μονοθέσια έχουν αναπτύξει πλευρικό φορτίο 3,5 G στρίβοντας προς τα δεξιά, καθώς ξεκινούν τη διαδικασία πέδησης προσεγγίζοντας την αριστερή φουρκέτα, γεγονός που οδηγεί συχνά σε μπλοκαρίσματα. Ακολουθεί η παρατεταμένη αριστερή με διπλή κορυφή Spoon Curve και στη συνέχεια η μεγαλύτερη περίοδος με τέρμα γκάζι, μέσω της 130R.

Μόλις 1,2 χλμ. του γύρου αποτελούνται από ευθείες, και υπάρχει μόνο μία ζώνη DRS, στη σχετικά μικρή ευθεία εκκίνησης/τερματισμού. Ωστόσο, 60% του χρόνου στο γύρο (και 68% της απόστασης) διανύεται με τέρμα γκάζι. Αυτό την κάνει μια απαιτητική πίστα όσον αφορά τις μονάδες ισχύος αλλά και το υβριδικό σύστημα.

Όσον αφορά το στήσιμο του μονοθεσίου, απαιτείται συμβιβασμός μεταξύ των –μέσωνεπιπέδων αεροδυναμικού φορτίου και σταθερότητας στις γρήγορες στροφές, όπου η ισορροπία πρόσφυσης μεταξύ των δύο αξόνων είναι κρίσιμης σημασίας. Όπως και στη Σιγκαπούρη, κάθε κιλό επιπλέον καυσίμου κοστίζει περισσότερο σε απόδοση από το μέσο όρο, λόγω των υψηλών πλευρικών φορτίων, που ωθεί το καύσιμο στα πλευρικά τοιχώματα των «ορόφων» της κυψέλης. Η κατανάλωση καυσίμου κυμαίνεται σε μέσα επίπεδα.

Ελαστικά

Στη Suzuka η καταπόνηση του συστήματος πέδησης είναι μικρή, με μόλις 3 ζώνες έντονου φρεναρίσματος. Το σχήμα «8» την κάνει την πιο «συμμετρική» πίστα της χρονιάς, με 10 δεξιές και 8 αριστερές στροφές. Κατά συνέπεια, καταπονεί ισόποσα τα ελαστικά και των δύο πλευρών των μονοθεσίων, με υψηλά πλευρικά να ασκούνται σε αυτά.

Για αυτό το λόγο, η Pirelli θα φέρει σκληρές γόμες ελαστικών (C1, C2, C3), και μάλιστα με πολύ υψηλές πιέσεις: 25 psi στον εμπρός άξονα και 23 psi στον πίσω, σε θερμοκρασία 70 βαθμών Κελσίου. H πρόσφυση και η καταπόνηση των ελαστικών του εμπρός άξονα αποτελούν συνήθως τον περιοριστικό παράγοντα.

Στις ελεύθερες δοκιμές Παρασκευής, οι ομάδες θα έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν μία νέα έκδοση της γόμας C2, η οποία προσφέρει περισσότερη πρόσφυση και αναμένεται να καθιερωθεί για την επόμενη σεζόν, καθώς τοποθετείται καλύτερα μεταξύ της -νέας C1 και C3. Οι ομάδες θα δοκιμάσουν επίσης μία καινούργια γόμα C4 στις ελεύθερες δοκιμές του GP Μεξικού.

Φέτος, η Suzuka έχει δεχθεί νέα ασφαλτόστρωση στις στροφές 3-4 και στην 7. O παλαίμαχος οδηγός που θα βρίσκεται στο σώμα αγωνοδικών αυτό το Σαββατοκύριακο είναι ο Αμερικανός Danny Sullivan, Πρωταθλητής IndyCar το 1988 και νικητής των 500 Μιλίων της Ινδιανάπολης το 1985. Τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές, καταρρακτώδης βροχή έπληττε την πίστα της Suzuka, οπότε ο καιρός ενδέχεται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη αυτού του Σαββατοκύριακου.

Πρόγραμμα τριημέρου

Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου

Ελεύθερες δοκιμές 1: 05:30

Ελεύθερες δοκιμές 2: 09:00

Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου

Ελεύθερες δοκιμές 3: 05:30

Κατατακτήριες δοκιμές: 09:00

Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου

Αγώνας: 08:00

GP Ιαπωνίας

16ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2023

Πίστα: Suzuka

Μήκος πίστας: 5.807 μ.

Γύροι: 53

Συνολική απόσταση αγώνα: 307,471 χλμ.

Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:30.983 (229,770 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – L. Hamilton (Mercedes), 2019

Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:27.064 (240,113 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – S. Vettel (Ferrari), 2019

Στροφές: 18 (8 αριστερές, 10 δεξιές)

Ζώνες DRS: 1 (μεταξύ των στροφών 18-1)

Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 404 μ.

Χρόνος διέλευσης από το pit lane με 80 χλμ./ώρα: 18 δλ.

Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 332 μ.

Θέση pole position: Αριστερά

Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 60%

Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 68%

Χρόνος πέδησης στο γύρο: 14%

Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 48

Μέγιστη πλευρική επιτάχυνση: 4,3 G (στροφή 1)

Μέγιστη ταχύτητα: 324 χλμ./ώρα

Κατανάλωση καυσίμου: Μέση

Καταπόνηση φρένων: Χαμηλή

Πιθανότητα αυτοκινήτου ασφαλείας: 60%

Πιθανότητα βροχής: 41%

Google News icon

Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!

Related Articles

F1 GP Πορτογαλίας: 3 στα 3 στα ελεύθερα για Bottas

cars

Formula One’s Pedro de la Rosa on tech advances in racing, U.S. Grand Prix, more

cars

Formula 1… Back to the future

cars

Επεκτείνεται η παύση εργασιών στα εργοστάσια των ομάδων της F1

cars

Formula 1: Η νέα McLaren «πήρε μπρος» (video)

cars

Formula 1: Νίκη και πάλι για Μαξ Φερστάπεν στην Ολλανδία, στη δεύτερη θέση ο Φερνάντο Αλόνσο

cars

Πόσα Grand Prix χωράνε ακόμα στο καλεντάρι της F1;

cars

Οι πρώτοι γύροι του Sainz με τη Ferrari (video)

cars

ΠΡΟΓΝΩΣΤΙΚΑ F1 ΑΥΣΤΡΙΑ (09/07/2023)

cars