Η Mazda προσπαθεί να μοιράσει τους πόρους της ώστε να μην μείνει πίσω σε κανέναν τομέα κι αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο για μία μικρή (συγκριτικά), αυτόνομη εταιρία. Φυσικά έχει τις συνεργασίες της αλλά η εξέλιξη τεχνολογίας στους κινητήρες εσωτερικής καύσης και στον εξηλεκτρισμό είναι μία χρονοβόρα και δαπανηρή διαδικασία η οποία όμως, έχει ως αποτέλεσμα μοντέλα όπως το ολοκαίνουριο MX-30. Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Mazda που παρουσιάζεται στην έκθεση του Τόκιο και θα λανσαριστεί στην αγορά με την υπόσχεση της “βιώσιμης κινητικότητας” χωρίς την θυσία οδηγικής ευχαρίστησης.
Ξεκινώντας από τα ορατά, ο σχεδιασμός του αμαξώματος του MX-30 είναι “απλά” μία εξέλιξη της σχεδιαστικής γλώσσας Kodo. Αυτό σημαίνει ότι το νέο μοντέλο της ιαπωνικής εταιρίας δεν εκπλήσσει με κάτι ριζοσπαστικά διαφορετικό αλλά εμπλουτίζει το βασικό design με χαρακτηριστικά όπως οι ασύμμετρες, “suicide” πίσω πόρτες που θυμίζουν πάρα πολύ το RX-8 και αποτελούν ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον “παιχνίδι” που επηρεάζει τόσο τις αναλογίες όσο και την πρακτικότητα που προσφέρει το αυτοκίνητο. Στο εσωτερικό δε, παρατηρούμε μία ωριμότητα και μία ευρυχωρία που εκφράζεται με ευθείες γραμμές και “καθαρές” επιφάνειες. Παρατηρούμε επίσης την πολυεπίπεδη κεντρική κονσόλα, τις δύο οθόνες (μία χαμηλά, μπροστά από τον επιλογέα ταχυτήτων και μία το πάνω μέρος του ταμπλό) και ευρεία χρήση ανακυκλώσιμων υλικών.
Κακά τα ψέματα όμως, μεγαλύτερη σημασία από το design έχουν τα μηχανικά του MX-30. Σύμφωνα με την Mazda, το νέο μοντέλο της κινείται χάρη σε έναν ηλεκτροκινητήρα ο οποίος παράγει 144 ίππους και 264 Nm ροπής. Μπορεί να μην ακούγονται πολλά, ειδικά για ένα αυτοκίνητο που επιβαρύνεται, κυριολεκτικά με τις μπαταρίες, αλλά κάτι μου λέει ότι θα είναι απολύτως επαρκή για τις καθημερινές ανάγκες του συνειδητοποιημένου ιδιοκτήτη. Ο ηλεκτροκινητήρας τροφοδοτείται με ενέργεια από μία μπαταρία 35,5 kWh η οποία χαρίζει στο MX-30 αυτονομία της τάξης των 210 χιλιομέτρων. Είναι προφανές ότι η Mazda υστερεί στα απόλυτα νούμερα σε σύγκριση με τον άμεσο ανταγωνισμό αλλά αυτό είναι μάλλον συνειδητή απόφαση που θα έχει (θετικό) αντίκτυπο τόσο στο κόστος του αυτοκινήτου όσο και στα δυναμικά χαρακτηριστικά του. Αργότερα άλλωστε, θα προστεθεί στην γκάμα και μία έκδοση με τον περιστροφικό range-extender που γνωρίζουμε πως εξελίσσει η Mazda για όποιον θέλει μεγαλύτερη αυτονομία.
Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι η επιλογή της μικρότερης μπαταρίας επηρεάζει και τις συνολικές εκπομπές ρύπων του αυτοκινήτου με την έρευνα της Mazda να λέει ότι μία μπαταρία 35,5 kWh παράγει λιγότερους ρύπους (για όλη την διάρκεια ζωής του οχήματος) από ένα Mazda3 ή ένα γιγαντιαίο SUV με μπαταρία 95 ή περισσότερων kWh.
Συνεχίζοντας με τα πράγματα που η Mazda κάνει διαφορετικά από οποιονδήποτε άλλο, δεν θα μπορούσαμε να αναφερθούμε στην απόφαση να μειώσει την επίδραση του συστήματος ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση (γυρνώντας την πλάτη στο δημοφιλές στιλ οδήγησης με ένα πεντάλ) και να κάνει την επιτάχυνση πιο προοδευτική. Έτσι, η διαφορά ανάμεσα στα δυναμικά χαρακτηριστικά ενός “συμβατικού” αυτοκινήτου με αυτά του MX-30 είναι μικρότερη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν εκμεταλλεύεται τα πλεονεκτήματα του ηλεκτρικού powertrain – όπως για παράδειγμα με το e-GVC Plus σύστημα που “ελέγχει τα χαρακτηριστικά απόδοσης ροπής του ηλεκτροκινητήρα για την βελτιστοποίηση της κατανομής φορτίων εμπρός-πίσω”.
Συνοψίζοντας, το Mazda MX-30 ακούγεται ενδιαφέρον στα χαρτιά. Μένει να δούμε πώς θα είναι στην πράξη. Πάντως η εταιρία ανακοίνωσε ότι οι προ-παραγγελίες έχουν ήδη ανοίξει με τις πρώτες παραδόσεις να είναι προγραμματισμένες για το 2020.